نارضایتی 20 ساله ساکنان اطراف دانشگاه تهران از اجرای طرح توسعه

فخاری، عضو شورای شهر تهران مدعی شد وزارت راه دستور توقف طرح توسعه دانشگاه تهران را صادر کرده است

تهران (پانا) - طرح توسعه دانشگاه تهران که از سال گذشته تحت عنوان «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» تغییر نام داده است حدود دو دهه است موجب نارضایتی مردم و کسبه ساکن در محدوده دانشگاه تهران شده است؛ طرحی که هنوز سرانجام آن مشخص نیست و علی رغم اینکه کلیات آن در کمیسیون ماده 5 شهرداری به تصویب رسیده است، الهام فخاری عضو شورای شهرتهران می‌گوید که طبق آخرین اطلاعاتش، وزارت راه و شهرسازی دستور توقف این طرح را داده است.

کد مطلب: ۸۴۱۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
نارضایتی 20 ساله ساکنان اطراف دانشگاه تهران از اجرای طرح توسعه

صدها نفر از مالکان واحدهای مسکونی و تجاری محدوده دانشگاه تهران که به اجرای طرح توسعه این دانشگاه معترض‌ و معتقدند با وجود بودجه‌های کلانی که تاکنون برای اجرای این طرح اختصاص یافته است، دستاوردی جز نابسامانی، سلب آرامش مردم و تضییع حقوق ساکنان این محدوده نداشته است. آنان اخیرا اعتراض خود را با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری مطرح کرده‌اند وخواستار رسیدگی فوری به مشکلاتشان شدند.

شعبانی، یکی از سکنه محدوده دانشگاه تهران، با انتقاد از اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران به پانا می‌گوید: ما ساکنان محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران حدود دو دهه است با اجرای این طرح با مشکلات زیادی مواجه شدیم. این طرح هنوز در مرحله تملک متوقف مانده و مبالغ زیادی برای اجرای آن هزینه شده اما فقط موجب نارضایتی ساکنان و کسبه شده است.

او می‌گوید: واحدهای مسکونی که تملک شده است به خوابگاه تبدیل شده یا به شرکت‌هایی اجاره داده شده است. چرا باید طرحی تصویب شود که به قیمت حراج خانه‌ها، آپارتمان‌ها و مغازه‌های مردم تمام شود؟

شعبانی با بیان اینکه مسئولان به اعتراض و درخواست‌های ما برای حل مشکلات مرتبط با املاک تحت تملک بی‌‌توجهی می‌کنند، می‌گوید: طرح توسعه دانشگاه تهران هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و علی رغم اینکه هنوز نهایی نشده، مسئولان دانشگاه اعلام کردند که تأیید شده است و در طول این سال‌ها، مسئولان دانشگاه تهران به هیچ وجه گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات و انتقادات نداشتند.

او ادامه می‌دهد: ساکنان و کسبه محدوده دانشگاه تهران تمایلی به فروش خانه‌ها و مغازه‌های خود ندارند و نمی‌خواهند که املاک خود را ترک کنند.

این ساکن محدوده اطراف دانشگاه تهران، همچنین با انتقاد به مجوز ندادن ساخت و ساز برای ساختمان‌های قدیمی می‌افزاید: برخی ساختمان‌ها قدمت زیادی دارند و امنیت سکونت در آنها به خطر افتاده است اما مجوزی برای ساخت و ساز صادر نمی‌شود. زن سالمندی را می‌شناسم که حاضر به فروش خانه خود نیست و به دلیل اینکه خانه‌اش قدیمی است و حشرات متعددی در منزلش وجود دارد از انواع سم استفاده می‌کند که این موضوع باعث شده است تا بیماری آسم بگیرد اما دلش نمی‌خواهد که خانه خود را بفروشد و اجازه ساخت هم به او نمی‌دهند.

شعبانی که معتقد است سرمایه‌های مادی و معنوی مردمی با اجرای این طرح در حال نابودی است، می‌گوید: با توجه به آسیب‌هایی که این طرح برای ما دارد، خواستار لغو مصوبات طرح توسعه دانشگاه تهران هستیم.

اما الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، که یکی از اعضای پیگیر حل مشکل طرح توسعه دانشگاه تهران است، به پانا می‌گوید: طرح توسعه دانشگاه تهران در اجرا نتواسته است اهداف خود را محقق کند و اکنون اجرای این طرح به چالشی تبدیل شده که باید مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه شورای پنجم تلاش می‌کند با گفت‌وگو با مردم، راه‌حل مشکل را پیدا کند، گفت: ما در شورای پنجم پیگیر موضوع طرح توسعه دانشگاه تهران و حل مشکلات شهروندان آن منطقه هستیم. طبق آخرین اطلاعی که دارم وزارت راه و شهرسازی دستور توقف این طرح را صادر کرده است.

فخاری خاطرنشان کرد: همچنین بعد از تعطیلات شورا و تعطیلات دانشگاه‌ها، این موضوع را در نشستی مشترک بررسی خواهیم کرد و در صحن شورای شهر نیز پیگیر این مسأله خواهیم بود تا راه‌حل‌های کارگشایی اتخاذ شود.

چند روز پس از وصول نامه ساکنان محدوده دانشگاه تهران، مرکز ارتباط مردمی نهاد ریاست جمهوری، با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و همچنین وزارت راه و شهرسازی، خواستار رسیدگی موضوع و ارائه گزارش بررسی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار