هوای تهران در چهار ماه نخست امسال چگونه بود؟

تهران (پانا) - بررسی شرایط شاخص آلودگی هوا چهارماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشانگر افزایش آمار تعداد روزهای فراتر از حد مجاز بوده است.

کد مطلب: ۸۴۰۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد
هوای تهران در چهار ماه نخست امسال چگونه بود؟

به گزارش روابط عمومی کنترل کیفیت هوای تهران، آنگونه که سولماز احدی کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته، امسال تا پایان تیرماه 23 روز (18درصد) فراتر از حد سلامت ثبت‌شده که 10روز آن به دلیل افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون (افزایش آلایندگی ناشی از خودروها و وقوع پدیده گرد و غبار) و 13 روز آن بر اثر افزایش آلاینده ازن (به‌ویژه در روزهای گرم) رخ داده است. این در حالی است که در سال گذشته تا پایان تیرماه، 15 روز (12 درصد) در شرایط نامطلوب قرار داشته است و آلاینده‌های ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون در 12 روز و ازن در 3 روز آلاینده شاخص و فراتر از حد مجاز بوده‌اند.

به گفته این کارشناس، در سال جاری علاوه بر افزایش نسبی آمار روزهای آلوده با افزایش کم‌سابقه آلاینده ازن نیز مواجهه هستیم. این آلاینده در روزهای گرم سال و هم‌زمان با افزایش تابش نور خورشید، شدت می‌گیرد و هوای شهر را آلوده می‌کند. بنابراین با کاهش دما و شدت نور خورشید در نیمه دوم سال قطعاً شاهد کاهش چشمگیر غلظت این آلاینده خواهیم بود.

احدی در ادامه درباره آلاینده ازن در تهران گفت: از میان روزهای آلوده به لحاظ آلاینده ازن، 4 روز در خرداد ماه و 9 روز در تیرماه اتفاق افتاده است و شرایط نامطلوب به لحاظ آلاینده PM2.5 نیز در دو ماه نخست سال روی داده است. همانگونه که ذکر شد، افزایش شدت تابش نور خورشید در ماه‌های خرداد و تیر، موجب افزایش آلاینده ازن شد و با توجه به بهبود کیفیت هوا به لحاظ آلاینده ذرات معلق در دو ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و افزایش میدان دید در هوای شهر، افزایش بیشتر روزهای آلوده به لحاظ آلاینده ازن را موجب شده است.

احدی خاطرنشان کرد: بیشترین روزهای آلوده طی سال جاری و سال گذشته در تیرماه رخ‌داده است و در کلیه ماه‌های سال جاری تعداد روزهای فراتر از سال گذشته بوده است. در همین رابطه و با توجه به افزایش آلاینده ازن در ساعات میانی روز ( ساعت 12 تا 17) توصیه می‌گردد کودکان فعال، سالمندان و کسانی که بیماری‌های ریوی مثل آسم دارند، از فعالیت سنگین و تماس بلند مدت با هوای باز بپرهیزند و در صورتی که کیفیت هوا به لحاظ این آلاینده در شرایط ناسالم (شاخص بیشتر از 150) داشته باشد، رعایت توصیه‌های مذکور برای همه افراد مفید خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار