رئیس دانشگاه جامع در پاسخ به پانا: شهریه دانشجویان 10 درصد افزایش می یابد

نتایج سطح بندی دانشگاه‌های علمی کاربردی تا پایان مردادماه اعلام می‌شود

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از اعلام نتایج سطح‌بندی دانشگاه‌های علمی کاربردی تا پایان مردادماه خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۱۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس دانشگاه جامع در پاسخ به پانا: شهریه دانشجویان  10 درصد افزایش می یابد

محمدحسین امید در نشست خبری تشریح فعالیت‌های سال تحصیلی جدید در دانشگاه علمی کاربردی گفت: سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی آغاز شد اما در آن سال نتایج قابل قبولی به دست نیامد اما این کار را تکرار کردیم و نتایج آن را آماده کردیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برای سطح‌بندی این مراکز ۱۸۷ نشانگر، ۵۷ ملاک و ۸ عامل برای سنجش مراکز در نظر گرفتیم که ببینیم این مراکز در چه جایگاهی هستند و برای این امر موارد مختلفی از جمله بخش‌های پژوهش، فناوری، آموزش و مسایل رفاهی مراکز را در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: تاکنون از تعداد ۵۶۴ مرکزی که مشمول طرح سطح‌بندی هستند ۵۲۸ مرکز استقبال کردند و اطلاعات خود را در سامانه‌ای که تعریف شده است وارد کردند که ۵۳ هزار رکورد وارد سامانه شده است و ۸۸ درصد رکوردها از سوی واحد استانی علمی کاربردی مورد صحت سنجی قرار گرفتند که تا پایان روز ۱۵ مردادماه این کار نهایی می‌شود و تا پایان مردادماه نتایج نهایی سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی اعلام خواهد شد.

امید با تشریح عملکرد در سال تحصیلی جدید به اهداف این دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از هدف‌گذاری‌هایی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی دنبال می‌شود مأموریت اصلی دانشگاه است که به آموزش نیروی‌های مهارتی بپردازد و در این مسیر اقدامات زیادی انجام شده است که لازمه این اقدامات ارتقای کیفیت در دانشگاه‌های علمی کاربردی بوده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برای اینکه محصول خوبی از دانشگاه بیرون آید باید ورودی دانشگاه قابل قبول باشد و محتوا نیز به‌روز باشد علاوه بر این مدرسان دانشگاه نیز باید از توانمندی خوبی برخوردار باشند و در نهایت چون نظام آموزشی مهارتی است باید تفاوت‌های آن با نظام آموزش نظری کاملاً دیده شود.

وی با بیان اینکه در ورودی دانشجویان به دانشگاه علمی کاربردی دستمان باز نیست، گفت: اکنون در کشور هر ساله در مهر ماه بالغ بر یک میلیون و 800 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو وجود دارد اما متقاضیان واقعی یک سوم این آمار است.

امید بابیان اینکه در کل کشور با کاهش ورودی دانشجو به دانشگاه‌ها مواجه هستیم، گفت: جمعیت 5 میلیون نفری دانشجویان در کمتر از سه سال به 4 میلیون نفر رسیده است که این میزان را نمی‌توانیم دست کاری کنیم و فقط می‌توانیم دانشگاه علمی کاربردی را به دانش آموزان معرفی کنیم. این ترویج آموزش‌های مهارتی به ما کمک کرد که میانگین معدل‌های ورودی دانشگاه نزدیک به یک نمره افزایش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه رکن دوم دانشگاه علمی کاربردی مدرسان هستند، گفت: برای اولین بار در زمینه جذب مدرسان از طریق فراخوان برای پذیرش 9 هزار نفر اقدام کردیم که 46 هزار نفر در فراخوان شرکت کردند و در نهایت از طریق مصاحبه‌ای که انجام شد کمتر از هشت هزار نفر پذیرش شدند. درباره ارتقای کیفیت مدرسان قدم‌های خوبی برداشته شد از جمله اینکه مدرسان پیشین دانشگاه نیز بازنگری شدند.

ارزیابی مجدد 75 درصد مدرسان

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در اغلب استان‌ها بالای 70 تا 75 درصد مدرسان مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند که تعدادی از مدرسان شرایط ادامه همکاری با دانشگاه را نداشتند و با آن‌ها خداحافظی کردیم. از این پس مدرسان فقط از طریق فراخوان جذب دانشگاه علمی کاربردی می‌شوند.

امید ادامه داد: طی 2 سال اخیر حتی یک مورد مدرس خارج از چارچوب نظام جذب مدرسان به جمع دانشگاه اضافه نشده و از این پس هم اضافه نمی‌شود.

بازنگری 800 برنامه درسی علمی کاربردی

وی رکن سوم دانشگاه جامع علمی کاربردی را محتوای برنامه‌های درسی عنوان کرد و گفت: در دانشگاه 800 برنامه درسی داریم که همه بازنگری شدند سامانه‌ای طراحی شده است که طبق آن همه ذینفعان می‌توانند در این سامانه برای کیفیت برنامه‌های درسی اعلام نظر کنند. در مجموع تا پایان سال تحصیلی 97 برنامه‌های درسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد و دانشگاه آماده به‌روز رسانی، تفکیک و ادغام برنامه‌های درسی است تا بتوانیم رشته‌هایی که متقاضی ندارند را منسوخ کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت دانشگاه علمی کاربردی در بخش بین‌المللی گفت: به‌زودی یک مرکز بین‌المللی آموزش‌های مهارتی راه اندازی خواهد شد.

امید با اشاره به نظرسنجی از دانش آموختگان علمی کاربردی به‌منظور اشتغال این دانش آموختگان گفت: باهمت حوزه پژوهشی دانشگاه نظرسنجی از 500 هزار دانش آموخته دانشگاه انجام شد که آیا شغل متناسب با تحصیل خود را پیدا کرده‌اند یا نه که طبق این نظرسنجی 100 هزار نفر جواب دادند و 50 درصد این آمار شاغل شده‌اند. البته این نظرسنجی نشان می‌دهد که جایگاه ما خوب است اما باید تلاش کنیم که به اهداف دانشگاه برسیم چون اعتقاد داریم این 50 درصد باید به 100 درصد برسد.

70 درصد دانش آموختگان علمی کاربردی شاغل هستند

به گفته وی حدود 70 درصد دانش آموختگان علمی کاربردی شاغل هستند و این میزان باید به بالای 75 درصد برسد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین با اشاره به سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی توضیح داد: نتیجه سطح‌بندی این مراکز دستاوردهایی برای ما دارد از جمله اینکه دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها بدانند که مراکز علمی کاربردی نیز با یکدیگر متفاوت هستند و برای ورود به دانشگاه با چشم باز این مراکز را انتخاب کنند علاوه بر این با انجام سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی مراکزی که سطح یک هستند تشویق خواهند شد و در این بخش میزان 15 درصد بالاسری که از دانشجویان اخذ می‌شود از این دانشگاه‌ها 10 درصد اخذ خواهد شد. بالاسری به این معنی که مراکز دانشگاه جامع 15 درصد از بودجه خود را به دانشگاه جامع واریز می‌کنند.

وی در ادامه از ثبت نام دوره‌های کاردانی از 22 مردادماه و ثبت نام دوره‌های کارشناسی از روز 29 مرداد ماه خبر داد.

کاهش تعداد مراکز علمی و کاربردی به ۶۱۰ مرکز در کشور

امید در خصوص وضع دانشگاه‌های علمی کاربردی گفت: در دانشگاه جامع یک هزار و 100 مرکز در دانشگاه علمی کاربردی در سال 95-94 فعالیت داشت که به دلیل نداشتن کیفیت یا انصراف دستگاه‌های متقاضی از چرخه آموزش خارج شدند و این میزان در مهر سال 96 به 900 مرکز فعال رسید که اکنون با مصوبه شورای اداری به 600 مرکز رسیده است. مصوبه دولت نمی‌گوید که مراکز علمی کاربردی منحل شود بلکه باید طبق این مصوبه مراکز به بخش خصوصی واگذار شوند که اقداماتی شروع شده است و این اقدامات در حال انجام است.

وی با اشاره به ظرفیت پذیرش دوره‌های آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی نیز گفت: برای مهرماه سال 97 میزان سه هزار و 506 کد رشته محل در دوره‌های کاردانی وجود دارد که برای این دوره‌ها 230 هزار ظرفیت تعیین شده است و در دوره کارشناسی 2080 کد رشته محل وجود دارد که برای این دوره‌ها 140 هزار ظرفیت از سوی دانشگاه اعلام شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های دانشگاه این است که نسبت کاردانی به کارشناسی 30 به 70 باشد که اکنون این میزان به 40، 60 رسیده است.

وی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید بین 380 تا 400 هزار ظرفیت پذیرش اعلام شده است. در سال گذشته 200 هزار نفر در دانشگاه پذیرش شدند در صورتی که ظرفیتی که اعلام شده بود 900 هزار نفر بود.

امید در خصوص توسعه کیفی مراکز علمی کاربردی نیز توضیح داد: ایجاد مراکز نوآوری در دستور کار دانشگاه قرار دارد که مصوبه‌ای داریم و طبق آن به شرکت‌های نوآور 50 میلیون تومان وام دو درصد ارائه داده می‌شود علاوه بر این با معاونت علمی دانشگاه نیز صحبت کرده‌ایم که همین میزان وام را به شرکت‌های نوآور فعال تخصیص دهند.

ایجاد ۳۰ مرکز نوآوری

به گفته وی 30 مرکز نوآور در دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شده است و راه اندازی 29 مرکز دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

افزایش 10 درصدی شهریه دانشجویان در سال تحصیلی جدید

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین درباره افزایش شهریه علمی کاربردی نیز گفت: برای سال تحصیلی 98-97 میزان افزایش شهریه حداکثر 10 درصد است که این میزان در کل زیر نظام‌های آموزشی کمترین درصد است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال پانا درباره تکلیف مدرسانی که از سطح کیفی برخوردار نیستند، گفت: اکنون 400 هزار دانشجو داریم و نزدیک به 50 هزار مدرس در دانشگاه وجود دارد که میزان نسبت دانشجو به مدرس در دانشگاه ما کمتر از 10 درصد است در صورتی که در دانشگاه‌های خوب این میزان 20 درصد است و طبق برنامه ششم توسعه باید 27 درصد باشد.البته مدرسان دانشگاه علمی کاربردی را نمی‌توان با اشل وزارت علوم مقایسه کرد.

ممکن است با 25 درصد از مدرسان ادامه همکاری نداشته باشیم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: پیش بینی ما این است که ممکن است با 25 درصد مدرسان ادامه همکاری نداشته باشیم که این میزان 10 هزار مدرس است.

امید با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش نمی‌شود، گفت: ما در دوره‌ای بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم حدود هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی پذیرش کردیم که متاسفانه بسیاری از این افراد هنوز فارغ‌التحصیل نشدند و پذیرش دانشجو در دوره ارشد متوقف شد.

وی اضافه کرد: امسال هیچ دانشجویی در این مقطع پذیرش نخواهیم کرد و اگر برنامه‌ای وجود داشته باشد، برای سال ۹۸ در رشته‌های خاص و پروژه‌های کلان تعداد محدودی دانشجوی ارشد پذیرش می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار