بطحایی: رویکرد وزارت آموزش‌وپرورش حذف تدریجی حافظه‌محوری و آموزش محض است

حتی رسانه ملی هم کتاب‌های کمک آموزشی و آمادگی برای تست‌زنی را تبلیغ می‌‌کند

تهران (پانا) _ وزیر آموزش و پروش اعلام کرد که از سال 98، 30 درصد امتیاز ورود دانش‌آموزان و داوطلبان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از طریق سوابق تحصیلی آنها که در امتحانات نهایی به دست می‌آورند، تعیین می‌شود.

کد مطلب: ۸۴۱۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: رویکرد وزارت آموزش‌وپرورش حذف تدریجی حافظه‌محوری و آموزش محض است

سیدمحمد بطحایی که به صورت تلفنی در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» سخن می‌گفت، در این باره افزود: «به این ترتیب می‌خواهیم به سمتی حرکت کنیم که سهم آن آزمون خیلی خیلی نامتعارفی را که ما برگزار می‌کنیم، یعنی آزمونی که ظرف دو، سه ساعت داوطلب در جلسه کنکور به سوالات پاسخ می‌دهد، به تدریج کم کنیم.»

او با بیان اینکه آثار مخربی که کنکور روی دانش‌آموزان می‌گذارد همواره مورد بحث و نقد کارشناسان بوده است، گفت: «اکنون اگر داوطلب به هر دلیلی مشکلی داشته باشد یا در آن دو، سه ساعتی که در کنکور حضور پیدا کرده است وضعش به هر دلیلی تغییر کند ولو اینکه دانش‌آموز خیلی نخبه‌ای هم بوده باشد به یک باره یک سال را از دست می‌دهد. ما می‌خواهیم به تدریج آثار مخرب این غول کنکور را کاهش دهیم.»

بطحایی تاکید کرد: «درست نیست که مسیر زندگی دانش‌‌آموزان در فرصت دو ساعته کنکور مشخص شود. صاحب‌نظران می‌گویند کنکور یک ارزشیابی آنی است در حالی که ارزشیابی باید مستمر و تدریجی باشد.»

به گفته او، سازمان سنجش به عنوان متولی سنجش و پذیرش دانشجو طی یک مطالعه طولانی که همگام با آموزش پرورش بوده به این نتیجه رسیده است که تاثیر معدل را قطعی کند.

وزیر آموزش و پرورشدرباره سهم و گردش مالی موسسات کنکور هم گفت: «گرچه برخی از عدد و رقم‌هایی که بیان می‌شود عدد و رقم‌های صحیحی نیست که به بعضی از رسانه‌ها منتفل می‌شود، باید گفت حتما یک گردش مالی سنگینی در پشت این قضیه خوابیده است. برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌ها و آمادگی دانش‌آموزان برای آزمون مشتمل بر آزمون‌های آزمایشی‌ای که برگزار می‌شود و کتاب‌های به اصطلاح کمک آموزشی‌ای که توزیع می‌شود، گردش مالی بالایی دارد.»

بطحایی تصریح کرد: «من به عنوان یک معلم برخی از این کتاب‌ها را که ورق زدم، دیدم واقعا هرچند اسمشان کتاب کمک آموزشی و آمادگی برای کنکور است، در عمل آموزش و پرورش ما را از یک آموزش و پرورش تمیز با یادگیری مفهومی که هدف اصلی نظام‌های تعلیم و تربیت باید باشد به سمت یک آموزش و پرورش کاملا سطحی و حافظه‌محور سوق می‌دهند و اهداف پرورشی و تربیتی ما را به‌شدت تخریب می‌کنند.»

او ادامه داد: «به همین دلیل است که شاهد هستیم امروز مدرسه ما به محیطی تبدیل شده است که دانش‌آموزان از آن گریزان هستند و به عنوان یک محیط زندگی به آن نگاه نمی‌کنند و در مدرسه احساس آرامش ندارند. بچه‌ها باید در مدرسه زندگی کردن، باهم بودن، گفت‌وگو، صبوری و صداقت و تمام اینها را تمرین کنند؛ اما مدرسه ما تبدیل شده است به جایی که مدام کتاب‌های کمک آموزشی و آمادگی برای تست‌زنی را تشویق می‌کنند و متاسفانه باید بگوییم که رسانه ملی ما هم اینها را تشویق و تبلیغ می‌کند.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره امکان لو رفتن سوالات آزمون‌ها که باعث نگرانی دانش‌آموزان شده است،گ گفت: «فرآیندی طراحی کرده‌ایم که امکان لو رفتن سوالات امتحانات نهایی به صفر رسیده است‌ و تا زمانی که امتحانات نهایی ما از اعتبار کافی برخوردار نشود، تاثیر معدل بر کنکور را توسعه نمی‌دهیم.»

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره چرایی گفت‌وگو نکردن مسئولان نظام تعلیم و تربیت با دانش‌آموزان درباره این مسائل گفت: «صادقانه باید بگویم که این اشکال یعنی فقدان گفت‌وگو با دانش‌آموزان و والدین وارد است و ان‌شاءالله به کمک رسانه ملی بتوانیم این نقص را برطرف کنیم.»

او اعلام آمادگی کرد که در یکی از برنامه‌های حالا خورشید از نزدیک با تعدادی از نمایندگان دانش‌آموزان به صورت مستقیم گفت‌وگو کند.

تنها آزمون استاندارد سنجش هوش دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پورش در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی درباره آزمون تیزهوشان و سوالات این آزمون هم گفت: «این آزمونی که روز جمعه برگزار شد آزمون سنجش هوش جمعی است که استاندارد است. این تنها آزمون استانداردی است که هوش دانش‌آموزان را اندازه می‌گیرد. ما به این آزمون چند سوال تشریحی هم اضافه کرده بودیم که برای سنجش برخی دیگر از لایه‌های استعداد دانش‌آموزان بود.»

او افزود:‌ «اینکه برخی از جاها اعلام شده است که سوالات این آزمون در برخی از کتاب‌های کمک آموزشی قبلا آمده است اصلا و ابدا این‌طور نیست. این آزمون یک آزمون استاندارد است که برای سنجش هوش دانش‌آموزان تا سن 16 سالگی برگزار می‌شود. خیلی از مراکز سنجش هوش از این آزمون استفاده می‌کنند و استفاده مکرر از آن به معنای لو رفتن آن نیست. یکی از مولفه‌های سوالات هوش این است که باید استاندارد شده باشند.»

بطحایی تاکید کرد‌: «هیچکس از سوالات سنجش هوش دانش‌آموزان حتی من به عنوان وزیر آموزش و پرورش خبر ندارد. البته سال آینده روش ما برای آزمون تیزهوشان کاملا متفاوت است.»

بطحایی گفت: «من از خانواده‌ها می‌خواهم به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارتخانه مراجعه کنند و مطالبی را که درباره آزمون تیزهوشان وجود دارد، مطالعه کنند. من صمیمانه از خداوند متعال می‌خواهم کمک‌مان کند تا این رویکرد را در آموزش و پرورش دنبال کنیم. رویکرد ما این است که بتوانیم سیطره محض آموزش و لایه صرف حافظه‌محوری را که متاسفانه سیطره بسیار پیچیده‌ای را بر مدارس ما ایجاد کرده است، به تدریج برطرف کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار