رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش: ارزشیابی تحصیلی در درون فرآیند یاددهی و یادگیری قرار دارد

تبریز (پانا) - معاون وزیر و رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: در تلقی‌های جدید ارزشیابی تحصیلی جدا از آموزش نیست بلکه در ذات فرآیند یاددهی و یادگیری قرار دارد.

کد مطلب: ۸۴۱۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش: ارزشیابی تحصیلی در درون فرآیند یاددهی و یادگیری قرار دارد

عبدالرسول عمادی ظهر امروز در گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق آذربایجان شرقی که در سالن جلسات باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، کمبود نیروی انسانی را عمده ترین مشکل پیش روی آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: خوشبختانه تدابیر لازم در جهت رفع این مشکل اتخاذ شده است.

وی در ادامه با تاکید بر نقش اثرگذار ارزشیابی در سطوح مختلف آموزش و پرورش گفت: ارزشیابی انسان از خود یکی از سطوح مهم ارزشیابی است که در قرآن کریم نیز مورد توجه قرار گرفته است، در این راستا ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان از خود بسیار حائز اهمیت می باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ارزشیابی پیشرفت تربیتی و تحصیلی دانش آموزان توسط معلمان و ارزشیابی معلمان توسط نظام آموزش و پرورش از دیگر سطوح ارزشیابی محسوب می شوند که در تعمیق یادگیری دانش آموزان نقش بسیاری دارند.

وی اضافه کرد: تصور سنتی از فصل امتحانات این بود که دانش آموزان تنها باید به حفظ دروس بپردازند اما در تلقی های جدید ارزشیابی جدا از آموزش نیست و فرایند یاددهی و یادگیری مکمل یکدیگرند، به عبارت دیگر ارزشیابی در ذات فرایند یاددهی و یادگیری است و جدا از آن نیست بلکه یاددهی زمانی اتفاق می افتد که یادگیری صورت گیرد و بالعکس.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در خصوص کارکردهای امتحانات نهایی در نظام آموزشی کشور گفت: فارغ التحصیلی و ارائه مدرک و ارزیابی عملکرد دانش آموزان یکی از کارکردهای مهم امتحانات نهایی است.

وی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری و پذیرش دانشجو یکی دیگر از کارکردهای امتحانات نهایی اعلام و اضافه کرد: سنجش کارایی و اثربخشی کل سیستم نیز کارکرد پنهان آن می باشد.

عمادی با اشاره به تاثیر 30 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال 98 افزود: در این راستا تاکنون عناوین دروسی که امتحان نهایی دارند هنوز در شورای عالی آموزش و پرورش قطعی نشده و انتظار می رود این موضوع در مهر ماه مصوب شود.

وی نزدیکی زمان برگزاری امتحانات نهایی و آزمون کنکور سراسری را یکی از چالش های آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید عنوان کرد و گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته با سازمان سنجش کشور مقرر شده بجای برگزاری کنکور در هفته اول تیر ماه، این آزمون در هفته دوم برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار