در گفت و گو با پانا

داریوش قنبری : جنگ سرد بین ایران و آمریکا آغاز شده است

تهران (پانا) - یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که هدف  روحانی از سخنان توفانی‌ اخیر این نیست که ایران را وارد جنگ کند و هدف رئیس‌جمهوری بیشتر منصرف کردن طرف مقابل از  تداوم سیاست‌های خصمانه و وادار کردن آنها به مذاکره و کشاندنشان پشت میز مذاکره است.

کد مطلب: ۸۳۹۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
داریوش قنبری : جنگ سرد بین ایران و آمریکا آغاز شده است

داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با پانا در مورد هشدارهای رئیس‌جمهوری کشورمان به آمریکا و پاسخ آمریکا به این هشدار‌ها گفت: «این هشدار‌ها در مجموع از دو منظر قابل تحلیل است، ابتدا اینکه این هشدارها می‌تواند به نوعی اعمال فشاری به آمریکا و متحدانشان باشد که آنها را وادار به مذاکره کند و به نوعی آنها را وادار کند که با ایران کنار بیایند و از مواضع فعلی خود نسبت به تهران عقب‌نشینی کنند.»

او ادامه داد: «هدف بعدی چنین تهدیدهایی می‌تواند عزم جدی کشور برای مقابله با تهدید‌های آمریکایی‌ها باشد. در صورتی که از سوی آمریکا مشکلی برای ایران پیش بیاید، تهران می‌تواند مقابله به مثل کند. به طور مثال در موضوع جلوگیری از صادرات نفت ایران می‌تواند اقداماتی انجام دهد که دیگران نیز امکان صادرات نفت نداشته باشند و از طریق جلوگیری از صادرات نفت بر مصرف‌کنندگان که کشور‌های صنعتی هستند و به ویژه آمریکایی‌ها فشار زیادی وارد شود تا از این طریق از تداوم سیاست‌های فعلی خود در ارتباط با ایران جلوگیری و تحریم‌ها را در قبال ایران عملیاتی نکنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «ایران می‌تواند در قبال تحریم‌های آمریکا که اعلام کرده از 4 نوامبر اجرایی خواهد شد مانع از صدور نفت کشورهای منطقه که بعضی از آنها از جمله عربستان در افزایش فشارهای آمریکا بر ایران دخیل هستند، شود.»

یکی مخاطبان اصلی هشدارهای روحانی، عربستان است

او تصریح کرد: «بنابراین یکی از مخاطبان اصلی هشدارهای رئیس‌جمهوری کشورمان می‌تواند عربستان باشد تا دست از شرارت‌ها و شیطنت‌های خود ضد ایران بردارد. در حقیقت ایران به به عربستان این پیام را رساند که اگر صادرات نفت ایران محدود شود آنها نیز به آسانی نخواهند توانست نفت خود را صادر کنند.»

قنبری خاطرنشان کرد: «ایران به لحاظ جغرافیایی امکاناتی در اختیار دارد و قادر است بر آبراه‌های منطقه نظارت کند و می‌تواند با استفاده از این امکان مانع از صدور نفت شود. البته چنین اقداماتی برای ایران بدون هزینه نخواهد بود اما تحریم‌ها هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند و بر همین اساس نیز استراتژی کشور اینگونه بیان می‌شود که اگر هزینه‌ای برای ایران ایجاد شود ایران نیز این هزینه را به دیگران منتقل می‌کند و دیگران در این هزینه‌ها شریک خواهند بود. با این روش ریسک چنین اقداماتی بالا می رود و این نوع تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند در تغییر مسیر و تصمیم‌هایی که ضد ایران گرفته شده موثر باشد.»

جنگ سرد بین ایران و آمریکا آغاز شده است

او به واکنش توئیتری رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: «همه این موارد جنگ تبلیغاتی بین ایران و آمریکاست و یکی از اتفاق‌هایی که در مواقع بحرانی شکل می‌گیرد همین حمله‌ها و جنگ تبلیغاتی است که به عبارتی به آن جنگ سرد گفته می‌شود. به هر حال جنگ سرد بین ایران و آمریکا آغاز شده و تهدیدهایی که از سوی دو طرف انجام می‌شود نشان از آغاز این جنگ سرد بین دو کشور است. جنگ سرد بحران‌هایی با به همراه دارد که می‌تواند مقدمه‌ای برای جنگ گرم و واقعی بین دو کشور باشد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «ایران می‌تواند از تهدیدها دو هدف را دنبال کند؛ دیگران را پای میز مذاکره بکشاند و نشان دهد که دست پر را دارد و می‌تواند از رقیب امتیاز بگیرد و یا اینکه نشان دهد عزم کشور برای درگیری جدی است.»

به گفته قنبری، در صورتی که ایران هر گونه اقدامی از جمله محدود کردن تنگه هرمز و یا حمله به کشور‌های متحد آمریکا انجام دهد، آمریکایی‌ها و متحدانشان ساکت نخواهند نشست و آنها نیز در صدد تلافی خواهند بود و جنگی تمام‌عیار در خواهد گرفت.

قنبری توضیح داد: «به طور مشخص بنده تصور می‌کنم که هدف آقای روحانی از سخنان توفانی‌اش این نیست که ایران را وارد این جنگ کند و هدف رئیس‌جمهوری بیشتر منصرف کردن طرف مقابل از تداوم سیاست‌های خصمانه و وادار کردن آنها به مذاکره و کشاندن پشت میز مذاکره است.»

او در مورد اینکه اهداف آمریکا از تهدیدها بیان کرد: «آنچه آمریکایی‌ها به صورت مشخص مطرح می‌کنند جلوگیری از تهدید متحدانشان یعنی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و علی‌الخصوص عربستان‌سعودی و اسرائیل در منطقه است. آنها می‌گویند که ایران نباید تهدیدی برای این کشورها باشد و از سوی دیگر در در کشور های منطقه مانند یمن و سوریه نیز مداخله نداشته باشد و موضوع حمایت از حزب‌الله در لبنان و سوریه نیز منتفی شود.»

این کارشناس مسائل سیاسی به تشریح نگاه آمریکا در مورد حضور ایران در منطقه پرداخت و تصریح کرد: «آنها حضور ایران در منطقه را مداخله تلقی می‌کنند و آن را حمایت از تروریسم می‌خوانند. آنها می‌گویند که ایران در امور منطقه دخالتی نداشته باشد و مواردی مانند حقوق بشر و دموکراسی را نیز بهانه می‌کنند.»

دولت فعلی آمریکا به دنبال دموکراسی و حقوق بشر نیست

به گفته او، این نگاه در دولت جدید آمریکا یعنی دونالد ترامپ تفاوت‌هایی دارد و در این دولت مسائلی مانند دموکراسی و حقوق بشر نسبت به منافع متحدان آمریکا در منطقه از اهمیت کمتری برخوردار است. آنچه دولت فعلی آمریکا به دنبال آن است منافع خود آمریکا و متحدان این کشور است و بحث اصلی آنها این است که ایران تهدیدی برای این متحدان نباشد.

قنبری درباره بخشی از سخنان رئیس‌جمهوری خطاب به آمریکایی‌ها که گفت تنگه‌های زیادی داریم تنگه هرمز تنها یکی از آنهاست و واکنش‌های زیادی که به این سخنان شد، گفت: «یکی از اقداماتی که ایران می‌تواند انجام دهد استفاده از نیروهای منطقه‌ای برای تحت‌الشعاع قرار دادن عبور و مروز از با‌ب‌المندب و حتی تنگه هرمز است. ایران می‌تواند این مسیرها را کنترل کند و به هر حال موشک‌های ایران توانمندی تأثیرگذاری بر بسیاری از این حوزه‌ها را دارند.»

او تأکید کرد: «با این مفهوم، اگر بحث حمله و اقدامات نظامی مطرح باشد، ایران به شکل مستقیم قدرت مانور قابل توجهی در ارتباط با این تنگه‌ها دارد و از طرف دیگر تهران درارای متحدانی در منطقه است که می‌توانند در وارد عمل شوند و مشکلاتی برای کشور‌های طرف مقابل ایران ایجاد کنند و همه این‌ها جزو گزینه‌هایی است که ایران مطرح کرده و می‌تواند با دست پر در مقابل آمریکا و هم‌پیمانانش حاضر شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار