نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: رسانه‌های دانشجویی بستری برای ارتقا فرهنگی و آگاهی های اجتماعی است

تبریز (پانا)- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: رسانه‌های دانشجویی به عنوان یک بستر مناسب برای فعالیت دانشجویان است و نقش بسیار مهمی در ارتقا فرهنگی و ارتقا آگاهی اجتماعی و ایجاد حس مشارکت و مسئولیت‌پذیری در بین دانشجویان دارند.

کد مطلب: ۸۴۱۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: رسانه‌های دانشجویی بستری برای ارتقا فرهنگی و آگاهی های اجتماعی است

حجت السلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در چهارمین نشست سراسری خانه نشریات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کشور با بیان اینکه فلسفه وجودی نشریات دانشجویی، در وهله اول فکر کردن و تمرین کار گروهی در دوره دانشجویی است، گفت: دانشجویان عزیز از این طریق می توانند تبادل افکار داشته باشند و با رسیدن به فهم مشترک و یک نتیجه واحد، تبلور این همکاری را در نشریات خود به منصه ظهور برسانند.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه مهم ترین نقص جامعه مدنی ایران، عدم وجود روحیه کار گروهی است، افزود: ما باید دانشجویان را به سمتی سوق دهیم که با فعالیت های گروهی در این عرصه تجربه کسب کنند، چرا که امروزه ما شاهد هستیم حتی اکتشافات و اختراعات نیز نتیجه کار گروهی است و تمدن سازی و فرهنگ سازی در این عرصه نتایج مثمر ثمری برای جامعه خواهد داشت.
حجت السلام والمسلمین آل هاشم گفت: مطبوعات با تولید و توزیع اطلاعات، نقش زیادی در بالا بردن آگاهی‌های جامعه بر عهده دارند و جامعه را در مسیر رشد همه جانبه یاری می‌کنند، بنابراین توسعه کشورها نیازمند آگاه سازی و آموزش افکار عمومی می‌باشد و بدون این افزایش آگاهی توسعه همه جانبه اتفاق نخواهد افتاد.
وی با بیان اینکه این نشریات می‌توانند فضای فرهنگی دانشگاه را مورد نقد قرار دهند، تصریح کرد: دانشجویان اهل قلم میتوانند مسئولان را نسبت به مسائل موجود در فضای فرهنگی دانشگاه حساس کنند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: البته ایجاد فضای با نشاط و امید در بین دانشجویان و جذب علاقه‌مندان به فعالیت‌های فرهنگی از دیگر نتایج رونق فضای رسانه‌ای در دانشگاه است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: نفس کارکردن در فضای دانشگاه به خاطر اهمیت آن موجب دیده‌شدن این مسائل در سطح رسانه‌های عمومی، جامعه، درگیر شدن ذهن برنامه‌ریزان و نخبگان علمی، سیاسی و فرهنگی می‌شود.
امام جمعه تبریز تصریح کرد: می‌توان با هدایت این فضا افق‌های جدید و جدی طرح کرد و ضمن حفظ دستاوردهای گذشته و جلوگیری از حذف آن به راهکارهای تازه‌ای برای روزنامه‌نگاری کشور از طریق خلاقیت‌های بخش دانشجویی رسید.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نخستین همایش نشریات دانشجویی کشور در‌ سال ١٣٧٧گفت: معظم له فعالیت در حوزه نشریات دانشجویی را به عنوان یک کلاس درس برای متصدیان و بانیان نشریات یاد کرده اند.
وی افزود: ایشان معتقد هستند فعالیت در حوزه نشریات دانشجویی دوره آموزشی و کاری با ارزش است و خطاب به دانشجویان فرموده اند "از همین نشریات دانشجویی استفاده کنید، به مخاطبین خودتان قدرت تحلیل بدهید که حوادث و پدیده‌ها را بتوانند بشناسند و تحلیل کنند و نگذارید از بیرون دانشگاه برای محیط دانشجویی خط و رسم و نشان و هدایت‌های غلط درست کنند."
امام جمعه تبریز گفت : رهبر معظم انقلاب اسلامی نشریات دانشجویی را فضای مناسبی برای بیان افکار و اندیشه‌ها معرفی کردند و معتقدند به همین جهت است که این نشریات می‌تواند زمینه مناسب و اولیه‌ای برای شناسایی و پرورش نخبگان فراهم کند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه انتشار نشریات دانشجویی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل‌ توجهی داشته است، گفت: هر چند انتشار این نشریات در برخی از سال‌ها با رکود مواجه شده، اما اوج روزنامه‌نگاری دانشجویی بعد از انقلاب از‌ سال ١٣٧٥ روی داده است و بیش از ٤٠٠٠ عنوان طی یک دهه پس از این ‌سال منتشرشد، در حالی ‌که تا قبل از این کل نشریات دانشجویی کشور به بیشتر از ١٠٠٠عنوان هم نمی‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار