شهربازی؛ آرزوی کودکان جنوب پایتخت

شهرری (پانا) -ساخت شهربازی استاندارد در گیر و دارهای قانونی قرار دارد و این در حالی است که مسئولان باید به این منطقه کمتر برخوردار بیشتر توجه کنند.

کد مطلب: ۸۴۱۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
شهربازی؛ آرزوی کودکان جنوب پایتخت

نگاه حسرت بار کودکان جنوب تهران به وسایل شهربازی شمال شهر دردآور و دیدن مادرانی که به همراه فرزندانشان در گرمای طاقت فرسای تابستان مسافت های طولانی را برای اندک زمان سرگرمی طی می کنند تامل برانگیز است.

حسرت و معصومیت در نگاه کودکان جنوب شهر عجین شده و این بار وجود شهربازی استاندارد و مناسب از مطالبات بحق چند ساله مردم این شهرهای جنوبی بویژه در فصل تابستان است که این خواسته به خاطر عوامل متعدد مادی و معنوی توسط مسئولان پشت گوش انداخته می شود.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی در حدود یک میلیون و 400 هزار نفر از مهمترین شهرستان های مذهبی و سیاسی استان تهران است که در هیچ کدام از چهار شهر حسن آباد، شهرری، باقرشهر، کهریزک و چهار بخش مرکزی، کهریزک، فشافویه، خاوران و قلعه نو شهربازی وجود ندارد.

شهربازی نیاز کودکان امروز
کارشناس علوم اجتماعی و استادیار دانشگاه تهران در مورد ضرورت شهربازی برای کودکان اظهار داشت: تمام افراد جامعه بخصوص کودکان نیاز زیادی به بازی در محل های پرهیجان و شاداب مانند شهربازی ها دارند تا به وسیله آن انرژی خود را تخلیه و هیجاناتشان را کنترل کنند.

گیتی اعتماد با بیان اینکه شهربازی ها علاوه بر کنترل هیجانات بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی را نیز به کودکان آموزش می دهند افزود: دستگاه های بازی ایمن با ارتفاع بلند مانند چرخ و فلک و تونل وحشت ترس از ارتفاع کودکان را از بین می برند.

این کارشناس علوم اجتماعی با اشاره به اینکه بازی های فکری شهربازی ها، کنجکاوی، تمرکز و خلاقیت کودکان را تحریک و تقویت می کند گفت: کودکان با دیدن انواع بازی های فکری و برای کسب جایزه تمرکز و تمرین می کنند و این امر در بلوغ فکری آنان بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه بازی های گروهی در فضاهایی مانند پارک ها و شهربازی ها تاثیرات زیادی در افزایش روحیه کودکان دارد بیان کرد: آنها با کنار هم بودن، چیزهای زیادی از جمله نظم و قرار گرفتن در صف برای استفاده از یک وسیله بازی مثل تاب و سرسره تا بازی های دسته جمعی مثل فوتبال را می آموزند.


پارک های ری جولانگاه معتادان
با وجود اینکه کارشناسان رابطه بین فقر امکانات فرهنگی و رشد آسیب های اجتماعی را مستقیم اعلام می کنند ولی بر اساس گزارش ها هم آسیب های اجتماعی در این منطقه بالاست و هم فقر امکانات وجود دارد که این عوامل در گفت و گوی میدانی با مردم کاملا مشهود است.
حسن بابایی یکی از ساکنان محله اعلائی شهرری در این باره به خبرنگار پانا گفت: پارک های ری محلی برای گرد هم آمدن معتادها و کارتن خواب ها شده و با وجود افراد پرخطر و معتاد تمایلی به رفتن به این پارک ها نداریم.

وی در خصوص وجود مراکز تفریحی و شهربازی در سطح شهرستان ری اظهارداشت: این شهرستان در گذشته یک شهربازی فعال داشت که به دلیل ایمن نبودن وسایل بازی، توسط شهرداری تعطیل شد و در زمان حاضر برای تفریح کودکانمان به تهران مراجعه می کنیم.

این شهروند با اشاره به اینکه اکثر ساکنان مناطق جنوبی تهران از توان مالی بالایی برخوردار نیستند، گفت: مراجعه به شهربازی های تهران زمان و هزینه بالایی را می طلبد که با توجه به اوضاع اقتصادی موجود خیلی از افراد توانایی استفاده از این مکان ها را ندارند.

این شهروند به وسعت، قدمت و جمعیت ری اشاره و عنوان کرد: نداشتن شهربازی استاندارد و ایمن در این شهر بسیار تاسف باراست، مسئولان باید تاسیس یک شهربازی ضمن پاکسازی پارک های ری را در دستور کار قرار دهند.

یکی دیگر از شهرندان شهر حسن آباد نیز در ادامه گفت: کودکان و نوجوانان شهر حسن آباد برای یک ساعت سرگرمی باید 80 کیلومتر مسافت را تا تهران طی کنند.

وی که مادر دو کودک هشت و شش ساله است افزود: برای سرگرمی فرزندانم به تنها مکان سرگرمی موجود و فعال شهرری که در بالای یک فروشگاه در محیطی کوچک و سرپوشیده قرار دارد، مراجعه می کنم.

زهرا موسوی یادآورشد: هر چند در بسیاری از پارک ها و فضاهای سبز این منطقه وسایل بازی کودکان مشاهده می شود ولی سطح این فضاهای سرگرمی به هیچ عنوان جای بازی های سرگرم کننده و مهیج شهربازی ها را نمی گیرد.

وی ادامه داد: خانواده های ساکن شهرستان ری برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان خود با مشکلات فراوانی مواجه هستند و اگر اینگونه نیازهای ساکنان ری برآورده نشود، مشکلات و بزه کاری های اجتماعی که در کمین نوجونان و جوانان است بیشتر می شود.


بازی کودکان ری در تهران
عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز در ادامه گفت: مردم این منطقه از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند که توان مالی استفاده از شهربازی های موجود در تهران را ندارند.

حسن خلیل آبادی ادامه داد: ساکنان این منطقه برای استفاده از شهربازی باید به بوستان هایی مانند پارک ارم و بوستان آب و آتش در تهران مراجعه کنند که با توجه به هزینه ایاب و ذهاب و هزینه زیاد تجهیزات با مشکل بر می خورند.

وی با اشاره به اینکه سالانه تعداد زیادی زائر از داخل و خارج کشور به حرم عبدالعظیم (ع) مشرف می شوند افزود: وجود یک شهربازی استاندارد و مناسب در شهرستان ری بشدت احساس می شود.

خلیل آبادی عنوان کرد: شهربازی علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم موجب نشاط اجتماعی، پیشگیری از خشم و کاهش آسیب های اجتماعی در شهر می شود.

وی یادآور شد: جانمایی و ایجاد زمینه مناسب برای شهربازی وظیفه شهرداری است ولی تامین تجهیزات و امکانات لازم عموما از طریق مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود که در این زمینه شهرداری تهران باید اقدامات لازم را انجام دهد.


جانمایی شهربازی بدون سرمایه گذار
شهرداری منطقه 20 در ادامه این گزارش گفت: سال گذشته با فراخوان شهرداری تهران سرمایه گذار بخش خصوص برای تجهیز شهربازی اعلام آمادگی کرد ولی از ابتدای سال جاری به دلیل نوسانات شدید قیمت ها از سرمایه گذاری منصرف شد.

سید احمد صفوی ادامه داد: دو مرحله فراخوان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به شناسایی پیمانکار تجهیز شهربازی توسط سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران داده شده ولی متاسفانه به دلیل نوسانات شدید قیمت ها هیچ سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه فراخوان سوم جذب سرمایه گذار نیز بزودی از طرف شهرداری تهران اعلام خواهد شد افزود: اگر در این مرحله نیز سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکند باید در دوره برگشت سرمایه، تجهیزات و میزان سرمایه تجدیدنظر جدی صورت گیرد.

صفوی عنوان کرد: سال گذشته سرمایه ای به میزان 80 میلیارد ریال با هشت سال دوره بازگشت در این فراخوان در نظر گرفته شد که باید بر اساس تغییر قیمت ها، این مبلغ تغییر کند.

وی یادآور شد: شهربازی شهرری در بوستان خانواده به مساحت هشت هزار متربع توسط مدیریت شهری منطقه 20 جانمایی شده ولی طرح به دلیل نبود سرمایه گذار راکد مانده است.

کم کاری شهرداری تهران
فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه این گزارش گفت: احداث شهربازی استاندارد و مناسب در شهرری با توجه به جمعیت یک میلیون نفری و جوان شهرستان از نیازهای اصلی مردم است.

هدایت الله جمالی پور عنوان کرد: ایجاد شهربازی مناسب همیشه یکی از دغدغه ای اصلی فرمانداری ویژه ری بوده که پیگیری های متعددی را نیز در این زمینه انجام داده است.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی از وظایف اصلی شهرداری است افزود: شهرداری منطقه 20 باید در خصوص گسترش مکان های تفریحی و فرهنگی از جمله سینما، خانه های فرهنگ و فرهنگ سراها که نیاز اساسی قشر جوان در شهرری است اقدامات لازم را انجام دهد.

جمالی پور تاکید کرد: نیاز است شهرداری منطقه با وجود جانمایی شهربازی جدیت بیشتری را در این زمینه انجام دهد و این موضوع را پیگیری کند، ضمن اینکه عملیات عمرانی مجموعه فرهنگی برج طغرل که به نام شیخ صدوق نامگذاری شده است را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه اولویت دولت در توسعه مکان های تفریحی، مشارکت بخش خصوصی است بیان کرد: فرمانداری ویژه شهرستان ری در کمک به مدیریت شهری برای احداث شهربازی استاندارد زمینه های جذب سرمایه گذار بخش خصوصی را فراهم می کند.

در حالی که فرمانداری ری، شهرداری تهران را متولی اصلی احداث شهربازی اعلام می کند که شهرداری منطقه 20 مدعی است جانمایی این شهربازی انجام شده و نوسان های نرخ ارز رغبتی برای سرمایه گذار نگذاشته است.

آنچه مسلم است اینکه کودکان جنوب پایتخت فرمانداری یا شهرداری نمی شناسند بلکه محلی مطمئن و استاندارد را به عنوان بدیهی ترین حقشان طلب می کنند تا همانند هم سن و سالان دیگر نقاط پایتخت بتوانند بازی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار