لایحه «طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران برای زلزله» تصویب شد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران برای حفظ حیات شهروندان و محافظت شهر، ضرورت و فوریت دارد.

کد مطلب: ۸۴۱۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
لایحه «طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران برای زلزله» تصویب شد

زهرا صدراعظم نوری در تشریح لایحه «طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران برای زلزله»، افزود: تهران به عنوان مرکز حاکمیتی کشور از اهمیت فوق العاده ای در پایداری ملی برخوردار است. با توجه به خطرپذیری بالای شهر تهران در خصوص رخداد زلزله و سوابق تاریخی آن و درس آموخته های زمین لرزه‌های گذشته، اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران برای حفظ حیات شهروندان و محافظت شهر از طریق تامین نیازهای فوری آب در بخش شرب، خاموش کردن آتش و اورژانس با رویکرد محله محور ضرورت و فوریت دارد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای بند هفتم سیاست‌های کلی نظام در حوزه پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه، ابلاغی مقام معظم رهبری مصوب ۱۳۸۴.۲.۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام، بند ۹-۲ طرح جامع شهر تهران ابلاغی به شماره ۲۰۰۶/۳۱۰/۳۰۰ به تاریخ ۱۳۸۷.۱.۲۶ در خصوص بهبود سیستم مدیریت بحران و ارتقاء کیفیت دفاع غیرعامل شهر تهران، ردیف ۱۱ مصوبه هیات وزیران به شماره ۵۷۱۴۴ / ت ۵۳۵۱۸ ه به تاریخ ۱۳۹۶.۵.۱۱ در خصوص تامین آب و برق اضطراری کلانشهرها در زمان بحران، مصوبه هیات وزیران به شماره ۵۰۱۲۸/۵۳۲۹۱ به تاریخ ۱۳۹۶.۴.۲۸ درخصوص برنامه های اولویت دار کاهش خطرپذیری شریان های حیاتی شهر تهران، مصوبه هیات وزیران به شماره ۲۷۳۰-۸۹/م/۴۴۴۴۱به تاریخ ۱۳۸۹.۲.۴ در خصوص وظایف و تکالیف دستگاه های اجرایی به منظور آمادگی و مقابله با حوادث غیرمترقبه در تهران و ماده ۸۰ برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران و تبصره ذیل آن و همچنین بند ۱۰ ذیل ماده واحده مصوبه «الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله در شهر تهران» شورای اسلامی شهر تهران -ابلاغی به شماره ۴۵۳۳/۲۴۴۲/۱۶۰به تاریخ۱۳۹۷.۲.۲۶شهرداری تهران مکلف است با مشارکت سایر دستگاههای ذیربط و با محوریت شرکت آب و فاضلاب استان تهران به همکاری در اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران اقدام کند.

وی ابتدا تعریفی از آبرسانی اضطراری ارائه داد و گفت: به فرآیند آبرسانی در شرایط اضطرار ناشی از رخداد زلزله که شبکه های آبرسانی موجود دچار اشکال یا وقفه شده و ساز و کارهای عادی و ظرفیت های موجود قادر به آبرسانی کافی، سالم و یا گسترده نباشد، اطلاق می‌شود.

نوری همچنین درباره مراحل زمان اضطرار نیز اظهار کرد:در این مصوبه، مرحله اول زمان اضطرار شامل ۷۲ ساعت اولیه پس از رخداد زلزله، مرحله دوم پس از آن تا ۱۰ روز پس از زلزله و مرحله سوم پس از آن تا عبور از شرایط اضطراری را شامل می‌شود.

عضو شورا درباره آب اضطراری پایه نیز گفت: به حداقل‌های کمی و کیفی آب مورد نیاز محلات شهر تهران برای شرب، خاموش کردن آتش و اورژانس، با هدف حفظ حیات شهروندان و محافظت از شهر در برابر پیامدهای ناشی از بحران، در تعامل با استانداردها و مقدورات اجرایی اطلاق می‌شود.

ایستگاه(پایگاه) آبرسانی اضطراری: به مکانی شامل مجموعه ای از تاسیسات آبرسانی اضطراری که در فواصل دسترسی تقریبی واقع در محلات شهر برای تامین نیازهای آب اضطراری پایه مورد نیاز برای شرب، خاموش کردن آتش و اورژانس اطلاق می‌شود.

وی به مراکز حیاتی، حساس و مهم تامین آب اشاره کرد و گفت: مراکز حیاتی که دارای گستره فعالیت ملی بوده و وجود استمرار فعالیت آنها برای کشور حیاتی است و آسیب یا تصرف آنها از سوی دشمن باعث اختلال کلی در امور کشور می‌شود. ، مراکز حساس، مراکزی هستند که دارای گستره فعالیت منطقه ای (چند استانی ) هستند و وجود استمرار فعالیت آنها برای مناطق از کشور ضروری است و آسیب یا تصرف آنها از سوی دشمن باعث اختلال در مناطقی از کشور می‌شود. مراکز مهم، که دارای گستره فعالیت محلی هستند و وجود استمرار فعالیت آنها برای بخشی از کشور دارای اهمیت است و آسیب یا تصرف آنها از سوی دشمن باعث اختلال در بخشی از کشور می‌شود.

نوری در تشریح اهداف آبرسانی اضطراری شهر تهران که با رویکرد افزایش تاب آوری در مواجهه با رخداد زلزله، است، اظهار کرد: تامین آب اضطراری پایه برای شرب شهروندان، با هدف حفظ حیات شهروندان پس از زلزله و بحران، تامین آب اضطراری پایه برای خاموش کردن آتش، با هدف محافظت از شهر در برابر آتش سوزی های پس از زلزله و بحران،تامین آب اضطراری پایه برای مراکز خدمات درمان اضطراری و بیمارستان ها، با هدف کاهش تلفات مصدومان پس از زلزله و بحران از جمله اهداف این طرح است.

نوری در توضیح وظایف و اختیارات آبفا و شهرداری نیز گفت: شرکت آب و فاضلاب استان تهران مکلف است برای تامین آب پایه شرب شهروندان در شرایط اضطراری مطالعات مهندسی طرح یکپارچه آبرسانی اضطراری شرب برای زلزله، شرایط اضطراری شهر تهران را به صورت محله محور که از طریق مراجع ذیصلاح به تصویب رسیده است، مبنای عمل قرار دهد و متعاقبا مطالعات لازم در خصوص مشارکت های اجتماعی به ویژه ساز و کار و نحوه توزیع آب در شرایط اضطراری را با همکاری کارگروه تخصصی تشکل های مردم نهاد شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران ظرف یک سال با در نظر گرفتن سایر ملاحظات چون نزدیکی به شبکه آبرسانی ،شرایط ساختگاه و ... در مکانیابی طرح رعایت کند؛ به این منظور کمیته مشترکی با محوریت شرکت آب و فاضلاب استان تهران و مشارکت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سایر دستگاه های اجرایی ذی مدخل تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران (سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی) موظف است به اجرای طرح آبرسانی اضطراری در موضوع تامین آب برای اطفاء حریق در شرایط اضطراری در برنامه مدون حداکثر پنج ساله اقدام کند.

تبصره ۱: شهرداری تهران (سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی) با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، موظف است به انجام مطالعات مهندسی آبرسانی اضطراری برای آب مورد نیاز آتش نشانی برای خاموش کردن آتش سوزی های پس از سوانح و زلزله شهر تهران به صورت محله محور، در بازه زمانی حداکثر یک ساله اقدام کند.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، شهرداری تهران (سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی) موظف است علاوه بر ظرفیت آبرسانی شهری، به بررسی و به کار گیری سایر ظرفیت های موجود در شهر ازجمله منابع عمومی مانند دریاچه‌ها، حوضچه‌ها، آب‌های سطحی، استخرها، چاه های در اختیار شهرداری و آب‌های سطحی برای مواقع اضطراری در برنامه های عملیاتی اقدام کرده و دسترسی به این محدوده ها و نصب تجهیزات مناسب و تسریع در امر آبگیری خودرو های آتش نشانی را در نظر گیرد.

وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان تهران بر اساس مطالعات مهندسی به اجرای طرح آبرسانی اضطراری در موضوع تامین آب اضطراری پایه برای شرب شهروندان در شرایط اضطراری در برنامه مدون حداکثر پنج ساله اقدام کند.

نوری تاکید کرد: به منظور جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری موجود و یا به کارگیری و استفاده نکردن غیر در اماکن، شرکت آب و فاضلاب استان تهران متعهد است با کمترین تغییرات، از فضاها استفاده کند.

تبصره ۲: شرکت آب و فاضلاب استان تهران متعهد است با همکاری وزارت بهداشت برای در اختیار قراردادن زمین، به اجرای مخزن ذخیره آب اضطراری(به حجم ۱۰۰ متر مکعب) در محوطه ۱۰ بیمارستان اولویت دار شهر تهران در طی دوره اجرای طرح اقدام کند.

به گفته وی، شرکت آب و فاضلاب استان تهران با همکاری شهرداری (معاونت امور اجتماعی و فرهنگی) و کارگروه تخصصی تشکل های مردم نهاد شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران، در اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران از ظرفیت های موجود سازمان های مردم نهاد و شورایاری ها استفاده کرده و به تهیه پیوست اجتماعی طرح و سازماندهی، آموزش و به کارگیری گروه های داوطلب مردمی تحت عنوان «میرآب» برای همکاری در طرح اقدام کند.

۳- ۵ شهرداری تهران موظف است به اجرای برنامه تجهیز ایستگاه های آتش‌نشانی موجود دارای قابلیت، به ظرفیت های ذخیره آب اضطراری در بازه زمانی حداکثر پنج ساله اقدام و با اتخاذ ساز و کارهای لازم، پیش بینی و اجرای آن را به حجم متناسب، برای ایستگاه‌های جدید الاحداث تامین کند.

همچنین مطابق با نظر نوری، شهرداری تهران مکلف است به در اختیار قرار دادن فضاهای مورد نیاز اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، فضای سبز، پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران، ایستگاه‌های آتش‌نشانی، اماکن اسکان اضطراری و تخلیه امن، مجموعه‌های ورزشی و سایر ظرفیت های در اختیار شهرداری اقدام کند.شهرداری تهران (معاونت معماری و شهرسازی) با همکاری سازمان نظام مهندسی و سایر سازمان های ذیربط موظف است ضوابط لازم برای پیش‌بینی و استقرار مخازن ذخیره آب اضطراری در شهرک ها، مجتمع‌های بزرگ مسکونی و عمومی و مراکز بزرگ جمعیتی جدیدالاحداث را حداکثر ظرف یکسال فراهم و ملزم به اجرا کند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران موظف است با لحاظ مبلمان شهری، همکاری لازم برای عملیاتی کردن طرح مخازن ذخیره آب اضطراری را به نحو مقتضی در ساز و کارهای مربوطه پیش بینی و لحاظ کند. شهرداری تهران(معاونت امور اجتماعی و فرهنگی) موظف است در راستای فرهنگ سازی، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان، ظرفیت‌ها و ابزارهای تبلیغاتی را به نحو مقتضی در طرح آبرسانی اضطراری تهران فعال کند. مراکز فرهنگی و مذهبی در اختیار شهرداری تهران، با لحاظ ظرفیت محوطه این اماکن، به در اختیار قراردادن زمین های مورد نیاز طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران همکاری کنند.

نوری با اشاره به تامین منابع مالی این طرح گفت: به استناد ماده ۷ مصوبه شورای عالی اقتصاد،ابلاغی به شماره ۱۴۴۹۷۵ به تاریخ۱۳۹۴.۷.۵ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، شورای اسلامی شهر تهران به شرکت آب و فاضلاب استان تهران اجازه می دهد در قالب لایحه هزینه اجرای بند ۱ ماده ۲ این مصوبه را به عنوان تامین کسری بخشی از هزینه های خدمات آب و فاضلاب در طرح های توسعه ای آبرسانی اضطراری شهر تهران از طریق قبوض آب‌بهای صادره در بازه زمانی پنج ساله از هر یک از مشترکین شهر تهران اخذ کند.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان تهران با همکاری شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران از محل ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب مجلس شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ ۱۳۸۰.۱۱.۲۷ و آیین نامه اجرایی آن مصوب هیات دولت در تاریخ ۱۳۸۴.۳.۱ اعتبارات مربوطه را اخذ و صرفاً جهت اجرایی کردن طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران هزینه کند. شرکت آب و فاضلاب استان تهران با در نظر گرفتن بندهای فوق الاشاره، پیش‌بینی لازم را در برنامه و بودجه سنواتی خویش برای پیشبرد طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران لحاظ کند.

به گفته عضو شورا، شهرداری شهر تهران موظف است پیش بینی و تخصیص لازم به منظور مطالعات و اجرای طرح آبرسانی اضطراری را برای تامین نیازهای آتش نشانی شهر تهران در ایستگاه‌های آتش نشانی که قابلیت اجرا دارند، برای شرایط تعلیق شبکه آبرسانی از محل منابع داخلی به عمل آورد. به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توصیه موکد می شود هزینه مطالعات و اجرای طرح آب اضطراری را برای تامین نیازهای خدمات درمان اضطراری و بیمارستان های شهر تهران، برای شرایط تعلیق شبکه آبرسانی شهر در برنامه و بودجه سالیانه خویش به ویژه مراکز درمانی بزرگ و بیمارستانی به نحو مقتضی منظور کند.

نوری درباره همکاری سایر دستگاه‌ها در این طرح نیز اشاره کرد و گفت: به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توصیه موکد می‌شود با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، به انجام مطالعات مهندسی آبرسانی اضطراری پس از زلزله و سایر شرایط اضطرار، برای خدمات درمان اضطراری و بیمارستان های شهر تهران در بازه زمانی حداکثر یک ساله اقدام کند.به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توصیه موکد می شود به تجهیز و تامین مخازن آب اضطراری مراکز خدمات درمانی اضطراری و بیمارستان ها برای وضعیت های تعلیق شبکه آبرسانی در بازه زمانی حداکثر پنج ساله اقدام کنند. همچنین تاکید می شود با اتخاذ ساز و کارهای لازم، پیش بینی و اجرای مخازن ذخیره آب اضطراری به حجم متناسب را برای بیمارستان ها و مراکز درمانی جدید الاحداث در ضوابط تضمین کند.

وی ادامه داد: به سازمان های آموزش و پرورش شهر و شهرستان های تهران توصیه موکد می شود با لحاظ ظرفیت محوطه مدارس به در اختیار قرار دادن زمین های مورد نیاز برای اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران با شرکت آب و فاضلاب استان تهران همکاری کند. به دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی توصیه موکد می شود با لحاظ ظرفیت محوطه دانشگاه ها به در اختیار قرار دادن زمین های مورد نیاز طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران همکاری کند.به مراکز حیاتی، حساس و مهم شهر تهران توصیه موکد می شود به بررسی و تامین حداقل های مورد نیاز آبرسانی اضطراری با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای نیازهای داخلی خویش اقدام کنند.به مراکز فرهنگی و مذهبی تهران توصیه موکد می شود با لحاظ محوطه اماکن فرهنگی و مذهبی، به در اختیار قراردادن زمین های مورد نیاز طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران همکاری کند. به کار گروه تخصصی آموزش و اطلاع رسانی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به ویژه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توصیه موکد می‌شود به فرهنگ سازی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان در راستای پیاده سازی طرح آبرسانی اضطراری اقدام کند.

نوری در توضیح بخش دیگری از این لایحه گفت: کارگروه نظارت، ارزیابی و پایش جهت هماهنگ سازی در اقدامات اجرایی، تهیه آیین نامه ها، مطالعات، تهیه استاندارها و ضوابط فنی و همچنین پایش و ارزیابی دستگاه ها و نهادهای ذی ربط، تشکیل و به ارزیابی و ارائه گزارش در ادوار منظم و سالیانه در کلیه وجوه و مراحل طرح اقدام کند.

اعضای کارگروه نظارت، هماهنگی و پایش به شرح ذیل تعیین می‌شود؛

الف- کننده تام الاختیارکمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی (رئیس گارگروه)

ب- کننده تام الاختیار شرکت آب و فاضلاب استان تهران (دبیر کارگروه)

ج- کننده تام الاختیار شهرداری تهران

د- کننده تام الاختیار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

ه- کننده تام الاختیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

و- کننده تام الاختیارگروه های داوطلب مردمی

ز- کننده تام الاختیار مراکز آموزشی و دانشگاه های همکار

تبصره: انتخاب کننده گروه های مردم نهاد با پیشنهاد ستاد سازمان های مردم نهاد شهر تهران خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: شهرداری تهران موظف است هر شش ماه یکبار گزارش اجرای این مصوبه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

کلیات این طرح با ۱۰ رای موافق به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار