مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه:

هدف ستاد احیای دریاچه ارومیه تثبیت میزان آب است

ارومیه (پانا) - مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه کمتر از یک سوم اعتبار تخصیص یافته در راستای احیای دریاچه ارومیه تحقق یافته گفت: بیش از ۶۰ درصد دریاچه ارومیه کمتر از ۶۰ سانتی متر آب دارد.

کد مطلب: ۸۴۰۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
هدف ستاد احیای دریاچه ارومیه تثبیت میزان آب است

مسعود تجریشی شامگاه چهارشنبه در پایان سفر خود به ارومیه و در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه چالش آب امروز در بخش کشاورزی به یک موضوع اقتصادی، معیشتی و در برخی موارد حتی امنیتی تبدیل شده است، گفت: روند شخک شدن دریاچه ارومیه از سال ۸۴ آغاز شد که کاهش ۲۰ درصدی بارش ها در ۲ دهه اخیر روند خشک شدن دریاچه ارومیه را تسریع بخشید.

وی، با اشاره به اینکه کاهش بارش هاو ساختن سد های متفاوت در بستر رودخانه ها موجب کاهش آب های تجدید پذیر شده است، افزود: ساخت سد ها از ورود آب های سیل آسا به دریاچه جلوگیری کرد همچنین با توسعه شبکه آبیاری تغییر الگوی کشت به سمت محصولات با مصرف آب بالا رخ داد که موجب خشکی بیشتر دریاچع شدند.

معاون سازمان محیط زیست، ادامه داد: با توجه به این دلایل آب ورودی ب دریاچه ارومیه از ۸/۷ میلیارد متر مکعب به حدود ۷ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است که کاهش بارش ها، عدم سیاست گذاری های مناسب، توسعه اراضی بدون مدیریت و عدم مدیریت صحیح آب در حوضه دریاچه ارومیه از علل مهم این اتفاق برشمرده می شود.

تجریشی، با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه اولین مصوبه هیئت دولت بوده است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد احیا کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است چرا که بیشترین تلفات آب در این بخش صورت می‌گیرد.

وی، با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه پس از احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۳ میزان ۲۶ سانتی متر در تراز افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: به طور متوسط در ۲۰ سال گذشته تراز دریاچه ارومیه سالانه ۴۰ سانتی‌متر کاهش داشته است و ۶۰ درصد سطح دریاچه ارومیه عمقی کمتر از ۶۰ سانتی‌متر دارد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، با تاکید بر اینکه اگر آبی وارد دریاچه ارومیه نشود ۴۰ درصد از آن باقی می ماند، تصریح کرد: در همین راستا ستاد احیای دریاچه ارومیه در صدد است با تثبیت میزان آب موجود در دریاچه در مراحل بعدی به سراغ احیای آن برود.

وی، یکی از مشکلات ستاد احیای دریاچه ارومیه را کمبود منابع مالی در راستای احیای دریاچه دانست و بیان کرد: میزان بودجه تخصیص یافته از سال ۹۳ تا ۹۶ ۳ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان بوده که تنها یک سوم این مبلغ یعنی یک هزارو ۷۸۲ میلیارد تومان تحقق یافته که البته نسبت به دیگر پروژه های ملی رقم کلانی است.

تجریشی، با اشاره به مبالغ تخصیص یافته در ۳ استان مختلف، تصریح کرد: ۶۰ درصد این اعتبارات در پروژه‌های آذربایجان‌غربی، ۳۴.۵ درصد در پروژه‌های آذربایجان‌شرقی و ۴ درصد در پروژه‌های کردستان و ۱.۱۵ درصد به پروژه‌های پایش و مطالعات احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.

معاون سازمان محیط زیست، تاکید کرد: تاکنون در راستای تثبیت میزان آب موجود در دریاچه ارومیه ۶۴ میلیارد تومان هزینه شده است همچنین در راستای اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در آذربایجان شرقی از میزان ۲۵ میلیارد تومان تخصیص یافته ۶٫۷ میلیارد تومان تحقق یافته در آذربایجان غربی از میزان ۳۵ میلیارد تومان تخصیص یافته ۸٫۹ میلیارد تومان تحقق و در کردستان از میزان ۴٫۷ میلیارد تومان تنها ۴۳۰ میلیون تومان تحقق داشته است.

وی با تاکید بر اینکه ۶ کانون ریزگرد به مساحت ۸ هزار تا ۲۲ هزار متر مربع شناسایی شده اند ادامه داد: هر ساله میزان ۱۵۰ هزار هتار غرق در این کانون ها انجام شده است.

تجریشی، تصریح کرد: همچنین فائو برابر ۳.۸۴ میلیارد دلار برای انجام مطالعات در چهار حوزه معیشت، کشاورزی پایدار، حسابداری آب و ظرفیت‌سازی نیروی انسانی یاری داشته است.

وی، عنوان کرد: انتقال آب از دریاچه خزر و وان در حد مطالعه بوده و اکنون در حد ظاهری این نمسئله غیر ممکن عنوان شده است چرا که هر کدام مشکلی داشته برای مثال دریاچه وان از لحاظ ph همخوانی با دریاچه ارومیه ندارد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، ااظهار داشت: طبق مطالعاتی که بر روی تاثیرات خشک شدن دریاچه ارومیه بر روی سلامتی انسان در استان صورت گرفته که نتایج آن بی‌اثر بودن نمک‌ها و ریزگردهای دریاچه ارومیه بر روی سلامتی انسان از جمله سرطان بوده است.

وی، عنوان کرد: مجوز برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه در سال های گذشته تنها مختص کارخانه شیشه آذربایجان شرقی بوده البته امروز چندین نقطه برای برداشت نمک مشخص شده است که اگر هر سرمایه گذاری به رعایت مسائل زیست محیطی در صدد برداشت نمک برآیند مجوز های لازم صادر می شود.

تجریشی، خاطرنشان کرد: میزان نمک‌های کف دریاچه ارومیه ۱۰ میلیارد تن برابر با مصرف ۱.۲ تن به ازای هر فرد بر روی کره زمین است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار