نامه‌های زندان نلسون ماندلا منتشر شد

تهران (پانا) –- کتاب نامه‌های دوران زندان «نلسون ماندلا» تصویرگر مبارزه مثال‌زدنی او در برابر آپارتاید منتشر شد.

کد مطلب: ۸۴۱۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
نامه‌های زندان نلسون ماندلا منتشر شد

به گزارش ایندیپندنت، نلسون ماندلا رئیس‌جمهور فقید آفریقای جنوبی و چهره شاخص مبارزه با تبعیض نژادی آرشیوی غنی از نامه‌ برجای گذاشته است که مستندی از سال‌های زندان این مبارز به شمار می‌رود.

بسیاری از این نامه‌ها، که تا امروز منتشر نشده است، روایتگر خشم، خویشتن‌داری و عشق ماندلا به خانواده و کشورش است.

ماندلا طی دوران حبس 27 ساله خود صدها نامه به رشته تحریر درآورده است؛ نامه‌هایی پراحساس به خانواده، یادداشت‌هایی برای درخواست عینک به رؤسای زندان و نامه‌هایی که به مقام‌های رسمی و حکومتی یا حامیان و هواداران خود نوشته و در آن‌ها خواهان تغییرات و پایان آپارتاید شده است.

مکاتبات او همیشه با ملاحظه و همراه با ظرافت بوده و بسیاری از آنها با علم به این نکته به نگارش درآمده‌اند که ممکن است هرگز به دست گیرنده موردنظر نخواهند رسید.

اخیرا، در یکصدمین سالروز تولد این بزرگ‌مبارز راه آزادی، کتابی مشتمل بر 250 نامه سال‌های زندان او منتشر شده است که موجد بینشی عمیق به شخصیت این بزرگمرد و سرسختی و پایداری او در مبارزه برای آزادی کشورش است.

«نامه‌های زندان نلسون ماندلا» را «سم ونتر» گردآوری کرده و ژوئیه امسال به همت انتشارات «لیورایت» روانه بازار نشر شده است.

«نلسون ماندلا» در سال ۱۹۹۹ بنیادی غیرانتفاعی را به نام خود ثبت کرد که از سال ۲۰۰۴ در مقام آرشیوی برای حفظ و انتشار دیدگاه‌های او به زندگی و زمانه‌اش فعالیت می‌کند.«نلسون ماندلا» اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست آفریقای جنوبی است که از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ این سمت را بر عهده داشت. او در آفریقای جنوبی به عنوان نماد مقاومت و امید شناحته می‌شود. این چهره انقلابیِ ضدآپارتاید در سال‌های پایانی ریاست‌جمهوری خود، کار بر روی دست‌نوشته «Dare not Linger» را آغاز کرد اما با مرگش در سال ۲۰۱۳، این دست‌نوشته هم ناتمام ماند.

ماندلا کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌است. خاطرات او با نام «راه دشوار آزادی» با ترجمه مهوش غلامی به فارسی منتشر شده‌است که روایتگر دوران کودکی و سال‌های حبس ماندلاست و فیلمی هم براساس آن با بازی «ادریس البا» ساخته شده است. آخرین کتاب ماندلا با نام انگلیسی Conversation with Myself «واگویه‌های باخویش» در سال ۲۰۱۱ به همت بنیاد ماندلا مشتمل بر ناگفته‌های زندگی وی انتشار یافته در سال ۱۳۹۰ در زبان فارسی با عنوان «پندارها و گفتارها» با ترجمه علی‌اکبر عبدالرشیدی انتشار یافته‌است.

مترجم: عاطفه بزرگ‌نیا

تصویر داخل متن: همسر نلسون ماندلا و دو دخترشان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار