معاون برنامه‌ریزی آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد

اجرای طرح«معلم جهادی» راهی برای برون‌رفت آموزش و پرورش از چالش نیروی انسانی

مشهد (پانا) - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اجرای طرح معلم جهادی می توان نمونه‌ای از کار جهادی را در آموزش و پرورش نهادینه کرد

کد مطلب: ۸۳۹۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح«معلم جهادی» راهی برای برون‌رفت آموزش و پرورش  از چالش نیروی انسانی

حمیدرضا کفشکنان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده در مورد کمبود نیرو در آموزش و پرورش استان، میزان نیروی خروجی از بدنه آموزش و پرورش و نیرو های ورودی به آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید محاسبه شده است اما با توجه به اینکه تا آخر شهریور ماه ممکن است در ورودی و خروجی نیرو تغییرات خاصی صورت پذیرد، آخر شهریور عدد نهایی و عملیاتی کمبود نیروی انسانی اعلام می شود.

جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش با 300 هزار ساعت حق التدریس در هفته

وی گفت: اوج استخدام آموزش و پرورش در سال های 67 تا 70 صورت گرفته و خروج این نیروها هم از امسال شروع می شود یعنی 30 سال خدمت آنان تمام می‌شود. با این وجود با تدابیری که اندیشیده شده است بخشی از این‌ها باز ممکن است خارج نشوند در این حال حدود 13هزار و 800 نفر کمبود در سطح استان داریم که حدود هزار نفر اینها با استفاده از دانشگاه فرهنگیان پوشش داده می‌شود که با احتساب تمام این وروردی و خروجی‌ها تا الان حدود 300 هزار ساعت در هفته با کمبود مواجه هستیم.

وی افزود: این کمبود و ریزش نیرو تنها مربوط به استان ما نمی‌شود بلکه تمام کشور با این چالش رو به رو هستند لذا ما نمی توانیم برای حل این مشکل منطقه ای عمل کنیم و تابع یکسری قوانین و مقررات در حوزه سیاست گذاری سرمایه های انسانی وزارت آموزش و پرورش هستیم.

کفشکنان ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش یکسری نورم ها و شاخص هایی را در رابطه با مدیریت سرمایه های انسانی به ما ابلاغ کرده است که بر اساس تعداد کلاس، تعداد کارکنان آموزش و نسبت کارکنان آموزشی به دانش آموزان هست. برای جبران این کمبودها یک بخشی را حد توان خودمان و محدودیت ها با توزیع مناسب نیرو پوشش می دهیم و در ادامه با حق التدریس ها کمبود ها را پر می کنیم.

استفاده بهینه و بهرورانه از نیروی انسانی؛ فرصتی برای آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه در سال‌های آینده این خروجی نیرو مضاعف می شود اظهار کرد: باید چالش کمبود نیرو را به فرصت تبدیل کنیم و استفاده بهینه از نیروی انسانی داشته باشیم. باید طوری برنامه ریزی کنیم که از ساعت به ساعت نیرو ها استفاده شود و تا جایی که امکان دارد هیچ نیرویی در آموزش و پرورش در اول مهر نداشته باشیم که حتی یک ساعت موظفش بلاتکلیف بماند.

وی گفت: در آموزش و پرورش چالش کمبود سرمایه های انسانی به وجود آمده اشت که شاید به نظر برسد چالشی درون سازمانی باشد، اما ما متعقدیم این چالش آثار اجتماعی دارد و مانند خیلی از مشکلاتی که ممکن است در جامعه به وجود بیاید باید با حضور مردم و سایر دستگاه‌ها آن را برطرف کرد.

اجرای طرح معلم جهادی، تنها راه برون رفت آموزش و پرورش از چالش بزرگ نیروی انسانی

کفشکنان افزود: بر این اساس و فرمایش‌های مقام معظم رهبری در مورد فعالیت های جهادی طرح «معلم جهادی» در آموزش و پرورش خراسان رضوی تدوین شده و به وزارت ارائه شده است که پس از بررسی، تصویب و اجرا می تواند به حل این چالش ها کمک کند.

وی تنها راه برون رفت آموزش و پرورش از چالش بزرگ نیروی انسانی در چهار سال آینده را اجرای طرح معلم جهادی دانست و اظهار کرد: با اجرای طرح معلم جهادی می توانیم نمونه ای از کار جهادیرا در آموزش و پرورش نهادینه کنیم. این طرح بخش‌های مختلفی دارد و در آن استفاده از ظرفیت های برون‌سازمانی و همچنین مردم به صورت عام مد نظر است.

معاون پژوهش،برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان گفت: فرآیند نقل و انتقالات در آموزش و پرورش خراسان رضوی از 7 خرداد آغاز شده است و انشاالله تا چند روز دیگر نتایج نهایی آن اعلام خواهد شد.

کاهش 26 درصدی متقاضیان نقل و انتقلات در آموزش و پرورش خراسان رضوی

وی ادامه داد: تعداد تقاضا برای نقل و انتقالات در سال گذشته حدود 10 هزار نفر بوده که با 26 درصد کاهش امسال به 6 هزار و 391 نفر رسیده که از این تعداد 4 هزار 592 نفر از بانوان و هزار و 799 نفر از آقایان متقاضی بودند. بانوان به دلایل مختلفی اعم از ازدواج ، سرپرستی خانوار و شرایط خاصی که ممکن است برای آنها بوجود آید آمار بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: سر و سامان گرفتن مدیریت نقل و انتقالات و مدیریت جذب بومی نیروی انسانی باعث شده است تعداد متقاضیان انتقالی نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد. بیشترین حجم تقاضا برای نقل و انتقالات در مقطع تحصیلی ابتدایی است و حدود هزار و 600 نفر درخواست خروج از قطب را داشتند که از این تعداد 9 درصد درخواست انتقال موقت و 91 درصد درخواست انتقال دائم داشتند. میانگین سنوات خدمت متقاضیان نقل و انتقالات نیز 16 سال است و میانگین سنوات خدمت کلی ما 17 سال می باشد.

کفشکنان ادامه داد: مشمولین کمیسیون پزشکی برای انتقال 125 نفر بوده که از این تعداد با انتقال 51 نقر در کمیسیون موافقت شده است. همچنین هزار و 749 نفر از متقاضیان نیز شرایط انتقال را دارند که باید در کمیسیون مربوطه موافق نهایی صورت گیرد.

تغییر سمت نیروی های قرارد داد کار معین بر اساس دستور العمل وزارت پیگیری می شود

وی در ادامه به موضوع تغییر سمت نیرو های قرار داد کار معین آموزش و پرورش خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در بخشنامه شماره 710/420 وزارت آموزش و پرورش در سال 91 مجوز تغییر سمت نیروهای قرارداد کارمعینی که ارتقا مدرک تحصیلی داشتند صادر شده است.

وی گفت: بالا بردن انگیزه کارکنان برای ارتقا سطح تحصیلات ، به کار گیری این نیرو ها در جایی غیر از سمت خود پایین بودن انگیزه نسبت به انجام کاری که قبلی و پذیرفتن انتقال افراد تغییر سمت یافته به مناطق کمتر برخوردار توسط خودشان از دلایل اهمیت این موضوع است و انتقال این افراد به مناطق کمتر توسعه یافته در بحث نقل و ان تقالات دیگر نیرو ها دست ما را باز می کند.

وی اظهار کرد: افراد واجد شرایط برای تغییر سمت که استاندارد های لازم را به لحاظ تخصصی و حتی به لحاظ فیزیکی داشته باشند بررسی شده اند که حدود 200 نفر در استان هستند که اگر موافقت امور اداری گرفته شود این تغییر سمت انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار