وضع وخیم ذرات معلق تهران در 3 سال اخیر

گزارش «بررسی کیفیت هوای سه ساله تهران بر اساس استانداردهای جهانی» منتشر شد

تهران (پانا) - سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از انتشار گزارش «بررسی کیفیت هوای سه ساله تهران بر اساس استانداردهای جهانی» خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۱۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
وضع وخیم ذرات معلق تهران در 3 سال اخیر

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در این باره گفت: در این گزارش، داده‌های مربوط به غلظت آلاینده‌های اندازه‌گیری شده در 20 ایستگاه ثابت پایش کیفیت هوا از ابتدای سال 1394 تا انتهای سال 1396 با چند معیار به روز مربوط به استانداردهای مختلف رایج جهان بررسی شده‌اند.

آن گونه که نظری گفته، شدت حضور آلاینده گازی ازن از منظر تمامی استانداردهای به‌کار برده شده، در فصول گرم این بازه رو به افزایش بوده است. این افزایش به حدّی بوده که شاخص آلودگی هوا در مردادماه 1396 افزایش حدوداً 20 واحدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده و استاندارد ملّی کیفیت هوای محیطی آمریکا (NAAQS) تنها در یک ایستگاه از میان ایستگاه‌های حائز بررسی در این سال برقرار گشته است. باید یادآور شد که این آلاینده در فصول گرم سال و با تابش شدید خورشید و شدت گرفتن برخی واکنش‌های شیمیایی که به تولید ازن منجر می‌شوند، حضور پررنگی به عنوان آلاینده شاخص در هوای تهران دارد.

در نقطه مقابل، میزان آلاینده دی اکسید گوگرد در بازه سه ساله مورد بررسی عمدتاً رو به بهبود بوده است.کاهش میانگین شاخص‌های کیفیت هوا این آلاینده چشمگیر بوده و استانداردهای آمریکا و ژاپن در عمده ایستگاه‌ها اوضاع مناسبی را در سال 1396 نشان می‌دهند. دراین سال استاندارد سازمان بهداشت جهانی در حدود 67 درصد از روزها برقرار بوده که پیشرفت بزرگی نسبت به دو سال قبل را نشان می‌دهد.

آلاینده مونواکسیدکربن به طور کلّی تغییرات معناداری در بازه این بررسی تجربه نکرده است و استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و کیفیت محیط زیست ژاپن مشکل عمده ای از نظر آلایندگی این گاز گزارش نمی‌دهند. با معیار استاندارد کیفیت هوای محیطی آمریکا اوضاع ایستگاه‌های نزدیک‌تر به هسته مرکزی شهر نامطلوب‌تر از سایر نقاط بوده است.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: از سویی غلظت های دی‌اکسیدنیتروژن نیز تغییرات عمده ای در این سه سال نداشته اند. حد بلندمدت سازمان بهداشت جهانی در هیچ یک از سال های بررسی برقرار نبوده و در حدود 70 درصد از روزهای بازه مورد بررسی، استاندارد محیط زیست ژاپن تایید شده است.

وی خاطرنشان کرد: هر دو گروه ذرات معلق آلاینده 2.5 PM و 10 PM از منظر هیچ‌یک از استانداردها نه تنها اوضاع مطلوبی نداشته اند، بلکه از حدود پیشنهاد شده استانداردها فاصله زیادی را نشان می دهند. به گونه ای که حدود میانگین غلظت های 2.5 PM به طور متوسط در ایستگاه‌های اندازه گیری تقریباً دو برابر استانداردهای آمریکا و ژاپن بوده است. بنابراین نتایج به دست آمده، جدّی بودن معضل حضور این ذرات را در شهر تهران نشان می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار