رئیس سازمان دامپزشکی :‌ تب کریمه کنگو جان ٥ نفر را گرفت

تهران (پانا) - رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ٥ نفر بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو فوت کرده‌اند، می‌گوید اجرای طرح واکسیناسیون طیور علیه آنفلوانزا در ١٠ استان آغاز شده است.

کد مطلب: ۸۴۱۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان دامپزشکی :‌ تب کریمه کنگو جان ٥ نفر را گرفت

علیرضا رفیعی‌پور درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور به خبرگزاری مهر گفت:‌ تب کریمه بیماری است که امکان سرایت آن به جامعه انسانی در طول ١٢ ماه سال وجود دارد به ویژه در ایام گرم سال که فعالیت کنه‌ها بیشتر است.

وی با بیان اینکه کنه‌ها هم مخزن و هم ناقل بیماری تب کریمه کنگو هستند، افزود: در فصول گرم فعالیت کنه‌ها بیشتر و وضع خطرناک‌تر می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ذبح غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه و آلایش اعضای بدن آن از جمله دل، جگر و کله و پاچه دامی که آلوده است می‌تواند منجر به سرایت این بیماری به انسان شود، ادامه داد: این ویروس می‌تواند از طریق پوست و مخاط به انسان منتقل شود.

رفیعی‌پور افزود:گوشتی که بدون طی‌کردن مرحله پیش سرد در دسترس خانم‌های خانه‌دار قرار می‌گیرد(در صورتی که زخم و جراحتی روی پوست آن فرد باشد) ممکن است باعث آلودگی او شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری را خطرناک می‌دانیم چرا که هر سال جمعیتی را درگیر می‌کند، گفت: امسال در استان‌هایی مانند کرمان، همدان و یکی از استان‌های شمالی بین ٤٥ تا ٥٠ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که با تشخیص به موقع درمان شدند ضمن اینکه متاسفانه ٥ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری فوت کردند.

رفیعی‌پور با بیان اینکه این ویروس در دام زنده هیچ علایمی ندارد، افزود: هیچکس نمی‌تواند تشخیص دهد دامی به این بیماری آلوده است یا خیر؟ حتی متخصصان دامپزشکی نیز نمی‌توانند چنین موضوعی را تشخیص دهند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت زیادی از کنه‌ها در حوزه روستایی، منابع طبیعی و نقاطی که دام هست، وجود دارد، اضافه کرد: با وجودی که مبارزه با آنها دشوار است همکاران ما و خود دامداران این کار را انجام می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار