داود صیاد*

حاکمیت شایسته سالاری در آموزش و پرورش

ژن خوب، آقازاده، وابستگی به احزاب و افراد ذی نفوذ، وابستگی‌های قومی و مذهبی و... عبارات  نام‌آشنایی در پی تصدی افراد در پست‌های مدیریتی برای تبیین چگونگی انتخاب آنان است که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

کد مطلب: ۸۳۹۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد

بر این اساس آنچه متاسفانه در خصوص انتصاب مدیران به یک اپیدمی فراگیر در کشور مبدل شده این است که باورهای عموم کمتر به این سمت و سو سوق پیدا می‌کند که مدیری براساس شایسته‌سالاری در مسندی مهم و تاثیر گذار گمارده شود.

شایسته‌سالاری در نظام‌های شایسته‌گرا که در آن مسئولان بر اساس توانایی و شایستگی‌‌شان برگزیده می‌شوند و عواملی همچون قدرت مالی یا موقعیت اجتماعی و فامیلی، نگرش‌‌های خویشاوندسالاری، قبیله‌گرایی، حزب‌سالاری مطرود تلقی می‌شود، همواره مورد توجه کنشگران خواهان دموکراسی بوده است. بنابراین آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور از نظر نیروی انسانی که نقش غیر قابل انکاری در توسعه کشور دارد بی نیاز از این نگرش نخواهد بود.

از سوی دیگر، فردی که با شایستگی خویش عهده‌دار مسئولیت می‌شود وام‌دار فرد، جریان یا نهاد خاصی نیست و می‌توان این انتظار را داشت که چنین مسئولی از راندمان و بهره‌وری بیشتری برخورداند.

دولت تدبیر و امید از روز های نخست استقرارش همواره موضوع شایسته‌سالاری و پرهیز از نگرش‌های قومی و مذهبی را به عنوان یک اصل اساسی مورد تاکید قرار داده و رئیس جمهور در سخنرانی های متعدد بر این رویه ی دولت صحه گذاشته است.

یکی از مواردی که می توان آن را بر خلاف شایسته‌سالاری دانست بهره‌ نگرفتن از ظرفیت‌های ارزشمند نیروی انسانی افرادی است که از آنان با نام اقلیت‌های مذهبی یاد می‌شود. به عبارت دیگر کنار ماندن این دسته از شهروندان از سمت‌های مدیریتی به دلایلی غیر از معیارهای مرتبط با نظام شایستگی، کشور را از بخشی از منابع انسانی شایسته خود محروم می‌سازد.

این روز ها خبری در گستره عظیم آموزش و پرورش دست به دست شد و آن تصدی یکی از برادران اهل سنت در یکی از پست‌های مدیرکلی وزارت آموزش و پرورش است.

فارغ از هر نوع برداشت و اظهار نظر در خصوص عملکرد افراد پیش از آنکه اثرگذاری خود را به اثبات برسانند، نگاه فرا قومی و مذهبی متولیان وزارت آموزش و پرورش به ویژه شخص وزیر که گفتمان دولت در شایسته‌سالاری را به منصه ظهور رسانده شایسته قدردانی است.

در حالی که نظام جمهوری اسلامی به به کار نگرفتن نیروهای توانمند اقلیت‌های مذهبی متهم می‌شود و از سوی دیگر این روزها کلیت نظام را مورد هجمه قرار می‌دهند چنین اقدامات هوشمندانه و هدفمندی به شرط مد نظر قرار دادن شایسته‌سالاری، چهره‌ای روشن‌تر از ماهیت ارزشمند نظام را به نمایش می‌گذارد .
امیدواریم این روند مثبت بیش از پیش سر لوحه حلقه‌های تصمیم‌گیر کشور قرار گیرد.
بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم.

* مدیر سازمان دانش‌آموزی سیستان و بلوچستان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار