از فواید سلامت شگفت انگیز کرفس

تهران (پانا) - کرفس می تواند به کاهش هرگونه التهاب در بدن کمک کند. التهاب شرایطی است که با بیماری هایی مانند آرتریت یا پوکی استخوان ارتباط دارد.

کد مطلب: ۸۳۹۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
از فواید سلامت شگفت انگیز کرفس

به گزارش عصر ایران، به لطف مواد مغذی موجود در کرفس، این ماده غذایی می تواند فواید سلامت مختلفی را ارائه کند. در ادامه با برخی از مهمترین آنها بیشتر آشنا می شویم.

کنترل کلسترول

اگر با کلسترول بالا مواجه هستید، کرفس شاید بهتر باشد مصرف کرفس را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. کرفس حاوی ترکیبی منحصر به فرد به نام 3-ان-بوتیل فتالید (BuPh) است که قدرت کاهش لیپید را دارد و همان گونه که می دانید کلسترول نیز یک لیپید محسوب می شود.

تسکین التهاب

کرفس می تواند به کاهش هرگونه التهاب در بدن کمک کند. التهاب شرایطی است که با بیماری هایی مانند آرتریت یا پوکی استخوان ارتباط دارد.

کرفس و دانه های کرفس دارای حدود 25 ترکیب ضد التهاب هستند و می توانند از بروز التهاب های ناگهانی در بدن که به بروز درد و دیگر مشکلات سلامت منجر می شوند، پیشگیری کنند.

کاهش فشار خون

نتایج مطالعه ای که در کلینیک کلیولند انجام شد، نشان داد که کرفس ممکن است توانایی کاهش فشار خون را داشته باشد. کرفس حاوی ترکیبی به نام فتالید است که به شل شدن دیواره شریان ها و افزایش جریان خون کمک می کند و نتیجه این شرایط کاهش فشار خون است. زمانی که ساقه کرفس را مصرف می کنید از فواید فیبر، منیزیم و پتاسیم موجود در این ماده غذایی نیز بهره‌مند می شوید که به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

تسکین زخم های معده

زخم های معده زخم هایی دردناک در دیواره داخلی معده هستند که به دلایل مختلفی شکل می گیرند. کرفس ممکن است به تسکین علائم این زخم ها کمک کند.

کرفس حاوی فلاونوئیدها است که رشد برخی باکتری ها را مهار می کنند. ترکیبات پلی‌فنولی (از جمله فلاونوئیدها) نشان داده اند که می توانند در بهبود زخم های معده نقش داشته باشند.

محافظت از سلامت کبد

کبد یکی از اندام هایی است که به سختی در بدن کار می کند و وظایف مختلفی را بر عهده دارد. از این رو، حفظ سلامت کبد برای کمک به پالایش سموم اهمیت دارد. نتایج مطالعه ای که در دانشگاه هلوان مصر انجام شد، نشان داد مقدار انباشت چربی خطرناک در کبد موش هایی که با کرفس تغذیه شده بودند، کاهش داشته است.

این موش ها برای کسب نتایج مثبت در عملکرد آنزیمی و کنترل لیپید با پودر کاسنی و پودر جو نیز تغذیه شده بودند و پژوهشگران دریافتند هرچه موش ها کرفس، جو و کاسنی بیشتری مصرف کرده بودند، سلامت کبد آنها نیز بهبود بیشتری داشته است.

کمک به پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری

اگر یک بار عفونت دستگاه ادراری را تجربه کرده باشید، احتمالا دیگر دوست ندارید تا این شرایط تکرار شود. خوشبختانه، کرفس به لطف خواص ادرارآور خود می تواند به این هدف و سبک زندگی بدون عفونت دستگاه ادراری کمک کند.

کرفس حاوی ترکیبی به نام ال-3-ان-بوتیل فتالید است که به کاهش فشار خون کمک می کند. اگر داروهای فشار خون مصرف می کنید، به واسطه اثر ادرارآور کرفس باید بر میزان مصرف این ماده غذایی نظارت داشته باشید.

کمک به اجابت مزاج

تقریبا 95 درصد کرفس را آب تشکیل داده است و زمانی که موضوع کمک به حرکت مواد در بدن مطرح می شود، این چیز بدی نیست. همچنین، کرفس سرشار از فیبر غذایی محلول و نامحلول است که به پیشگیری از یبوست و اسهال کمک می کنند.

افزون بر این، کرفس حاوی ترکیبی به نام اپیومن (Apiuman) وجود دارد که به پیشگیری از زخم های معده کمک می کند. به نظر می رسد این ترکیب در پیشگیری از نفخ نیز موثر است. تنها یک فنجان کرفس دارای 5 گرم فیبر غذایی است. میزان مصرف توصیه شده روزانه فیبر 25 تا 30 گرم است.

کمک به کنترل وزن

کرفس یکی از معدود مواد غذایی ایده آل است که می توانید برای کاهش وزن سالم مد نظر قرار دهید. این ماده غذایی نه تنها کالری کمی دارد، بلکه سرشار از فیبر است. فیبر به احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک می کند.

احساس سیری از هوس های غذایی و پرخوری جلوگیری می کند و از این رو صرف کرفس به افرادی که در تلاش برای کاهش وزن خود هستند، کمک می کند. خواص آبرسانی کرفس نیز می تواند به پیشگیری از کم آبی بدن که افت سطوح انرژی مورد نیاز برای فعال باقی ماندن را در پی دارد، کمک کند.

مبارزه با سرطان

شاید باور این مساله دشوار باشد که یک ماده غذایی ساده مانند کرفس بتواند به مبارزه با شرایطی جدی مانند سرطان کمک کند، اما شواهدی در این زمینه وجود دارند. کرفس حاوی آپیژنین و لوتئولین است که این فلاونوئیدها با نابودی سلول های سرطان پانکراس پیوند خورده اند.

تقویت باروری مردان

کرفس می تواند به تقویت باروری حداقل در مردان کمک کند. به طور خاص، ترکیب روغن کرفس با ویتامین E برای کمک به افزایش میزان اسپرم و تحرک اسپرم (توانایی شنا کردن) استفاده می شود. همچنین، کرفس حاوی آلدوسترون، یک محصول متابولیک تستوسترون، است و محتوای ویتامین E به کاهش اکسیداسیون کمک می کند که شرایطی ایده آل برای رشد اسپرم را ایجاد می کند.

کمک به تسکین علائم یائسگی

اگر علائم یائسگی را تجربه می کنید، کرفس می تواند برای شما مفید باشد زیرا به واسطه محتوای فیتواستروژن های گیاهی خود توانایی ایجاد تعادل در هورمون ها را دارد. مواد غذایی سرشار از فیتواستروژن ها نشان داده اند که توانایی مقابله با اثرات یائسگی را دارند.

همچنین، سطوح آبرسانی به بدن در طول یائسگی اهمیت دارد و کرفس به طور قطع می تواند کمک حال شما در این شرایط باشد. یائسگی می تواند به استرس بیش از حد نیز منجر شود که هوس های غذایی برای غذاهای شیرین و شور را به همراه دارد و این هوس ها به سلامت کلی انسان کمکی نمی کنند. با مصرف کرفس می توانید از مواجهه با این شرایط پیشگیری کنید.

پیشگیری از زوال حافظه

مطالعه ای در سال 2010 ارتباط بین لوتئولین و کاهش وقوع زوال حافظه مرتبط با افزایش سن را نشان داد. فلاونوئید لوتئولین التهاب مغز را کاهش می دهد که می تواند دلیل اولیه برای انحطاط عصبی باشد. در همین حال، آپیژنین موجود در کرفس با توسعه سلول های عصبی پیوند خورده است.

تسکین اعصاب

به لطف توانایی کرفس در آرام ساختن سیستم عصبی، مصرف این ماده غذایی می تواند به شکل گیری احساس آرامش منتج شود. منیزیم موجود در کرفس نیز می تواند به تشویق خواب خوب شبانه کمک کند.

همچنین، کرفس می تواند به کاهش کورتیزول کمک کند که یک هورمون استرس محسوب می شود. آپیژنین موجود در کرفس می تواند موجب آرامش شود و دیرزمانیست که از کرفس به عنوان درمانی برای اضطراب استفاده می شود.

مفید برای پوست

کرفس می تواند به روش های مختلف به پوست کمک کند. اگر پوست چرب دارید، کرفس می تواند به بهبود این شرایط کمک کند. مصرف کرفس نه تنها در آبرسانی به پوست نقش دارد، بلکه چربی های اضافه را نیز پاکسازی می کند. نوشیدن روزانه آب کرفس یا استفاده از خود کرفس روی پوست می تواند به شما کمک کند.

همچنین، اگر به یک شرایط پوستی به نام ویتیلیگو یا پیسی مبتلا هستید، کرفس ممکن است به بهبود این شرایط کمک کند. مطالعه ای در لهستان نشان داد که کرفس حاوی ترکیباتی به نا فورانوکومارین است که در درمان پیسی استفاده می شوند. شما می توانید به روشی مشابه با درمان پوست چرب از کرفس برای بهبود شرایط پیسی استفاده کنید، اما همچنان باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را نیز مصرف کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار