خانه فروغ فرخزاد در چند قدمی ثبت ملی یا تخریب؟

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران خبر داد: گزارش تیم کارشناسان میراث فرهنگی برای ارزش‌گذاری خانه پدری فروغ فرخزاد امروز اعلام می‌شود

تهران (پانا) - در روزهای اخیر خبرهایی از صدور جواز ساخت در خانه پدری فروغ فرخزاد منتشر و شنیده شده که این خانه قرار است تخریب شود اما به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران یک تیم کارشناسی مأمور شده است تا ارز‌ش‌های این ملک را مشخص کند و قرار است تا آخر وقت امروز گزارش کارشناسان میراث به اداره میراث فرهنگی ارائه دهد.

کد مطلب: ۸۴۱۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
خانه فروغ فرخزاد در چند قدمی ثبت ملی یا تخریب؟

فروغ فرخزاد ۱۳ سال را در خانه پدری خود زندگی کرده است، خانه‌ای که قدمتی ۹۰ ساله دارد. این خانه پس از خانواده فرخزاد به یک مالک دیگر به نام نوروزی فروخته شد و اکنون یکی از این افراد خانواده، ورثه این خانه قدیمی است و حالا با گذشت چند سال می‌خواهد آن را تخریب کند.

هر چند کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند خانه پدری فروغ فرخزاد حتی اگر هیچ ارزش میراثی نداشته باشد، نام فروغ کافی است تا این خانه ثبت ملی شود اما زمزمه‌‌های تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد در خیابان امیریه تهران بالا گرفته است و میراث فرهنگی به دنبال این است که مشخص شود آیا خانه پدری فروغ فرخزاد واجد ارزش‌های فرهنگی و معماری برای ثبت در فهرست آثار ملی است یا خیر.

شهرام نوروزی یکی از ورثه این خانه نیز گفته است: این خانه میراثی نیست و اگر بود دستور نقشه برای آن صادر نمی‌شد اما اگر بخواهند این بنا که خانه پدری ما نیز است حفظ شود، مشکلی نداریم و اگر نهادی یا فردی قصد حفظ این بنا را داشته باشد، آماده واگذاری بنا به آنها هستیم.

هر چند مالکان خانه فروغ اعلام کردند که مجوز تخریب و نوسازی را از شهرداری گرفته‌اند، به گفته حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر ری، تجریش و تهران، بررسی موضوع نشان می‌دهد که شهرداری منطقه 11 جوازی را برای ساخت خانه پدری فروغ فرخزاد صادر نکرده است. البته پرونده‌ای در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری منطقه 11 نیز در این باره تشکیل شده ولی هنوز جوازی صادر نشده است.

او همچنین گفته است که تملک خانه پدری فروغ از سوی شهرداری و ایجاد خانه‌موزه فروغ در صورت تایید ارزش بنا از سوی سازمان میراث فرهنگی صورت خواهد گرفت.

این مطلب را فرهاد نظری، مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، نیز تأیید کرده و گفته است که خانه فروغ هنوز به ثبت ملی نرسیده و اگر قرار باشد ساخت و سازی در خانه فروغ انجام شود، حتماً از سازمان میراث دوباره استعلام گرفته می‌شود.

مأموریت تیم کارشناسان میراث فرهنگی برای ارزش‌گذاری خانه پدری فروغ فرخزاد

دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز درباره اقدامات میراث فرهنگی استان تهران برای ثبت خانه پدری فروغ فرخزاد به پانا می‌گوید: کارشناسان میراث فرهنگی ما قرار است گزارشی را تا آخر وقت امروز تهیه کنند تا ارزش نگهداری و ثبت خانه پدری فروغ فرخزاد مشخص شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: اکنون درباره تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد با فضاسازی‌هایی روبرو هستیم که قرار شد با توجه به گزارش کارشناسان میراث فرهنگی به طور مستند، اطلاعات نگهداری و ثبت این خانه را اطلاع رسانی کنیم.

او ادامه می‌دهد: گزارش کارشناسان میراث فرهنگی مشخص می‌کند که اداره میراث استان تهران درباره ثبت خانه فروغ فرخزاد چه موضعی دارد تا بدون داشتن مستندات لازم، بی‌دلیل بر روی این ملک اقدامی انجام ندهیم.

بزرگ‌نیا تأکید می‌کند: قرار است در گزارشی که تهیه می‌شود به موارد جزئی بپردازیم از جمله اینکه آیا اینجا خانه‌ای بوده که در آن فروغ زندگی کرده باشد یا خیر و آیا این خانه دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است و در نهایت نظر کارشناسی خود را اعلام خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار