احمد اصغری قاجاری*

توجه به جاذبه‌های گردشگری و سفرهای‌ تابستانی

در این روزهای تابستان که تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها سپری می‌شود بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌مند به استفاده از فرصت‌های گردشگری و بازدید از استان‌های مختلف کشور هستند که زیرساخت‌های توریستی و جاذبه‌های گردشگری در آنها فراهم است. همچنین مسافران داخلی امکان بازدید از جنگل، کویر و دریا را دارند. مخارج اقامت در هتل‌ها بالاست و امکان استفاده از هتل‌ها برای تمام مسافران داخلی در روزهای گرم تابستان فراهم نیست و مسافران اندکی قادر به اقامت در هتل‌ها هستند. بنابراین هتل‌ها با ظرفیت پایین به کار خود ادامه می‌دهند.

کد مطلب: ۸۴۰۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد

در جلساتی که با رئیس جامعه هتلداران و سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری برگزار شده همواره در ارتباط با قیمت‌ اقامت در هتل‌ها بحث شده است. بخش‌ خصوصی می‌پذیرد مدیران هتل مخارج مربوط به خود را دارند و باید هزینه‌های کارمندان هتل را بپردازند و با توجه به محاسبات مالی انجام شده طبیعتا قادر به کاهش بیش‌از اندازه هزینه‌های اقامتی نیستند. البته در سال‌های اخیر شرایط بهتر شده و هزینه‌ها به میزان زیادی کاهش یافته‌اند.

در حال‌ حاضر مسافران با قیمت‌های متعادل‌شده قادر به استفاده از ظرفیت‌های هتل هستند و هتل‌ها در جذب مسافر نسبتا خوب عمل کرده‌اند. اکثر مسافران داخلی تابستان در پارک‌ها مستقر شده و از چادرهای مسافرتی استفاده می‌کنند و کمتر برای اقامت به هتل‌ها مراجعه می‌کنند.

مشکلات اقامت در چادرهای مسافرتی

اقامت در چادرهای مسافری دارای ایراد و مشکلات است، به عنوان‌ مثال اقامت در چادرهای مسافرتی امنیت کافی را برای مسافران فراهم نمی‌کند، همچنین استفاده از سرویس‌های بهداشتی توسط مسافران به‌سختی انجام می‌شود. درحال حاضر شهرها، شهرداری‌ها و سازمان گردشگری امکاناتی برای مسافران اقامت‌کننده در چادرها را فراهم کرده است، اما مسافران اقامت‌ کننده در هتل‌ها از آرامش و امنیت بیشتری نسبت به خانواده‌های اقامت‌ کننده در چادر برخوردار هستند. در سفر اخیر به استان همدان مسافران زیادی در کنار آثار باستانی همچون گنج‌نامه و آبشار همدان اقامت کرده بودند تا هوای خوب همدان بهره‌مند شوند. مشابه این وضعیت را در تابستان و در سایر استان‌های کشور نیز مشاهده می‌کنیم و تعداد زیادی از مسافران اقامت در چادرها را به هتل ترجیح می‌دهند. استفاده از چادرهای مسافرتی به ویژه در استان‌های گیلان، مازندران و گرگان با مناظر طبیعی زیاد مانند دریا، کوه، جنگل و... کاملا مشخص است. امکانات چادرهای مسافرتی کمتر از هتل‌ها است و به ویژه برای خانواده‌هایی پرجمعیت چادرها امنیت کمتری نسبت به هتل‌ها دارند.

هزینه نادرست ارز دولتی

بانک سامان اعلام کرد از تاریخ 30 تیر توزیع ارز مسافرتی را متوقف کرده است. فرای تکذیب یا تایید این خبر به عنوان رئیس گردشگری اتاق بازرگانی ایران اعلام می‌کنم مخالف پرداخت ارز به گردشگرانی هستم که قصد عزیمت به خارج از کشور به منظور تفریح را دارند. دلایل این مخالفت کاملا روشن است، زیرا ارز دولتی تخصیص داده شده به درستی توسط این افراد هزینه نمی‌شود. تخصیص ارز دولتی به بیماران یا دانشجویان کار پسندیده‌ای است و مخالفتی با آن وجود ندارد و از آن حمایت نیز می‌کنیم. مسافرانی که به قصد سفر خارجی و تفریح از کشور خارج می‌شوند ارز دولتی را می‌گیرند، اما از آن استفاده درستی نمی‌کنند. بنابراین بهتر است این ارزها به گردشگران ورودی تخصیص پیدا کند تا بتوان در جذب گردشگران ورودی بهتر عمل کرد. در واقع به همان نسبت که دولت از ارز برای گردشگران داخلی و مسافران خارج از کشور استفاده می‌کند، به همان نسبت ارزها را به گردشگران ورودی کشور اختصاص دهد تا بتوان در زمینه جذب گردشگران خارجی بهتر عمل کنیم. افرادی که به قصد تفریح قصد خروج از کشور را دارند، قطعا از توانایی مالی مناسبی نیز برخوردارند و خروج آنها به دفعات از کشور بلامانع است. در واقع محدودیتی برای خروج آنها از کشور وجود ندارد، حتی اگر ماهانه 10 بار از کشور خارج شوند. هرچند اگر قصد خروج با ارز دولتی را داشته باشد این تصمیم درستی نیست و ارز 4200 تومانی باید در جای خود هزینه شود و اگر در جای نامعقول از آن استفاده کنیم به نوعی این مبالغ ارز را هدر داده‌ایم.

لزوم سامان‌دهی سفرهای‌تابستانی

کمتر از یک ماه دیگر به آغاز زمان پیک سفرهای تابستانی زمان باقی است و باید در این زمینه آگاهانه شرایط را برای سفرهای خوب و خاطره‌انگیز برای مسافران فراهم کرد. نیروهای انتظامی و ذی‌صلاح درباره امنیت ترافیکی سفرهای تابستانی باید پاسخ دهند. در هر صورت آنها دلسوزانه در حال تلاش و کوشش هستند، اما عزم سفر در این ماه‌های پایانی تابستان زیاد می‌شود. بنابراین مسافران ساعت‌هایی را برای آغاز سفر انتخاب کنند که جاده‌ها خلوت‌تر و از ترافیک کاسته شده است. همچنین برنامه سفر خود را تعیین کرده و اطلاعات راهداری و پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه را در اختیار داشته باشند. همچنین در تلاش باشند ساعاتی را برای مسافرت‌های تابستانی خود انتخاب کنند با ساعات اوج ترافیک یا گرمای هوا تداخل پیدا نکند. مسافرت‌های تابستانی همچنین برای کودکان و نوجوانان باید به گونه‌ای رخ دهند که آنها بتوانند از نهایت امکانات برای ایجاد شادی و تفریح استفاده کنند. البته خانواده‌ها نیز باید برای فرزندان دبستانی و دبیرستان خود برنامه داشته باشند و بی‌برنامه به یک استان سفر نکنند. در واقع خانواده‌ها باید پیکی تابستانی از برنامه‌های سفر برای آنها فراهم کنند تا این عزیزان بتوانند در کنار خانواده از تعطیلات خودشان لذت ببرند و مدیریت برنامه سفر با خانواده کودکان و نوجوان است. دولت در نهایت فراهم‌ کننده امکانات رفاهی و امنیتی است و بخش خصوصی نیز در کنار دولت حمایت‌های خاص خود را از خانواده‌های مسافران انجام دهد و در حد ظرفیت‌های دولتی به خانواده‌ها در هنگام سفر خدمات رسانی انجام دهد و خدمات‌ارائه شده به مسافران را به آنها اطلاع رسانی کند.

زیرساخت‌های مناسب گردشگری

در حال‌حاضر تمام تلاش مسئولان مربوطه ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری است، زیرا ایران از جاذبه‌های توریستی و میراثی فراوان برخوردار است و چند دسته گردشگر شامل زائران و مسافران زیارتی، گردشگری سلامت و مسافران بیمار و توریست به این کشور سفر می‌کنند و مجموعه امکانات برای مردم فراهم است. سایت‌هایی برای درج اطلاعات هتل و ایرلاین گردشگران خارجی باید وجود داشته باشد. همچنین بانک‌هایی در فرودگاه‌ها مستقر شوند تا این گردشگران به محض ورود به کشور بتوانند تبدیل ارز انجام دهند و هتل‌ها نیز باید برای گردشگران خارجی امکانات زیادی را فراهم کنند. تورگردانان و راهنمایان سفر همگی باید در خدمت گردشگران خارجی باشند تا آنها با رضایت از ایران به کشور خودشان بازگردند. در این راستا تمام اقداماتی که برای گردشگران داخلی انجام می‌دهند برای گردشگران خارجی نیز انجام می‌شود و دولت بیش از امکانات گردشگران داخلی به گردشگران خارجی امکانات تخصیص داده است. گردشگرانی که به کشور اسلامی ایران وارد می‌شوند، باید بتوانند از تمام ظرفیت‌های توریستی استفاده کنند و به این منظور بستر برای ارائه خدمات و امکانات برای این گردشگران ورودی فراهم شود.

منبع: آرمان

* رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار