نصب شتاب نگار زلزله در سیستان و بلوچستان

زاهدان (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: 43 دستگاه شتاب نگار زلزله در استان سیستان و بلوچستان نصب شده است که می توانند وقوع سونامی احتمالی در سواحل مکران و چابهار را نیز رصد کنند.

کد مطلب: ۸۴۱۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
نصب شتاب نگار زلزله در سیستان و بلوچستان

محمد شکرچی زاده اظهار کرد: با توجه به احتمال وقوع سونامی در سواحل مکران در سواحل جنوب شرق ایران، نصب دستگاه های شتاب نگار زلزله در چابهار و نوار ساحلی مکران در دستور کار است.
وی افزود: با وجود برخورداری کشورمان از بیش از پنج هزار کیلومتر مرز آبی، توجه کافی به توسعه اقتصادی دریاها نشده است.
شکرچی زاده اظهار داشت: حدود 2 درصد تولیدناخالص داخلی به امکانات دریایی مربوط می شود که این میزان با برنامه ریزی می تواند به 10درصد افزایش یابد.
شکرچی زاده درباره توسعه دریا محور اظهارداشت: جای تاسف است که چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران با وجود داشتن امکانات گسترده، شاهد سکونت بیش از 60 درصد مردم این شهر در بافت های ناکارآمد شهری است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: با وجود فرصت هایی که در چابهار و سایر مناطق جنوب شرق کشور داریم، تهدیدهایی نیز دیده می شود که مهمترین آنها وجود گسل مکران در این منطقه است.
وی بیان کرد: چند سونامی در این منطقه رخ داده که آخرین آن مربوط به سال 1945 میلادی (1324 خورشیدی) است؛ هرچند که کانون اصلی این زلزله به بزرگی هشت ریشتر، پاکستان بود، اما آثار آن در منطقه مکران ایران نیز به خوبی مشهود بود و گفته می شود بر اثر سونامی، آن زمان ارتفاع آب در سواحل مکران به 13 متر رسید.
وی یادآور شد: قرار است نخستین دستگاه شتاب نگار که به تازگی خریداری شده است، تا یک ماه آینده در منطقه آزاد چابهار نصب شود و به مرور چند دستگاه دیگر برای متراکم تر کردن شبکه شتاب نگاری در منطقه نصب خواهد شد.
چابهار در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و ساحل دریای عمان واقع شده است و می تواند در توسعه ترانزیت در کریدور شمال - جنوب در محور شرق خزر از مسیر ایران به طرف افغانستان، کشورهای آسیای میانه و روسیه نقش ایفا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار