معاون سلامت آموزش و پرورش: 22 درصد دانش‌آموزان ابتدایی با مشکل اضافه وزن روبه‌رو هستند

مشهد (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ضعف سواد حرکتی را دلیل مشکلات سلامت و آسیب‌های فراوان برای دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۸۴۰۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون سلامت آموزش و پرورش: 22  درصد دانش‌آموزان ابتدایی  با مشکل اضافه وزن روبه‌رو هستند

مهرزاد حمیدی صبح چهارشنبه در مراسم افتتاح طرح ملی دوره آموزش تربیت بدنی ویژه آموزگاران دوره ابتدایی دخترانه در مشهد با بیان اینکه مقطع ابتدایی دوران طلایی تحصیلی دانش‌آموزان است، اظهار کرد: اگر دانش‌آموزی از تحصیل باز بماند می‌توان با ارائه آموزش‌ها او را توانمند کرد اما اگر دانش‌آموزی بازمانده از حرکت شود و به اندازه کافی سواد حرکتی در دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی آموزش داده نشود، تبعات آن را به هیچ عنوان نمی‌توان جبران کرد.
وی ادامه داد: امروز به استناد آموزه های سند تحول، پیمایش‌های ملی و تحقیقاتی که انجام شده باید به فکر نجات نسل آینده باشیم، طبق تحقیقات ملی با نام طرح کاسپین که هر پنج سال یک بار در میان دانش آموزان کشور اجرا می شود، امروز متاسفانه باید اذعان کنیم ترکیب بدنی دانش آموزان از حالت بدنی عادی خارج شده است.
وی ادامه داد:این تحقیقات نشان داده است شاخص توده بدنی( BMI) دانش‌آموزان از حالت طبیعی خارج شده و هشدار می دهد که 21 تا 22 درصد دانش آموزان ابتدایی هم اکنون با معضل چاقی و یا افزایش وزن روبرو هستند.
وی با اشاره به اینکه با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود در آینده با سونامی بیماری‌های غیرواگیر در کشور مواجه باشیم، گفت:در جمعیت 15 تا 65 سال کشور نیز بیماری‌های دیابت ،کلسترول ، چربی خون و تغییر ترکیب بدنی در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: اگر باور ما این است که دوره آموزش ابتدایی دوره طلایی نظام تعلیم و تربیت در عرصه خواندن، نوشتن ،تربیت و ادب است باید توجه داشته باشیم در حوزه حرکت و تربیت بدنی این دوران به مراتب طلایی‌تر و مهمتر است .
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: فناوری‌های نوین سندروم هزاره سوم هستند و به بیان دیگر می‌توان گفت که موبایل ، تلویزیون و اینترنت سرگرمی‌های دانش‌آموزان را به حالت سکون تبدیل کرده و آنان را به شدت دچار فقر حرکتی کرده است.
حمیدی در پایان خاطرنشان ساخت: تربیت بدنی در آموزش و پرورش به معنی تربیت از راه شرکت‌جویی در فعالیت‌های بدنی است و امروز با ترویج تربیت بدنی می توان تربیت کودکان را مستحکم تر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار