خزایی، مدیرعامل یک کارخانه تولید آرد:‌ بخش زیادی از ظرفیت ذخیره‌سازی گندم بخش خصوصی بدون استفاده مانده است

تهران (پانا) - مدیرعامل یک کارخانه تولید آرد در کشور می‌گوید کارخانجات کشور که توان ذخیره‌سازی مناسبی را برای خرید گندم کشاورزان در فصل برداشت دارند اما اکنون تنها با بخشی از ظرفیت خود درحال خرید هستند و رقابت نابرابری میان این کارخانجات و تعاونی‌های روستایی وجود دارد.

کد مطلب: ۸۴۱۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
خزایی، مدیرعامل یک کارخانه تولید آرد:‌ بخش زیادی  از ظرفیت ذخیره‌سازی گندم بخش خصوصی  بدون استفاده مانده است

یوسف خزایی، مدیرعامل کارخانه آرد نهاوند، در جریان بازدید خبرنگاران از این کارخانه اظهار کرد:‌ کارخانه آرد نهاوند بزرگ‌ترین کارخانه تولید آرد در استان همدان است که شش سال متوالی، بیشترین تولید آرد در سطح استان را به خود اختصاص داده است و این کارخانه ظرفیت ذخیره 60 هزار تن گندم را دارد.

وی با بیان اینکه کارخانه آرد نهاوند با ظرفیت ذخیره 60 هزار تن گندم ظرفیت تولید آرد از 90 درصد گندم تولیدشده در شهرستان نهاوند را دارد،‌ اظهار کرد:‌ سالانه هزینه تمام‌شده تولید با افزایش 20 درصدی برای واحدهای تولیدی همراه است اما قیمت‌ها در پنج سال گذشته تغییری نداشته است.

مدیرعامل کارخانه آرد نهاوند با اشاره به نرخ بالای بیکاری شهر نهاوند تصریح کرد: کارخانه آرد نهاوند 90 درصد آرد شهرستان نهاوند، 70 درصد آرد شهرستان ملایر و بیش از 30 درصد آرد شهر همدان را تولید می‌کند و از نظر کیفیت آرد بالاترین کیفیت را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرعامل کارخانه آرد نهاوند، بیش از 20 هکتار از زمین‌های کشاورزی حوزه شهرستان نهاوند به زیر کشت گندم رفته است و پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود 70 هزار تن محصول گندم در شهرستان برداشت شود.

خزایی با بیان اینکه کارخانه آرد نهاوند ماهانه 3 هزار تن ظرفیت تولید آرد دارد، افزود: کارخانه آرد نهاوند چهار نوع آرد بر اساس درصد سبوس‌گیری تولید می‌کند و به مشتریان و متقاضیان ارائه می‌دهد. به دلیل گرمی هوا تا پایان مهرماه از گندم سال گذشته استفاده می‌شود.

صادرات آرد به عراق ممنوع شد

وی با بیان اینکه این کارخانه تنها با یک‌سوم ظرفیت تولید در حال فعالیت است،‌ گفت:‌ تا قبل از ممنوع‌شدن صادرات گندم و آرد ماهانه هزار تن آرد از این کارخانه به کشور عراق صادر می‌شده است.

وی با اشاره به کیفیت پایین گندم تولیدی برخی از شهرهای استان همدان از جمله اظهار کرد: وزارت جهادکشاورزی عملکرد مناسبی در بحث ترویج کشاورزی در این شهر ندارد و آمار سن‌زدگی در میان تولید گندم این شهرستان بالاست و بیش از 5 درصد برآورد می‌شود.

قیمت‌گذاری در خرید تضمینی گندم براساس کیفیت باشد

مدیرعامل کارخانه آرد نهاوند با بیان اینکه تقاوت قیمتی میان انواع گندم تولیدی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: اگر قیمت‌گذاری گندم براساس کیفیت باشد کشاورزان انگیزه لازم را برای بهبود کیفیت تولید خواهند داشت اما وضع کنونی انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان و گندم‌کاران به وجود نمی‌آورد.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید آرد در کشور اظهار کرد:‌ سال 92، نرخ هر کیسه آرد 250 تومان بوده است و این رقم اکنون به 850 تومان افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه گندم شهرستان نهاوند به صورت آبی کشت می‌شود بالاترین کیفیت را در سطح استان دارد و همین امر باعث شده است که این کارخانه نیز بهترین آرد را تولید و به متقاضیان ارائه دهد.

مدیرعامل کارخانه آرد نهاوند بیان کرد: سال گذشته 46 هزار تن گندم در سیلوهای کارخانه آرد نهاوند ذخیره شده است و 15 هزار تن از این گندم ذخیره‌شده در سیلوهای این کارخانه باقی‌مانده است.

وی ادامه داد:‌ بر اساس آمار و اطلاعات جهاد کشاورزی در نهاوند امسال نیز حدود 70 هزار تن گندم برداشت می‌شود.

خزایی با اشاره به توان پایین تخلیه گندم در واحدهای تعاونی روستایی اظهار کرد:‌ حتی یک مرکز در تعاونی روستانی وجود ندارد که توان تخلیه 500 تن گندم را داشته باشد و تجهیزات لازم به این منظور را در اختیار ندارند. از سوی دیگر افت بسیار بالایی را برای گندم کشاورزان تعیین می‌کنند که به زیان کشاورزان است.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگرچه تعاونی روستایی افت بالایی را برای گندم کشاورزان تعیین می‌کند، خود بر اساس میانگین افت گندم را به کشاورزان تحویل می‌دهد.

وی عنوان کرد:‌ کارخانجات آرد تلاش می‌کنند تا بهترین نوع گندم را از کشاورزان خریداری کنند تا کیفیت آرد تولید کارخانجات افزایش یابد اما گندمی که تعاونی‌های روستایی به عنوان مباشر شرکت بازرگانی دولتی خریداری می‌کنند از کیفیت مناسب برخوردار نیست.

خزایی اظهار کرد‌:‌ شرکت غله درصدی را به عنوان کارمزد خرید برای تعاونی‌های روستایی تعیین کرده است که هرچه میزان خرید آنها افزایش یابد رقم بالاتری به آنها پرداخت ‌کند و توجهی به کیفیت ندارند.

توان بالای تخلیه گندم در واحدهای بخش‌ خصوصی

وی عنوان کرد:‌ کارخانجات آرد استان بیش از هزار تن توان تخلیه گندم دارند اما تعاونی‌های روستایی فاقد این توان تخلیه هستند و انبارهای آنها نیز از استاندارد لازم برخوردار نیست. شرکت غله بر روی کارخانه‌ها نظارت لازم را دارد به همین دلیل انبار کارخانه‌ها بتنی یا فلزی است و موارد بهداشتی در آن رعایت می‌شود اما بازدید از انبارهای شرکت‌ تعاونی روستایی نشان می‌دهد که این انبارها دارای موش و حیوان‌های مضر هستند.

مدیرعامل کارخانه آرد نهاوند تصریح کرد:‌ انبارهایی از تعاونی روستایی در شهر وجود دارد که از رده خارج هستند و تعاون روستایی به صورت اجاره‌ای این انبارها را در اختیار گرفته است و در آن گندم انبار می‌کند.

براساس این گزارش شش مرکز برای خرید تضمینی گندم در نهاوند وجود دارند و خرید تضمینی گندم به زودی در این شهرستان شروع‌ می‌شود. گندم کشاورزان با قیمت تضمینی علی‌الحساب هر کیلو 1300 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

سه مرکز خرید دولتی گندم شامل کوثر خزل، کارخانه آرد نهاوند و انبار غله و سه مرکز موقت وابسته به تعاونی روستایی مجموعاً با ظرفیت 75 هزار تن آماده خرید گندم کشاورزان شهرستان هستند.

سید مومن نیافر، مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی، در این بازدید با بیان اینکه 63 مرکز خرید در استان همدان وجود دارد گفت: 43 مرکز تحت عنوان مباشر سهام‌دار هستند و کار خرید و سایر خدمات ذخیره‌سازی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه کارخانجات آرد در کنار خط تولید سیلوی ذخیره‌سازی راه‌اندازی کرده‌اند، گفت: امسال استان همدان به دلیل بارندگی مناسب با برداشت بسیار خوبی در گندم همراه است و تا کنون 300 هزار تن گندم کشاورزان خریداری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار