دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر: امسال تئاترهای استانی زنده بازبینی می‌شوند

نمی‌توانیم همه نمایش‌های خوب دنیا را به ایران بیاوریم

تهران (پانا) - دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر از بازبینی زنده تئاترهای استانی به‌جای ارسال فیلم در جشنواره سی و هفتم خبر داد .

کد مطلب: ۸۴۱۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر: امسال تئاترهای استانی زنده بازبینی می‌شوند

اولین نشست خبری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر امروز سه شنبه 9 مرداد 97 با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره و عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

نادر برهانی مرند درباره ویژگی‌های جشنواره امسال اظهار کرد: برخلاف اظهارنظرهایی که طی روزهای اخیر شد فراخوان امسال تفاوت چندانی با گذشته ندارد و ادامه منطقی روند چند سال گذشته است. چون جشنواره فجر در این سالها به بلوغ خود نزدیک می‌شود.

وی افزود: البته فراخوان امسال چند ویژگی دارد یکی اینکه واقع بینانه تر است چون به سبب شرایط امروز تئاتر ما ، ورود تئاتر خصوصی و افزایش جوانانی که به بدنه تئاتر وارد شده‌اند ما را واداشت تا مطالبات نسل امروز را وارد جشنواره کنیم. اگر جشنواره بخواهد رضایت عمومی را جلب کند باید به همه صنوف احترام بگذارد.

ما به این نتیجه رسیدیم که امسال تمرکزمان را روی انتخاب بگذاریم و در کنار آن برگزارکننده خوبی باشیم تا احترام مخاطب و هنرمند و میهمان را تماماً برآورده کنیم.

برهانی مرند با اشاره به اینکه جشنواره‌های فجر در سالهای اخیر خاصیت جشن بودن خود را فراموش کرده‌اند گفت: معمولاً ستادها مشغول چالش‌های ناخواسته‌ای می‌شوند به‌طوری که بخش تشریفاتی مختل می‌شود. امسال که با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هم‌زمان شده است روح چهل سالگی انقلاب در همه بخشهای جشنواره جاری و ساری خواهد بود و این روح را در همه نمایش‌ها جستجو خواهیم کرد.

بخش بین‌الملل باید بیشتر به معرفی تئاتر خارجی بپردازد

دبیر جشنواره سی و هفتمی تئاتر فجر با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره و افزایش هزینه‌ها به دلیل مسائل اقتصادی اخیر گفت: منطقی این است که مشکلات اقتصادی مملکت را درک کنیم و به نحوی برنامه ریزی کنیم که کمتر آسیب ببینیم. این جشنواره یک رویداد مهم مملکت است و مطمئنم دوستان ما در دولت برای برگزار کردن این جشنواره که آبروی همه ما و کشور است کمک خواهند کرد.

وی افزود: بودجه امسال مثل سال قبل است اما از مدت‌ها پیش تدابیری داشتیم تا بتوانیم از ارز دولتی استفاده کنیم. اگر هم مشکلی داشته باشیم احتمالاً مدیران به ما کمک خواهند کرد.

برهانی مرند در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بخش بین‌الملل بیش از اینکه صحنه رقابت باشد باید به معرفی تئاتر خارجی بپردازد

وی به بخشهای غیرصحنه ای جشنواره از جمله حضور کارشناسان بین‌المللی اشاره کرد و گفت : امسال 5 کارگاه با حضور اساتید بین‌المللی در بخش جشنواره‌های استانی برگزار خواهد شد که در برنامه همایش برگزیدگان استانی در کیش یا عسلویه برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی در باره انتخاب آثار صحنه‌ای خارجی برای جشنواره فجر گفت: ما نمی‌توانیم همه نمایش‌های خوب دنیا را به ایران بیاوریم چون بسیاری از آن‌ها قابل اجرا در ایران نیستند. ما باید با احترام به شرایط فرهنگی و سیاسی خودمان بهترین آثار را انتخاب کنیم.

داوری تئاتر استانی به‌صورت زنده انجام می‌شود

اتابک نادری مسئول بخش تئاتر استان‌های جشنواره تئاتر فجر در بخشی از این برنامه گفت: امسال تیمی از داوران در جشنواره‌های استانی کارها را به‌صورت زنده بازبینی می‌کنند و کارها دیگر از روی فیلم داوری نمی‌شوند.

نادر برهانی مرند نیز در پایان به ویژگی بازبینی حضور کارهای استانی در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: گروه‌ها می‌توانند با انتخاب خودشان زمانی را برای بازبینی حضوری انتخاب کنند و یا فیلم آن را به دبیرخانه ارائه دهند.

سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در سه بخش رقابتی( صحنه‌ای، خیابانی، ملل) و یک بخش غیررقابتی بهمن ماه 97 برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار