مدیر کل انتقال خون فارس :

افزایش 40 درصدی اهدا خون در استان فارس

مدیر کل انتقال خون فارس با اعلام اینکه ذخایر خونی استان در حال حاضر مطلوب است از کمبود گروه خونی AB منفی خبر داد و افزود: ذخایر خونی شناور و مستمر است و روزانه مصرف میشوند و باید مدام به صورت شناور جایگزین شوند‌.

کد مطلب: ۸۴۱۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 40 درصدی اهدا خون در استان فارس

مسعود ترابی در جمع خبرنگاران به مناسبت روز ملی اهدا خون و چهل و چهارمین سال تاسیس انتقال خون، افزود: در چهار ماهه اول امسال بالغ بر ۷۰ هزار مراجعه جهت اهدا خون داشتیم که بیش از ۵۲ هزار نفر موفق به اهدا شده اند، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان فارس با افزایش 40 درصدی اهدا روبه رو هستیم.

وی درصد پایین حضور بانوان اهداکننده خون را از چالش های پیش روی سازمان انتقال خون برشمرد و افزود: سال گذشته ۳.۵ درصد اهداکنندگان بانوان بوده اند که این آمار امسال به ۳.۸ درصد رسیده است.

وی در پاسخ به خبرنگار پانا مبنی بر اینکه آیا فرد کم خون میتواند خون اهدا کند ، گفت:در هربار خونگیری یک واحد خون معادل ۴۰۰ الی ۴۲۰ سی سی خون از اهدا کننده گرفته میشود و فردی که دچار کم خونی است یعنی بدن وی نیازمند خون است و چنین فردی نباید خون اهدا کند.

مدیر کل انتقال خون فارس تصریح کرد: در زمان خونگیری تست هایی انجام می شود، که اگر کم خونی اهدا کننده مشخص شود، عملیات خونگیری متوقف و شخص برای درمان هدایت می شود.

ترابی عنوان کرد: فارس به لحاظ خونگیری بعد از تهران در رتبه دوم کشور است، و این در حالیست که در زمینه اهدا خون به نسبت جمعیت رتبه نخست کشور را داراست.

وی در خصوص سن افراد اهدا کننده خون، اظهار داشت: افراد بین 18 تا 60 سال می توانند از اهدا کنندگا خون باشند، اما با توجه به پیر شدن جامعه تمهیداتی در اهدا خون برای افراد بین 60 تا 65 سال در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به زمان استاندارد نگهداری خون در سردخانه بین 30 تا 40 روز می باشد، بیان داشت: در برخی از حوزه ها مانند پلاکت به طور 100 درصد واحد های خون مصرف می شود، اما در مواردی مانند پلاسما تنها 60 درصد مصرف می شود که مابقی آن در سرد خانه نگهداری می شود.

مدیر کل انتقال خون فارس میزان مصرف فرآورده های خونی را بالغ بر 90 درصد دانست، و از مردم خواست تا با مراجعه مستمر خود در جهت جایگزینی این مصارف مشارکت نمایند.

ترابی با بیان این که قبل از تاسیس سازمان انتقال خون، تنها در برخی بیمارستان ها فرایند خونگیری انجام می شده، گفت: تمام فعالیت های خونگیری امروزه در یک مرکز متمرکز به نام پایگاه انتقال خون در تمام شهر ها انجام می شود.

وی استان فارس را جزو اولین پایگاه هایی دانست که همزمان با تهران کار انتقال خون را آغاز کزده است، و ادامه داد: پایگاه انتقال خون استان فارس به عنوان یک مرکز جامع، جزو اولین پایگاه از نظر توسعه پایگاه و آمار خونگیری و کیفیت ها بعد از تهران است.

وی افزود: از نظر کیفیت و سلامت خون استان فارس از محدود استان هایی است که در کشور استاندارد های سلامتی و بازرسی های بین المللی را از آن خود کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به استان فارس به عنوان قطب پزشکی کشور، نیاز این استان را به فرآورده های خونی زیاد دانست و عنوان کرد: اکثر خدمات درمانی که در مراکز استان فارس انجام می شود، وابسته به خون و فرآوروه های خونی است که به عنوان مثال می توان از عمل پیوند کبد نام برد، که به 20 الی 30 واحد فرآورده خونی نیاز دارد، که با این میزان حجم جراحی های پزشکی این نیاز کاملا مشهود است.

مدیر کل انتقال خون فارس با بیان فعالیت شبانه روزی این سازمان در جهت تامین خون مورد نیاز تصریح کرد: فارس دارای بیمارانی است که نیاز به تزریق خون هفتگی دارند و همچنین به لحاظ آمار تصادفات بالای جاده ای در این استان نیاز به خون بیش از پیش می شود که کار تامین این خون در تمام ساعات شبانه روز انجام می شود.

ترابی در خصوص تامین نیاز های همه گروه های خونی بیان داشت: گروه های خونی کمیاب مانند AB منفی تنها ذخیره 4 روز دارد اما ذخیره خونی سایر گروهها بیش از 5 روز است، امیدواریم با حضور مستمر مردم این میزان ذخیره افزایش یابد.

وی با اشاره به ایجاد یک پایگاه جدید انتقال خون برای توسعه فعالیت های این سازمان گفت: پایگاه سوم در شهرک استقلال در حال ساخت است که تا کنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که برای تکمیل پروژه 200 میلیون اعتبار مورد نیاز است.

وی با تاکید بر این که با هر اهدا جان سه نفر نجات می یابد، خاطرنشان کرد: خون به سه فرآورده گلبول ها و پلاکت ها و پلاسمای خون تقسیم می شود که هر واحد خون هر فرد به مصرف سه نفر می رسد.

مدیر کل انتقال خون فارس با بیان این که در پاره ای از موارد خاص مانند ماه رمضان و فصل تابستان چون اهداکنندگان امکان مراجعه ندارند افزود: ما این موارد را پیش بینی می کنیم، اما گاهی لازم است در صدد رفع این کمبود ها از استانهای همجوار تقاضای خون کنیم و امسال ما تنها یک یا دوبار محدود دریافت خون شدیم.

ترابی خون و فرآورده های خونی ایران را به دلیل رعایت موارد اخلاقی و شرعی جز پاکترین خون ها دانست، و درخصوص تضمین سلامت خون ها ابراز داشت: آزمایشات غربالگری بر روی تمام خون ها برای جلوگیری از انتقال بیماریهایی مانند ایدز، هپاتیت b، ویروس سی و انگل سفلیس انجام می شود که اگر موردی مشاهده شود، به طور محرمانه به اهدا کننده خون اعلام می شود و توسط مشاور در جهت درمان هدایت می شود.

وی ادامه داد: افراد دیابتی نوع دو تنها می توانند در شرایط کنترل شده کمتر از 200 سی سی خون اهدا نمایند، همچنین افرادی که اقدام به خالکوبی کرده اند امکان اهدا ندارند، چون هر نوع جسم خارجی که به زیر پوست وارد شود به طور بالقوه امکان آلوده سازی فرد را دارد و تا زمانی که دوره خطر را رفع نماید، نمی تواند اقدام به اهدا کند.

وی در پایان خروجی مستمر این سازمان را که هر سه ماه یکبار برای اهدا خون مراجعه می کنند را 50 درصد اهدا کنندگان دانست و یکی از هدف گذاری های سازمان انتقال خون را افزایش این میزان به بیش از 60 درصد دانست و گفت: اگر این مهم تحقق یابد ما می توانیم بگوییم که سیستم عملکرد انتقال خون در کشور یکپارچه شده است و در هر لحظه خواهیم توانست نیاز های بروز خود را رفع نماییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار