جهانگیری‌: شرایط کشور خطیر است اما این به معنای بن‌بست نیست

تهران (پانا) - معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: با سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرده است دغدغه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی و دارو وجود ندارد و نیاز‌های اساسی و ضروری مردم با وجود همه محدودیت‌ها تامین خواهد شد.

کد مطلب: ۸۴۰۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری‌: شرایط کشور خطیر است اما این به معنای بن‌بست نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در مراسم تودیع و معارفه روسای کل جدید و سابق بانک مرکزی، ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات سیف، روند شاخص های اقتصادی کشور در پنج سال اخیر را مثبت توصیف کرد و گفت: در زمینه کنترل نرخ تورم، اشتغالزایی، رشد سرمایه گذاری، افزایش صادرات غیرنفتی و مرتفع کردن نیازها و مشکلات بخش خصوصی تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید دستاوردهای خوبی داشته است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سوابق و توانمندی های همتی رییس کل جدید بانک مرکزی تصریح کرد: ایشان از صاحب نظران اصلی اقتصاد ایران و از اساتید دانشگاه در اقتصاد کلان است و با توجه به سابقه مدیریتی خوبی که دارند امیدوارم دوره ریاست ایشان در بانک مرکزی، یکی از دوره های خوب اقتصاد کشور باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور در شرایط خطیر و حساسی قرار دارد، گفت: در این شرایط محدودیت ها و دشواری های زیادی وجود دارد اما این محدودیت ها به معنای بن بست نیست بلکه فرصت هایی نیز ایجاد شده است که باید از این فرصت ها به خوبی در جهت توسعه کشور استفاده کنیم.

جهانگیری با تاکید بر لزوم درک و شناخت این دوران از سوی مسئولین اقتصادی کشور به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب، سیاست های آمریکا برای اعمال محدودیت علیه ملت ایران را تشریح کرد و گفت: یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه آنها جلوگیری از نقل و انتقالات مالی ایران است و ما باید برای خنثی شدن طراحی های انجام شده تدابیر هوشمندانه ای بکار گیریم تا ملت ایران و اقتصاد کشور دچار کمترین آسیب ها شود.

وی با بیان اینکه دشمنان ملت ایران پیش از شروع جنگ اقتصادی با کمک صهیونیست ها و برخی کشورهای منطقه جنگ رسانه ای و سیاسی علیه کشورمان به راه انداخته اند تا هدایت افکار عمومی مردم را در اختیار گیرند، اظهار داشت: رسالت نخبگان و رسانه های کشور در این جنگ بالا بردن امید و اعتماد مردم و افزایش سرمایه های اجتماعی است.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت اقدام و کارهای عملی برای بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش اعتماد مردم، گفت: اگر امید و سرمایه اجتماعی تضعیف شود، ممکن است خیلی از سیاست های خوب اقتصادی نیز نتواند آثار مناسب و مطلوبی برجای بگذارد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تبیین مسائل نظام بانکی کشور، یکی از مشکلات دولت در شروع کار را معوقات بانکی دانست و اظهار داشت: متاسفانه به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی کشور، برخی فعالان اقتصادی موفق نشدند اقساط تسهیلات خود را در سررسیدها پرداخت کنند که این موضوع منجر به افزایش معوقات بانکی در کشور شده است.

وی سپس به دستور رییس جمهور در سال 94 برای اصلاح نظام بانکی کشور اشاره و با بیان اینکه این برنامه با محوریت دکتر نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور و جمعی از صاحب نظران اقتصادی کشور دنبال و سپس از سوی دکتر روحانی ابلاغ شد، گفت: در روزهای اخیر رییس جمهور بجد پیگیر این موضوع بودند و با توجه به تهیه طرحی از سوی کارشناسان بانک مرکزی این موضوع باید با جدیت و هرچه سریعتر اجرا شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه نظام بانکی نقش اصلی و تعیین کننده ای در تامین منابع مالی کشور طرح های اقتصادی برعهده دارد گفت: البته بازار سرمایه نیز در این زمینه فعال شده اما زمان زیادی لازم است تا بتواند سهم واقعی خود را پیدا کند و در حال حاضر اقتصاد کشور همچنان به نظام بانکی متکی است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید بتواند با قدرت نظارت های خود را اعمال کند، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی وقتی نرخ سود و سپرده بانکی را اعلام می کند و بانکهای عامل به این موضوع کم توجهی دارند، بانک مرکزی باید بتواند در این زمینه اقتدار داشته باشد و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به شرایط جدید در حوزه ارزی و برنامه های آمریکا برای اعمال محدودیت علیه ملت ایران گفت: دشمنان محدودیت های جدی اعلام کرده اند و هدف آنها کاهش درآمدهای ارزی کشور است.

معاون اول رییس جمهور افزود: یکی از برنامه های آمریکا برای کاهش درآمدهای ارزی ایران اعمال محدودیت در فروش نفت و صنایع پتروشیمی و نیز صنایع فلزی است که در این شرایط بانک مرکزی باید در سیاست های خود بازنگری کرده و سیاست های جدیدی را اعلام کند.

وی از همتی رییس کل جدید بانک مرکزی خواست تا تمام نخبگان و صاحب نظران اقتصادی را مورد مشورت قرار دهد و ابراز امیدواری کرد؛ همه صاحب نظران در این جنگ اقتصادی ناخواسته به دولت کمک کنند تا بتوانیم سربلند از شرایط پیش رو عبور کنیم.

جهانگیری یکی دیگر از مسائل نظام بانکی را وجود نقدینگی بالا در کشور برشمرد و با اشاره به جلسات شورای هماهنگی سران قوای سه گانه برای تصمیم گیری درباره مسایل جاری کشور، گفت: یکی از نخستین موضوعاتی که در جلسات شورای هماهنگی قوای سه گانه مطرح شد موضوع نقدینگی بود و تاکید شد که باید راهکارهایی برای کنترل نقدینگی تدوین شود تا نقدینگی موجود در کشور در مسیر صحیحی هدایت شود تا موجب افزایش تورم نشود.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم جدید دولت برای واگذاری سهل و آسان طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی، اظهار داشت: امروز تصویب شد که طرح های نیمه تمام عمرانی به ارزش 450 هزار میلیارد تومان با شرایط سهل و آسان جهت تکمیل به بخش خصوصی واگذار شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخلی و نیز حمایت از اشتغال زایی از بخش خصوصی خواست در این زمینه فعال شوند تا با کمک دولت بیش از گذشته در جهت حل مسایل معیشتی مردم توسعه کشور گام بردارند.

در این مراسم حکم انتصاب رییس کل جدید بانک مرکزی که به امضای رییس جمهور رسیده بود توسط جهانگیری به وی اعطا و با اهداء لوح سپاس از تلاش های سیف رییس کل سابق بانک مرکزی قدردانی شد.

در این مراسم همچنین سیف رییس کل سابق بانک مرکزی گزارشی از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهای حاصل شده در دوران مسئولیت خود ارائه و پس از آن دکتر همتی رییس کل جدید بانک مرکزی برنامه های خود برای دوره جدید بانک مرکزی را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار