محسن هاشمی: باید متفاوت با گذشته فکر کنیم

تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: جبهه اقتصادی امروز جایگزین جبهه نظامی در دوران جنگ تحمیلی شده است و در اقتصاد علاوه بر آنکه ارقام و واقعیات حرف اصلی را می‌زند، فضای ذهنی و انتظارات روانی جامعه نیز بر رفتار بازار بسیار مؤثر است.

کد مطلب: ۸۴۱۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
محسن هاشمی: باید متفاوت با گذشته فکر کنیم

محسن هاشمی که در ضیافت سفرای ایران سخن می گفت، با بیان اینکه «در سی‌امین سالگرد حوادث پایانی دفاع مقدس قرار داریم»، گفت: در آن شرایط از یکسو نگرانی درباره آینده کشور و آسیب‌های فراوان ادامه جنگ وجود داشت و از سوی دیگر خون بی‌گناهانی که ریخته و ایرانی که در مقابل حمله احتمالی تندروها و افراد احساسی قرار داشت که مسئولان آن را متهم به ترس و سازشکاری می‌کردند.
وی ادامه داد: این شرایطی بود که حتی در نگرانی‌ها امام نیز به چشم می‌خورد و مسئولان باید ضمن آنکه در برابر دشمن بیگانه اقتدار و وحدت خود را حفظ می‌کردند، تصمیمی سخت اتخاذ می‌کردند.

**باید تک‌صدایی ایرانیان در برابر بیگانگان حفظ شود
هاشمی با تأکید بر اینکه «امروز نیز در شرایطی قرار داریم که با تهدیدی بزرگ از سوی مثلث آمریکا، اسرائیل و برخی دولت‌های عربی مواجه هستیم»، افزود: از یکسو بایست اقتدار، وحدت و تکصدایی ایران در برابر بیگانگان حفظ شود و از سوی دیگر باید براساس واقعیات و نه ایده‌آل‌ها، شعارها و احساسات حرکت کنیم.
رئیس شورای شهر تأکید کرد: اگر بدون برنامه و با تفرقه و روحیه ضعیف و تخریب یکدیگر وارد جنگ اقتصادی شویم نباید انتظار پیروزی را داشته باشیم، اما اگر با وحدت و همدلی، کارآمدی، ایثار و ازخودگذشتگی مسئولان و واقع‌گرایی ورود پیدا کنیم علاوه بر آنکه انتظارات و نارضایتی مردم کاهش می‌یابد، دستاوردها نیز افزایش خواهد یافت و وعده نصرت الهی نیز تحقق می‌یابد.
به گفته هاشمی، اگر می‌بینیم که در کشور همسایه، هنگام بحران اقتصادی، صف فروش طلا و ارز برای کمک به دولت و اقتصاد ملی تشکیل می‌شود و در جامعه ما صف خرید حتی از سوی مؤسسات اقتصادی وابسته به حاکمیت شکل می‌گیرد، اینها یعنی تصویری که ما از مجموعه حاکمیت و امید به آینده و وفاداری دوسویه نظام و مردم ارائه کرده‌ایم دچار خدشه شده است.

**قطعنامه 598 شجاعت مسئولان جمهوری اسلامی بود
رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: این جلسه برای من، تجدیدکننده خاطرات زیادی است، هر ساله، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی میزبان سفرای جمهوری اسلامی ایران بود و بدلیل اهمیت هم‌اندیشی با سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی، صحبت‌های ایشان در این جلسه اهمیت زیادی داشت، بنده هم زمانی که برای انتخاب موضوع صحبت در این جلسه مطالعه می‌کردم، به ذهنم رسید که شاید بازخوانی یکی از بزرگترین تصمیمات تاریخ معاصر ایران که دقیقا 30 سال قبل در این روزها گرفته شده است، موضوع مناسبی برای شرایط امروز ما باشد که در صحبت‌ها، نگرانی از اینده کشور موج می‌زند و از نجات ایران سخن گفته می‌شود.
وی ادامه داد: روزهای پایانی تیر و اوایل مرداد، سالگرد پذیرش قطعنامه 598 و عملیات مرصاد است، سه دهه قبل در چنین روزها و ساعت‌هایی مسئولان جمهوری اسلامی توانستند با تکیه بر عقلانیت، شجاعت، ازخودگذشتگی و ایثار آبرو و اعتبار خود، ایران را از ورطه پرتگاهی بزرگ نجات بدهند و از درون جنگی خانمان‌سوز، صلحی پایدار و موفق را بدست بیاورند، این برای تاریخ معاصر ایران که در مقاطع حساس لحظات تلخ و ناکامی‌های بزرگی را تجربه کرده است می‌تواند یک استثنا و الگو باشد.

هاشمی با اشاره به اینکه «برخلاف برخی تصورات، مقطع پایان جنگ برای ایران با شکست و تلخی پایان نگرفت و بسیار شیرین بود»، گفت: چراکه پس از برخی شکست‌ها و پذیرش قطعنامه، پیام عاطفی و پرشور امام خمینی مبنی بر اینکه آبروی خود را با خدا معامله کردم، تأثیر عمیقی بر جامعه گذاشت و منجر به هجوم مردم به جبهه‌ها و سرازیر شدن نیروهای داوطلب به جنگ شد.
وی بیان کرد: ارتش عراق از جنوب و منافقین که از غرب با تصور ضعف ایران حمله کرده و بخش‌هایی از خاک ایران را تصرف کرده بودند ظرف مدت کوتاهی عقب رانده شدند و جمهوری اسلامی با اقتدار آتش‌بس را اجرا کرد.

** توجه به اهمیت پیام مرصاد
رئیس شورای شهر تهران گفت: پیام مرصاد برای ما مسئولان آن است که هرگاه مردم احساس کنند که از سراخلاص و فداکاری، همه تلاش مسئولان به کار رفته اما به نتیجه نرسیده‌اند، خود با حضور وحمایت خود، ضعف‌ها را جبران می‌کنند و دشمنان کشور نیز این تجربه را دارند که فشارها و مشکلات اقتصادی موجب نمی‌شود ایرانیان سر تعظیم در برابر زورگویی‌ها فرود بیاوردند.
هاشمی افزود: البته مفهوم پیام امام خمینی و حمایت مردم از ایشان، حمایت از جنگیدن برای صلح بود نه جنگ‌طلبی و ماجراجویی از این رو مواضع و سخنان ما نیز باید در همین راستا باشد تا بتوانیم افکارعمومی و دولت‌های جهان را با خود همراه کنیم.
وی ادامه داد: در عملیات مرصاد نقش اصلی فرماندهی عملیات را که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برخلاف توصیه مقامات نظامی و حفاظتی با حضور در خط مقدم جبهه و به خطر انداختن جان خود ایفا کرد، که نقش تاریخی ایشان مورد بی‌مهری رسانه ملی قرار داد، گرچه با وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌توان حقایق را از مردم پنهان کرد.
امروز اگرچه نمی‌توان خلأ وجودی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در آن مقطع سرنوشت‌ساز با واقع‌بینی، آینده‌نگری، ازخودگذشتگی و قدرت اقناع و همدلی خود توانستند نظام و امام را برای پذیرش قطعنامه به اجماع برسانند و پیشنهاد محاکمه و اعدام خود را نیز برای بجان خریدن ریسک این تصمیم مطرح کردن، قابل جبران نیست اما باید سیره و روش ایشان مورد استفاده مسئولان کشور قرار بگیرد.

**باید متفاوت با گذشته فکر کنیم
رئیس شورای شهر تهران معتقد است: قطعا در روندی که مسئولان بخواهند با فرافکنی مشکلات، مسئولیت ناکامی‌ها را به گردن یکدیگر انداخته و هیچ فردی خود را مقصر نداند، موفق به بهبود و اصلاح نخواهیم شد.
هاشمی با اشاره به اینکه اگر بدنبال نجات ایران و آینده ایران هستیم امروز باید متفاوت با گذشته فکر کنیم، سخن بگوییم و عمل کنیم، تأکید کرد: نارضایتی عمومی حاصل از معضلات و فشارهای طاقت‌فرسای اقتصادی بخصوص برای اقشار پایین جامعه، به حدی است که ممکن است به بحران‌های اجتماعی گسترده منجر شود.
وی ادامه داد: فشار تحریم‌ها که از نیمه دوم سال افزوده خواهد شد، این شرایط را سخت‌تر خواهد کرد و ما به این نکته واقف می‌کند، که نجات ایران در گرو تصمیم امسال ماست، تصمیم سختی که سی سال قبل توسط مسئولان کشور گرفته شد و صلحی پایدار، پرفایده و کم‌هزینه را برای ایران و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.
وی افزود: نقش دستگاه دیپلماسی نظام در این چالش بسیار حساس و تعیین‌کننده است، اگر ما بتوانیم جهان و به ویژه کشورهای تأثیرگذار در حوزه بین‌الملل را کنار خود و مقابل ترامپ نگه داریم، از این چالش با موفقیت عبور می‌کنیم، هر موضع، سخن و رفتاری که موجب شود که چالش ایران با مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و برخی دولت‌های عربی به سایر کشورهای جهان تسری کند، به زیان ماست و اعتمادسازی و همراه‌سازی کشورها در کنار جمهوری اسلامی، کلید موفقیت ماست که در دستان شما نمایندگان نظام قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار