مهدی ذاکریان*

رژیم ترامپ تناسخ رژیم صدام

سخنرانی تازه وزیر خارجه رژیم دونالد ترامپ در جمع افرادی که ادعا شده‌بود امریکایی‌های ایرانی‌تبار هستند نشان از ناامید شدن این رژیم از حمایت مردم ایران دارد. امروز پمپئو، مجبور شده است به معدود افرادی پناه ببرد که ادعا می‌کنند نمایندگان مردم ایران در خارج از کشور هستند. رژیم ترامپ با اقداماتی که انجام داد، خود را در خاک ایران منفور کرد و در میان اکثریت ایرانیان خارج از مرزهای کشور هم در جمله سیاستمداران نامعقول و بدنام رفت. طبیعتا وزیر خارجه امریکا، جایی جز جمع عده‌ای کم‌شمار از افرادی که به هر قیمتی خواهان رسیدن به قدرت در ایران هستند، ندارد. در چنین جمعی، نباید انتظار داشت سخنانی مبتنی بر عقلانیت و منطق بیان شود.

کد مطلب: ۸۳۹۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد

چیزی که امروز برای مردم ایران اهمیت دارد این است که وضعیت اقتصادی و معیشتی‌شان درست بر اثر رفتارها و اقدام‌های رژیم ترامپ و از زمان عقب‌نشینی او از برجام دچار مشکلات بیشتری شده است. مردم ایران به وضوح مشاهده کردند که توافق برجام، گشایش و بهبود در وضعیت زندگی و معیشت آنها شده‌بود. نوع رفتار و اقدام‌های نابخردانه ترامپ باعث شده است که وضعیت اقتصادی، توسعه و صنعت کشور، دچار مشکلاتی شود. قطعا نباید تصور شود که هیچ مشکل مدیریتی یا معضل اقتصادی پیش از برجام یا بدون ارتباط با برجام در کشور وجود نداشت، اما رفتار ترامپ نه تنها کمکی به حل آن مشکلات نمی‌کند، بلکه به مشکلات معیشتی، اقتصادی و مالی ایرانی‌ها دامن می‌زند.

دود آتشی که ترامپ در هیزم‌های نمناک روشن کرده است، بیش از هر کس در چشم مردم ایران می‌رود. در چنین شرایطی هیچ انگیزه‌ای در میان مردم ایران وجود ندارد که وقعی به ادعاها و اظهارات او یا مقام‌های دولتش بنهند. عقب‌نشینی از برجام، تنها اقدام ضد ایرانی رییس آقای پمپئو نبود که به بدبینی ایرانی‌ها نسبت به رژیم ترامپ افزود. اقدام قبلی او در قرار دادن نام اتباع ایران در فهرست اتباع ممنوع‌الورود به خاک امریکا، دیگر اقدامی بود که مستقیما مردم ایران را هدف قرار داده‌بود. امروز شهروندان و اتباع ایرانی که قصد داشته‌باشند برای دیدار با اعضای خانواده‌های خودشان به امریکا سفر کنند، به دلیل دستور ترامپ، امکان گرفتن ویزا ندارند. به خاطر ترامپ، هر فردی به صرف اینکه ایرانی باشد، حق گرفتن ویزا برای ورود به امریکا از او سلب شده و از حق سفر به امریکا محروم شده است.

ترامپ فردی است که علنا در یک سخنرانی رسمی خلیج فارس را با یک نام جعلی و غیرواقعی خطاب کرده است. الان وزیر خارجه دولت ترامپ می‌خواهد از چه چیز دفاع کند؟ چگونه می‌تواند بگوید که نگران مردم ایران است، در حالی که در دولتی خدمت می‌کند که نه تنها ایرانیان را به دلیل ملیت‌شان از حقوق خود محروم می‌کند، بلکه به تاریخ، فرهنگ، تمامیت ارضی و استقلال آنها نیز ذره‌ای اهمیت نمی‌دهد. رییس آقای پمپئو در همان سخنرانی که در تجاوزی آشکار به فرهنگ و تاریخ ملت ایران، نام خلیج فارس را جعل کرد، ملت ایران را نیز یک ملت تروریست نامید. چنین توهین آشکاری به ملت ایران، برای هر ایرانی کافی است که ذره‌ای اعتنا به اظهارات سیاستمدارانی از این دست نکنند.

من تعجب می‌کنم اگر هیچ ایرانی حاضر شده‌باشد در سخنرانی پمپئو شرکت کند و برای اظهارات او کف و سوت بزند، اگر کسی در این جمع حتی ادعا بکند که شناسنامه ایرانی دارد، قطعا ایرانی بودن در وجودشان حک نشده و تابعیت‌شان در چند برگه گذرنامه و شناسنامه خلاصه شده است، وگرنه یک ایرانی واقعی در برابر بازوها و پیروان فردی که نام خلیج فارس را جعل می‌کند، به مردم ایران لقب تروریست می‌دهد، وعده می‌دهد مردم ایران را تحت فشار سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی قرار دهد و شهروندان عادی ایران (نه مقام‌ها و مسوولان دولتی بلکه همه اتباع عادی ایران) را از دیدار با فرزندان و بستگان‌شان محروم می‌کند، ساکت نمی‌نشیند.

کار ترامپ و دولتمردانش با صدام حسین چه تفاوتی می‌کند؟ آن روز که فردی به نام صدام حسین تصمیم گرفت به خاک ایران تجاوز کند، نه تنها ایرانیان از پیروان ادیان مختلف برای دفاع از منافع ملت و خاک خودشان دفاع کردند، آدم‌هایی که زندانی بودند، افرادی که لقب ضد انقلاب داشتند، حتی کسانی که در کودتای نوژه مشارکت داشتند هم برای دفاع از خاک و مردم ایران صف کشیدند. کاری که امروز رژیم ترامپ می‌کند، تفاوتی با آنچه صدام حسین در ابتدای انقلاب انجام داد، ندارد. نه تنها ایرانیان مستحق چنین هجمه‌ای از طرف رژیم ترامپ در امریکا نیستند، بلکه دولت ایران هم هیچ خلافی انجام نداده است، در برجام نه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نه ٥ کشور دیگری که در این توافق با ایران مذاکره کردند، هیچ شکایتی از عملکرد ایران نداشتند، ترامپ و دولتمردانش هم هیچ استدلال منطقی و حقوقی برای عقب‌نشینی از این توافق نداشتند.

آیا دستمزد مردم ایران به خاطر رعایت تعهدات‌شان این است؟عجیب است که پمپئو با سخنرانی در جمع عده‌ای که به نظر می‌رسد مزدور باشند، تصور می‌کند که می‌تواند در جمع مردم ایران برای خود محبوبیت کسب کند و صدای خود را به ایرانیان برساند. مگر صدای صدام حسین در گوش مردم ایران می‌رفت؟ ولو اینکه می‌توانست عده‌ای به اصطلاح ایرانی را دور خود جمع کند. مگر صدام مجاهدین خلق را دور خودش جمع نکرد؟ مگر مسعود رجوی را نزد خودش نبرد؟ نتیجه‌اش چه بود؟ موجب تنفر بیشتر مردم ایران، از آن گروه، به دلیل نفاق و قرار گرفتن‌شان در کنار دشمن و عامل اتحاد و انسجام بیشتر ملت ایران در برابر دشمن شد. صدای ترامپ و پمپئو هم به گوش ایرانیان فرو نخواهد رفت، چرا که به مانند صدام حسین، به ایران هجمه کرده‌اند، ایرانیان را از منافع و حقوق‌شان محروم کردند، رفتار غیرمنطقی انجام دادند و به مردم ایران حمله کردند. امریکا می‌توانست وجهه خوبی در میان مردم ایران داشته‌باشد. من اینها را به عنوان یک استاد دانشگاه و متخصص روابط بین‌الملل نمی‌گویم، بلکه به عنوان یک شهروند عادی ایرانی می‌گویم.

بسیاری از مردم ایران امریکا و امریکایی‌ها را دوست داشتند، اما عملکرد و رفتار ترامپ و دولتمردانش، آرام‌آرام وجهه کل امریکا را از بین می‌برد. پای صحبت هر شهروند عادی ایران که بنشینید این سوال را دارد که در امریکا چه خبر است؟ چرا چنین کسی رییس‌جمهور است؟ چرا تا این حد این کشور رفتار نابخردانه نشان می‌دهد؟درست در همان سالی که مردم ایران در انتخابات، با روندی دموکراتیک قاطعانه و مختارانه دولتی را انتخاب کرده‌اند و به گرایشی رای داده‌اند که علاقه‌مند به همکاری با همه دنیاست، روحیه منطق و اعتدال دارد و آماده گفت‌وگو و مذاکره با همه کشورهای جهان است، حتی بعد از مذاکره هم سفت و سخت پای تعهدات و وعده‌های خود می‌ایستد، می‌بینیم که در امریکا عده‌ای می‌آیند موضع تهاجمی می‌گیرند و بدون هیچ استدلالی به ایرانیان لقب تروریست می‌دهند و ایرانیان را از حقوق خود محروم می‌کنند. مگر وهابیت را ایرانی‌ها در جهان صادر کرده‌اند؟ در این منطقه پرآشوب، ایرانیان توانسته‌اند دامن خود را از آلودگی گروه‌های افراطی و تروریستی پاک نگه‌دارند، اگر هم انگشت‌شماری داعشی پیدا بشوند، مگر جز این است که تحت تاثیر افکار صادراتی سعودی و متحدان امریکا قرار دارند؟

منبع: اعتماد

*دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار