نوازنده موسیقی سنتی بلوچی به دیار حق شتافت

زاهدان (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: استاد دین محمد زمکزهی (زنگشاهی) هنرمند نوازنده سازهای قیچک و رباب و خواننده استان به دلیل بیماری کبدی در بیمارستان شهرستان میرجاوه به دیار حق شتافت.

کد مطلب: ۸۴۰۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
نوازنده موسیقی سنتی بلوچی به دیار حق شتافت

به گزارش ایرنا حسین مسگرانی اظهار کرد: استاد زمکزهی مبتلا به بیماری کبدی بود که تلاش‌های بسیاری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و صندوق اعتباری هنر کشور برای درمان این هنرمند نام آشنای استان انجام گرفت که متاسفانه به دلیل شدت بیماری امکان اعزام و جا به جایی وی وجود نداشت و درمان به نتیجه‌ای نرسید.
وی افزود: پدر وی استاد موسی زنگشاهی نیز دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این هنرمند متولد 1333 و ساکن شهرستان میرجاوه در 20 کشور و تمام استان های ایران اجرای برنامه داشته است.
مسگرانی گفت: تا کنون 2 جلد کتاب در رابطه با موسیقی بلوچی از این هنرمند با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است.
وی با تسلیت این ضایعه به جامعه هنری سیستان و بلوچستان، از خداوند متعال برای آن هنرمند فقید علو درجات و برای خانواده و بازماندگان آن مرحوم صبر و شکیبایی مسالت کرد.
دین محمد زمکزهی (زنگشاهی) از خوانندگان و نوازندگان بنام بلوچستان، از جوانی صدایی دلنشین داشت و نخستین پویه های موسیقی را از پدرش موسی زنگشاهی که خود از نوازندگان و آهنگسازان چیره دست مکران (بلوچستان) بود، فرا گرفت.
ˈدین محمد میراث دار بنیانگذاران موسیقی مکران بود که آهنگ های بلوچی سینه به سینه به وی رسیده و با استعداد ذاتی و کوشش پیگیر خود، شیوه قیچک نوازی را به گونه ای استادانه و دلنشین اعتلا بخشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار