نتایج آزمون پایه دهم سمپاد و نمونه دولتی فردا اعلام می‌شود

زرافشان: ۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها درنظر گرفته شده است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اعلام نتایج آزمون پایه دهم سمپاد و نمونه دولتی در دوشنبه (فردا) ، ۸ مرداد، خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۱۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
نتایج آزمون پایه دهم سمپاد و نمونه دولتی فردا اعلام می‌شود

علی زرافشان امروز در نشست خبری درباره اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد پایه دهم گفت: ۲۴۲ هزار نفر در آزمون شرکت کردند و ۶۳هزار و ۵۹۸ نفر برای مدارس نمونه دولتی پذیرفته شدند که ۲۶ درصد کل شرکت کنندگان را در برمی‌گیرد. از این میزان ۵۵ هزار در مدارس دوره نظری ۷۹۰۶ نفر در مدارس نمونه دولتی فنی و حرفه‌ای پذیرفته شدند. نتایج آزمون فردا اعلام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به هفته مهارت اشاره کرد و گفت: مرحله نهایی مسابقات ملی مهارت برگزار شده است و از برگزیدگان آن با حضور وزیر کار مورد قدردانی شد که با توجه به همکاری مشترک ما هم حضور داشتیم.

اجرای طرح ایران مهارت

او ادامه داد: کار مشترکی با سازمان فنی و حرفه‌ای تحت عنوان طرح ایران مهارت داریم که مطابق با سند تحول بنیادین دانش‌آموزان تمام دوره‌ها باید آموزش مهارت ببینند. سال تحصیلی گذشته این طرح در ۸ استان کشور و در ۶۴۶ مدرسه با جمعیت ۷۶ هزار و ۶۹۴ دانش‌آموز که ۱۰ درصد این ۸ استان هستند آغاز شد.

زرافشان ادامه داد: براساس آنچه از اجرای آزمایشی به دست آوردیم دستورالعمل مشترکی تهیه شد که یکی از چالش ها ارسال دو دستورالعمل به استان‌ها بود که امسال یک دستورالعمل به استان‌ها ارسال می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: برای سال تحصیلی آینده پیش‌بینی می‌کنیم در تمام استان‌ها حداقل ۱۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح قرار بگیرند. ما به طرح ایران مهارت از دو منظر نگاه می‌کنیم که در دوره متوسطه اول دو درس مهارت زمینه را برای شناخت دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

او به درس کار و فناوری و درس هنر اشاره کرد و گفت: درس کار و فناوری به پایه ششم اضافه شده است و در درس هنر نیز دانش ‌آموزان با انواع هنر آشنا می‌شوند که طرح ایران مهارت به این دو درس کمک می‌کند.

زرافشان گفت: طرح ایران مهارت به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیز کمک می‌کند تا زمینه آگاهی بچه‌ها فراهم و انتخاب آزادانه میسر شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در دو ماه اخیر جشنواره و مسابقات فنی و حرفه‌ای و کاردانش را برگزار کردیم که جشنواره کاردانش در استان البرز و مرکزی برگزار شد و جشنواره هنرهای تجسمی شاخه فنی و حرفه‌ای نیز در استان چهارمحال و بختیاری در اواخر این هفته برگزار می‌شود.

او هدف برگزاری این مسابقات و جشنواره‌ها را معرفی آموزش مهارتی و شناسایی استعدادهای برتر و معرفی توانمندی‌های آموزش مهارتی به جامعه برشمرد.

حمایت صندوق کارآفرینی امید از دانش‌آموزان برگزیده مسابقات و جشنواره‌ها

زرافشان در این باره ادامه داد: برای نفرات برتر کشوری و حمایت از آنان صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی را درنظر گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره استقرار پایه دوازدهم در دوره متوسطه و شاخه فنی و حرفه‌ای گفت: گزارش‌هایی از مرکز نیروی انسانی درباره کمبود نیرو و تدابیر اتخاذ شده بیان شده است که بجز از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های رجایی و فرهنگیان که ورودی رسمی و استخدامی آموزش و پرورش هستند می‌توان از ظرفیت‌های دیگر مانند خرید خدمات و ‌‌‌روش‌های کوتاه مدت استفاده کرد.

کمبود ۱۶ هزار هنرآموز در شاخه فنی و حرفه‌ای

زرافشان از کمبود ۱۶ هزار هنرآموز در شاخه فنی و حرفه‌ای خبر داد که باید از طریق آزمون استخدامی و ظرفیت دانشگاه رجایی استفاده کرد همچنین باید برای تامین کمبود ۲۵ هزار استادکار تلاش کنیم.

او ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نمایندگان مجلس و دولت ذکر کرده‌اند که دولت موظف است به تعداد ردیف استخدامی مورد نیاز ردیف قرار دهد تا بتوانیم ورود نیروی جدید و رسمی را به آموزش و پرورش داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تامین تجهیزات هنرستان‌ها گفت: با توجه به تخصیص سال ۹۶ که حدود ۵۲ میلیارد تومان به استان‌ها ابلاغ شد حدود ۹ میلیارد تومان نیز از طرف سازمان نوسازی تامین شد که در مجموع این اعتبار ۶۱ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان درنظر گرفته شد.

تخصیص ۳۷ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها

او از ابلاغ ۳۷ میلیارد تومان به استان‌ها برای تجهیز هنرستان‌ها تا قبل از سال تحصیلی خبر داد.

زرافشان درباره برنامه‌های دفتر متوسطه گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تاسیس دفاتر همکاری‌های کاردانش در شهرک‌های صنعتی یکی از برنامه‌های ما است.

او ادامه داد: این دفاتر در استان‌های کرمان، مازندران و سمنان به زودی راه‌اندازی می‌شود تا ارتقای کیفیت یادگیری و یادگیری در محیط واقعی کار صورت گیرد تا این افراد جذب صنعت شوند.

اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه

زرافشان یکی از برنامه‌های دفتر متوسطه را اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه نامید و گفت: در سند تحول بنیادین به مدرسه توجه ویژه شده است و در فصل چهارم ذیل چشم انداز سند، تعلیم و تربیت مدرسه در افق چشم انداز تعریف شده و طرح تعالی به عملیاتی شدن این موضوع کمک می‌کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۷ هزار و ۷۴۹ مدرسه امسال تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و ۳۷۹ مدرسه توسط ارزیابی استان رتبه ممتاز را کسب کردند که بزودی ارزیابی ملی صورت خواهد گرفت.

او ادامه داد: سال گذشته در چهاردهمین جشنواره کیفیت با رویکرد آموزش، منتخبان مدارس کشور مورد تقدیر فرار گرفتند که امیدواریم با اجرای این برنامه فرهنگ برنامه ریزی، خودارزیابی و پاسخگویی در مدارس نهادینه شود.

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفت: بر اساس قانون سال ۹۲، پذیرش در دانشگاه‌ها ۳ روش دارد که اولین روش، صرفا بر اساس سابقه تحصیلی باشد، دومین روش شامل سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و سومین روش سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و تخصصی است.

او ادامه داد: ۸۵ درصد دانش‌آموزان با سهم سوابق تحصیلی به دانشگاه راه پیدا می‌کنند. در آخرین جلسه امسال، سهم سوابق تحصیلی ۳۰ درصد صرفا از دروس دوازدهم برای نظام جدید و سوابق پایه نهایی و پیش‌دانشگاهی در نظام قدیم است.

زرافشان درباره گلایه دانش‌‌آموزان از سهم سوابق تحصیلی در کنکور ادامه داد: در برگزای کنکور هم این موضوع مطرح بود که برای حل این مشکل، مناطق در کنکور به ۳ گروه تقسیم شدند و ضریب در نظر گرفته شد که در سوابق تحصیلی هم به این موضوع توجه شده است.

حذف آزمون‌های سمپاد از دوره ابتدایی

او درباره حذف آزمون‌های سمپاد از دوره ابتدایی گفت: در دوره آموزش عمومی تا پایان نهم را دربرمی‌گیرد باید مهارت‌های زندگی آموخته شود و دانش‌آموزان شخصیت یک شهروند را پیدا کنند. با آزمون زدگی و کنکور زدگی سه پایه تحصیلی مخالف‌ایم. حتی پیشنهاد شد برای آنکه سهم سابقه تحصیلی به ۹۰ درصد برسد در هر مقطع تحصیلی، امتحان دروسی به صورت نهایی برگزار شود که ما مخالف‌ایم.

کنکور یک مساله اجتماعی است

زرافشان ادامه داد: کنکور به نظام آموزشی آسیب وارد می‌کند و باید تلاش کنیم از این آسیب بکاهیم. کنکور بیش از آنکه مساله آموزشی باشد یک مساله اجتماعی است.

هدایت تحصیلی

او در ادامه این نشست درباره هدایت تحصیلی گفت: اصل بر این است که دانش‌آموزان را بر اساس علاقه و رغبت به سمت رشته‌ها هدایت کنیم که این فرایند باید از دوره ابتدایی آغاز شود. یکی از مشکلات اساسی ما این است که حتی در دانشگاه هم استعداد و هدایت رخ نمی‌دهد و وقتی ۱۵۰ انتخاب برای تعیین رشته وجود دارد یعنی صرفا ورود به دانشگاه و نه علاقه و رغبت دانش‌آموزان مهم است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یک فرم ۱۰۰ امتیازی برای هدایت تحصیلی وجود دارد و قصد ما سنجش میزان استعداد دانش‌آموزان است. هرچند خانواده‌هایی داریم که فرش زیر پایشان را می‌فروشند که فرزندشان به هر قیمتی وارد دانشگاه شود آن هم در رشته‌ای که علاقه و استعدادی در آن ندارد.

او افزود: وقتی ذیل کارنامه با معدل ۲۰، رشته هنر به عنوان اولویت اول در هدایت تحصیلی درج می‌شود برای خانواده مقبول نیست و تصور می‌کنند باید فرزندشان به رشته های اسم و رسم دار برود. باید خانواده‌ها به استعداد و علاقه فرزندشان توجه کنند.

زرافشان درباره اعتراضات خانواده‌هایی که معدل فرزندشان بالاست اما به عنوان مثال رشته تجربی برای آنها در اولویت سوم فرم هدایت تحصیلی قرار گرفته و مدارس برای ثبت‌نام ممانعت می‌کنند گفت: برای آنکه مشکل کارنامه و توصیه‌های مشاوره‌ای را حل کنیم به صورت پیشنهادی رشته‌هایی را اعلام می‌کنیم اما مبنا را بر سوابق تحصیلی گذاشته‌ایم. معتقدیم به زور نمی‌توان امر تعلیم و تربیت را انجام داد، باید فرهنگ سازی کنیم و طوری پیش برویم که خانواده‌ها بپذیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: اولویت " الف" ، "ب" و "ج" و "د" به این معنی است که همه آنها که کف حد نصاب برای یک رشته را کسب کنند می‌توانند ثبت‌نام کنند. اما ممکن است افرادی باشند که نمره بهتری داشته باشند و اولویت اول با ثبت نام آن‌هاست و بعد گروه "ب" و " ج". کف نمره برای ورود به رشته تجربی نمره ۱۴ و نمره ۱۳ برای درس علوم ریاضی است.

او ادامه داد: توصیه کردیم در مناطق حداکثر ظرفیت ممکن فراهم شود. هرچند نمی‌شود صد درصد دانش‌آموزان به تجربی بروند، منابع و امکانات محدود کننده است و در حدی که امکانات اجازه می‌دهد از استان‌ها خواستیم همراهی کنند.

در آینده نزدیک پشت کنکوری‌های تجربی به تعداد داوطلبان نزدیک خواهد شد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به وجود ۶۳۰ هزار داوطلب تجربی کنکور اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک پشت کنکوری‌های تجربی به تعداد داوطلبان نزدیک خواهد شد. باید این فضا را مدیریت کرد تا با خیل پزشکان بیکار روبرو نباشیم.

مدارس نمونه دولتی در مناطق کمتر برخوردار هیئت امنایی نمی‌شوند

زرافشان درباره هیئت امنایی شدن مدارس نمونه دولتی گفت: مدارس نمونه دولتی در مناطق کمتر برخوردار هیئت امنایی نمی‌شوند و گفتیم صرفا مدارس مناطق برخوردار می‌توانند به شکل هیئت امنایی اداره شوند.

او ادامه داد: فلسفه تاسیس مدارس نمونه دولتی فقط در مناطق محروم را در آیین نامه دهه ۶۰ داشتیم ولی در دولت دهم تجدیدنظر شد و آیین نامه مدارس نمونه مردمی احیاء شدند. با قانون جدید دوباره به آیین نامه دهه ۶۰ برگشتیم و کماکان مدارس نمونه دولتی را در مناطق کم برخوردار خواهیم داشت و مدارس نمونه در مناطق برخوردار هیئت امنایی می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه با توجه به افزایش دوره آموزش‌های رسمی مهارتی به سه سال، چه تمهیداتی برای اشغال دانش‌آموزان دارید گفت: افزایش آموزش فنی و تخصصی به دانش‌آموزان باعث افزایش توانمندی آنان می‌شود و می‌توانند آسان‌تر وارد بازار کار شوند.

زرافشان ادامه داد:‌ برای ادامه تحصیل این دانش‌آموزان با توجه به اینکه در برنامه پنجم و ششم نیر به آموزش‌های مهارتی اشاره شده است، کاردانی پیوسته و آموزش‌های 5ساله فراهم خواهد شد.

او ادامه داد: یکی از بندهای برنامه توسعه این است که از بین افرادی به کارگیری نیرو صورت گیرد که دارای گواهینامه مهارتی هستند و اولویت اشتغال در دستگاه‌های مختلف با افرادی است که آموزش مهارتی دیده باشند.

او همچنین افزود: این دانش‌‌آموزان می‌توانند با ارائه گواهینامه اشتغال پروانه کسب دریافت کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چرا گرفتار تعدد شاخه‌ها و رشته‌ها هستیم و آیا نمی‌توان این رشته‌ها را تحت عنوان علوم پایه در یکدیگر ادغام کرد گفت: در دنیا دو ساختار متوسطه وجود دارد، یک ساختار ادامه دوره متوسطه اول و یا متوسطه عمومی است و دانش‌آموزان در این ساختار، شاخه شاخه و رشته رشته نمی‌شوند و بچه‌ها دروس انتخابی برای پیگیری علاقه خود دارند. این ساختار به ساختار آموزش متوسطه آمریکایی معروف است. ساختار دوم هم ساختار رشته‌ای است و رشته‌ها و شاخه‌های مختلفی دارد که ایران اینگونه است.

زرافشان افزود: در زمینه تغییر این ساختار مباحثی مطرح شده اما نسبت به وضع موجود شرایط خاصی می‌طلبد و همه چیز را به هم می‌ریزد و قرار شد همین ساختار را ادامه دهیم. نظام نیم‌سالی واحدی نیز شکست خورد زیرا فضای بالای هزار دانش‌آموز و تنوع محیط یادگیری را نیاز داشت و شرایطی را می‌طلبید در حالی که ما استلزام اجرای مدارس بزرگ را نداریم و فقط 10 هزار مدرسه ما بیش از 300 دانش‌آموز دارند و نمی‌توانیم از این الگو تبعیت کنیم.

کتب درسی پایه دوازدهم آماده شده است

او گفت: کتب درسی پایه دوازدهم آماده شده و فرمت pdf آن بارگذاری شده و در اختیار معلمان قرار گرفته و برای برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت نیز برنامه ریزی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار