تختی‌نژاد، عضو کمیسیون عمران مجلس :‌ ضریب خانه‌دارشدن مردم با تسهیلات مسکن کاهش یافته است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید تجدیدنظر در شرایط اعطای وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن ضروری است.

کد مطلب: ۸۴۰۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
تختی‌نژاد، عضو کمیسیون عمران مجلس :‌ ضریب خانه‌دارشدن مردم با تسهیلات مسکن کاهش یافته است

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، هاشمی تختی‌نژاد بر ضرورت تجدیدنظر در شیوه تسهیلات‌دهی در بخش مسکن تاکید کرد و افزود: نوسان شدید قیمتی در حوزه اوراق مسکن و همچنین نرخ سود بالای آن انگیزه کافی برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سهم تسهیلات بانکی در قیمت مسکن، گفت: در چند ماه اخیر تسهیلات مسکن رقمی در حدود ۵۰ درصد قیمت مسکن در کلانشهرها را در بر می‌گرفت اما اکنون به کمتر از ۲۵ درصد رسیده است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس، با بیان اینکه تعدیل نرخ مسکن به همراه افزایش رقم تسهیلات می‌تواند به خانه‌دارشدن مردم کمک کند، تصریح کرد: تسهیلات مسکن در کلانشهرها به ویژه تهران کارایی چندانی ندارد.

وی با اشاره به بررسی وضعیت بازار مسکن در کمیسیون عمران مجلس، افزود: در جلسه‌هایی که با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و مدیرعامل بانک مسکن بر ضرورت ارایه بسته‌ای با هدف ساماندهی بازار و همچنین تسهیل شرایط خانه‌دارشدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه تاکید شد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از تعلل وزارت راه و شهرسازی در ساماندهی وضعیت بازار مسکن، گفت: تامین مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه ممکن نیست و تسهیلات نیز کارایی چندانی برای بهبود وضعیت بازار ندارد.

هاشمی تختی‌نژاد همچنین با اشاره به شرایط اعطای وام اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن، تصریح کرد: نوسان شدید قیمتی در حوزه اوراق مسکن و همچنین نرخ سود بالای آن انگیزه کافی برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ارایه تسهیلات ارزان در کنار عملیاتی شدن طرح مسکن اجتماعی دو راهکار برای تنظیم قیمت‌ها در حوزه بازار مسکن است، گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به ساماندهی بازار به واسطه ارایه تسهیلات ارزان کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در شرایط فعلی رکود تورمی در بازار مسکن حاکم شده است ازاین رو دولت باید توان مردم برای خرید خانه را افزایش دهد و از سوی دیگر بازار را از حباب نرخ‌ها تهی کند زیرا ادامه این رویه مسکن را برای بیش از ۴ سال در رکود می‌برد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: رقم اقساط تسهیلات مسکن نیز مورد پذیرش اقشار متوسط و ضعیف جامعه نیست از این رو لازم است دولت در این زمینه نیز اقدام‌های مقتضی را انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار