معاون آموزش متوسطه تشریح‌کرد: برنامه‌های مهارت‌آموزی و کارآفرینی آموزش‌ و پرورش

زرافشان: صرفاً آموزش مهارت منجر به اشتغال نمی‌شود ما باید به موضوع کارآفرینی هم توجه کنیم

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری گفت و گوی ملی مهارت جزئیات همه طرح‌های مهارتی و کارآفرینی این وزارتخانه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۳۹۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش متوسطه تشریح‌کرد: برنامه‌های مهارت‌آموزی و کارآفرینی آموزش‌ و پرورش

علی زرافشان در نشست خبری گفت‌و‌گوی ملی مهارت که صبح امروز با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد مهارت را یکی از ضرورت‌های کشور دانست و گفت: «آموزش و پرورش بزرگ‌ترین دستگاه آموزش رسمی مهارت کشور است و بیش از 38درصد دانش‌آموزان دوره دوم متوسط ورزش را در دو شاخه فنی و حرفه‌ای (40رشته) و کاردانش (150رشته) مشغول تحصیل هستند.»

او ادامه داد: «امسال نیز با استقرار پایه دوازدهم جمعیت دانش آموزی در دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش به 900 هزار دانش‌آموز می‌رسد.»

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: «در شاخه فنی‌وحرفه‌ای هدف تربیت تکنسین است اما شاخه کاردانش یک کار مشترک آموزش و پرورش با دستگاه‌های متولی مهارت است. بر این اساس برنامه درسی دانش آموزان شاخه کاردانش بر اساس استانداردهای مهارت دستگاه‌های متولی برنامه‌ریزی می‌شود.»

زرافشان گفت: «سالانه 300هزار نفر از آموزش و پرورش خارج می‌شوند و اگر آمار شاغلان بازار کار را مشاهده کنیم بیش از 73درصد شاغلان را کسانی تشکیل می‌دهند که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی و دیپلم هستند. در کنار آموزش مهارت یکی از کاستی‌هایی که وجود داشت و آموزش و پرورش به آن توجه کرد این است که صرفاً آموزش مهارت منجر به اشتغال نمی‌شود ما باید به موضوع کارآفرینی هم توجه کنیم. اتفاقاً یکی از مواردی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم آموزش و پرورش به آن توجه زیادی کرده است کارآفرینی است.»

طرح کاشف برای یک میلیون و هشتصد هزار نفر برگزار شد

او در ادامه به طرح «کاشف» اشاره کرد و گفت: «این طرح را برای بیش از یک میلیون و 800 هزار دانش‌آموز با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار کردیم. از این طریق بازارچه‌های کسب‌وکار دانش‌آموزی تشکیل شد و دقیقا پیوند بین اشتغال و مهارت را در آموزش و پرورش ایجاد کردیم. در استان‌ها مراکز کارآفرینی را تشکیل دادیم و امسال در خراسان رضوی جشنواره کارآفرینی برگزار شد در 73 طرح ارائه شده در این جشنواره 60 طرح که به اشتغال و کارآفرینی منجر شده بود قدردانی شد. این طرح خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته است و هر ساله جشنواره‌هایی را در این زمینه برگزار می‌کنیم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش از برگزاری جشنواره هنری فنی‌ و حرفه‌ای در هفته آینده در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: «خوشبختانه با انجام طرح کاشف در لوح کارآفرینی هم از دانش‌آموزان حمایت می‌کند و از 5 تا 10میلیون تومان از غرفه‌های برتر ما حمایت می‌کند که اتفاقاً همین مبلغ هم منجر به اشتغال می‌شود.»

او ادامه داد: «یکی از برنامه‌هایی که از مهر سال گذشته شروع شد طرح ایران‌مهارت بود با توجه به اینکه دکتر روحانی در معرفی وزیر آموزش و پرورش یکی از انتظاراتشان این بود که در آموزش و پرورش با اجرای مهارت، یک حرکت ایجاد کنیم که از پایه‌های اول متوسطه دوم، کارخانه‌ها سراغ دانش‌آموزان بیایند ما طرح ایران‌مهارت را در هشت استان و در 10درصد مدارس سال گذشته به‌صورت آزمایشی برگزار کردیم.»

از مهر طرح ایران‌مهارت اجرا می‌شود

زرافشان از اجرای ملی و سراسری طرح ایران مهارت از مهر امسال خبر داد و گفت: «دستورالعمل مشترکی هم آماده شده است تا این طرح اجرا شود. برای سال تحصیلی 98-97 پیش بینی کرده‌ایم که در هر استان حداقل 10درصد (300هزار دانش آموز) تحت آموزش این مهارت‌ها قرار بگیرند. این کار به‌صورت مشترک با استفاده از مربیان کار و کارآفرینی اجرا می‌شود.»

معاون وزیر آموزش و پرورش 2 هدف مهم این وزارتخانه از اجرای طرح ایران مهارت را تأمین شایستگی‌های مهارتی و آشنایی دانش آموزان با شاخه‌های مهارتی برای کمک به انتخاب رشته آن‌ها در دوره دوم متوسطه اعلام کرد.

او ادامه داد: «بر اساس آنچه مجلس اعلام کرده است باید پوشش مهارتی ما در دوره دوم متوسطه به 50درصد برسد. بنابراین باید در دوره اول متوسطه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا به سمت آموزش‌های مهارتی حرکت کنیم. درس کار و فناوری و درس هنر به دانش‌آموزان کمک می‌کند که در این مسیر حرکت کنند و انشالله شاهد این خواهیم بود که هنر در کشورمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

زرافشان گفت: «اکنون بازارچه‌ها به‌صورت دوره‌ای در استان‌ها برپا می‌شود و دانش‌آموزان محصولات خود را ارائه می‌دهند حتی برخی از دانش‌آموزان سفارش می‌گیرند و محصولات خود را به‌کل کشور می‌فرستند.»

اولین مرکز نوآوری به نام مریم میرزاخانی نامگذاری شده است

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی مراکز نوآوری در آموزش و پرورش با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: «مراکز نوآوری و استارتاپ‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند که طرح‌های خود را وارد بازار کار کنند. در منطقه 2 آموزش و پرورش اولین مرکز نوآوری تشکیل شده که هم به تهران و هم به استان‌ها خدمات می‌دهد. این مرکز نوآوری به نام مریم میرزاخانی نام‌گذاری شده است.»

او همچنین از راه اندازی مرکز توسعه شایستگی دانشجویی با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و افزود: «خوشبختانه راه اندازی این مرکز در هیات امنای دانشگاه شهید رجایی تصویب شده است و دانشجویان می‌توانند از این تاریخ در مراکز شایستگی آموزش‌دیده و با بازار کار بهتر آشنا شوند.»

زرافشان به مدارس شبانه روزی هم اشاره کرد و گفت: «طرحی به نام خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی مناطق روستایی و کم‌برخوردار در حال اجراست که از این طریق دانش آموزان مهارت‌های مختلف را یاد می‌گیرند و زمان برگشتن به روستاها از این مهارت‌ها می‌توانند برای اشتغال استفاده کنند. همچنین آموزش همراه با تولید در هنرستان‌ها طرح دیگری است تا از این طریق به مهارت دانش‌آموزان بیفزاییم. اکنون هنرستان‌های ما در کنار آموزش به امر تولید هم می‌پردازند تا یادگیری دانش‌آموزان همراه با تولید باشد. با همه این طرح‌ها امیدواریم فعالیت‌های آموزش و پرورش بتواند مسیر توسعه مهارت و آموزش را در کشور به‌خوبی پیش ببرد و کمک کنیم تا از جمعیت بیکار کشور کاسته شود و رویکرد کارمندمحوری را به اشتغال تبدیل کنیم.»

قرار است دو درصد فروش گاز به مدارس فنی و حرفه‌ای اختصاص داده شود

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به برخی از چالش‌های آموزش مهارت در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: «با توجه به هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه آموزش‌های مهارتی مستلزم تجهیزات، نیروی انسانی و مواد اولیه است و این‌ها چالش‌های جدی است که با آن‌ها رو‌به‌رو هستیم. در سال 96، 52میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها اختصاص یافت اما در سال 97 این مبلغ به 37میلیارد کاهش پیدا کرد که با جهت‌گیری‌های ما سازگار نیست. به‌ویژه اینکه از سال 98-97 سه پایه تحصیلی در هنرستان‌ها داریم یعنی به جمعیت 600 هزار نفری این شاخه 300 هزار نفر دیگر اضافه می‌شوند. اما مجلس شورای اسلامی برای تجهیز هنرستان‌ها قرار شده است مبلغی از 2 درصد فروش گاز را به ما بدهد که امیدواریم از این طریق بتوانیم بخشی از هنرستان‌ها را تجهیز کنیم. اما باز می‌گویم که چالش‌های تجهیزات، موادمصرفی و نیروی انسانی چالش‌هایی است که برای انجام برنامه‌هایمان پیش رو داریم و امیدواریم با کمک دولت و مجلس برطرف شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار