معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت:

در کشورهای دیگر دانشجو بر مبنای تقاضا جذب می‌شود

تهران (پانا) - معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت فرق آموزش‌های رسمی ما را با کشوری چون آلمان در این دانست که دانشجو در آموزش عالی آن‌ها بر مبنای تقاضا محوری جذب می‌شود اما در ایران عرضه محور است و آموزش عالی در مقابل تربیت نیروی انسانی که بیکار خواهند ماند یا جذب می‌شوند مسوولیتی قبول نمی‌کند.

کد مطلب: ۸۴۰۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
در کشورهای دیگر دانشجو بر مبنای تقاضا جذب می‌شود

برات قبادیان در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش برنامه مهارتی را برنامه وسیعی دانست و گفت: «اکنون بیشتر درباره برنامه مهارتی غیررسمی در صنایع کشور صحبت می‌کنیم. مهارت‌آموزی غیررسمی یعنی افرادی دوره مهارت‌افزایی کوتاهی می‌بینند و به عبارتی توانمندسازی دوره انسانی انجام می‌شود.»

او افزود: «در مقابل افرادی نیز وارد دوره‌های رسمی آموزش می‌شوند و گواهی و مدرک رسمی از دانشگاه دریافت می‌‌کنند.»

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «تا سال 95 عملکرد آموزش‌های مهارتی ما چهارمیلیون نفرساعت بوده است. در سال 96 بیش از سه برابر این رقم آموزش مهارتی داشتیم. ما عمدتا در وزارتخانه برنامه‌ریزی می‌کنیم و کار به کمک سایر نهادها انجام می‌شود که یکی از آن‌ها آموزش و پرورش است. همچنین درسال گذشته از کمک دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی، پیام نور، دانشگاه آزاد و بخش خصوصی بهره مند شدیم.»

قبادیان افزود: «شاید روزی لازم بود که حتی خودمان آموزش دهیم چه رسمی و چه غیررسمی. البته اکنون در دستگاه‌های اجرایی دانشکده‌های کاربردی مثل دانشکده نفت، شهید عباسپور و صنایع و معادن شکل گرفته است و در دوره رسمی تا بخواهید دانشگاه داریم.»

او افزود: «در کشور چین با یک میلیارد جمعیت حدود 2600 موسسه آموزشی وجود دارد ولی ما 2800 موسسه آموزشی رسمی داریم و از این بابت کمبودی وجود ندارد. آموزش‌ها، آموزش‌های رقابتی هستند و دست دستگاه‌ها باز است که بهترین‌ها را انتخاب کنند. وزارت صنعت هم‌اکنون سیاست گذار است و برنامه‌های راهبردی صنعت، معدن تجارت را راهبری می‌کند.»

قبادیان افزود: «بخش خصوصی بهترین‌ها را جذب می‌کند و آن‌ها که بهتر آموزش می‌بینند و وارد تر هستند جذب می‌شوند. بورسیه هم نداریم تا از قبل بگوییم حتما اینها باید جذب می‌شوند. در سال‌های قبل بورسیه‌ها را جذب می‌کردیم و ممکن بود همه آن‌ها لزوما توانمند بالایی نسبت به فارغ‌التحصیلان دانشگاهای درجه یک نداشته باشند. اکنون به دنبال جذب بهترین‌ها هستیم.»

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: «متاسفانه نگاه مثبتی به آموزش و پرورش و بودجه ریزی نیست. برای آموزش و پرورش از واژه " هزینه" استفاده می‌شود در حالی که از لفظ "سرمایه گذاری" برای کارخانه استفاده می‌کنیم. شاید پایدارترین سرمایه گذاری سرمایه گذاری برای نیروی انسانی است.»

او ادامه داد: «اگر روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کنیم کشور را بیمه کرده‌ایم. فرق آموزش‌های رسمی ما با کشوری چون آلمان در این است که دانشجو در آموزش عالی آن‌ها بر مبنای تقاضا محوری جذب می‌شود اما در ایران محقق نشد و ما عرضه محور شده‌ایم و آموزش عالی ما در مقابل تربیت نیروی انسانی که بیکار خواهند ماند یا جذب می‌شوند مسوولیتی قبول نمی‌کند.»

قبادیان ادامه داد: «نزدیک به 100هزار بنگاه صنعتی، تجاری و معدنی داریم که حدود 50درصدش در هزار شهرک قرار دارد و همکاری‌هایی برای آموزش های در جوار کارخانه داریم. طرح "تات" (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) هم دو سال است آغاز شده و امسال با ستاد نیروهای مسلح تفاهم نامه برای آموزش30 هزار سرباز داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار