وزیر آموزش وپرورش: مدرسه‌محوری دروازه ورود آموزش‌و‌پرورش به نظام آموزشی پیشرفته است

تهران (پانا)‌- وزیر آموزش وپرورش در دیدار با اعضای تشکل‌های فرهنگیان مدرسه‌محوری را دروازه ورود آموزش و پرورش به نظام آموزشی پیشرفته دانست.

کد مطلب: ۸۳۹۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش وپرورش: مدرسه‌محوری دروازه ورود آموزش‌و‌پرورش به نظام آموزشی پیشرفته است

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش پرورش، سید‌محمد بطحایی در این نشست گفت: «در این جلسه مسائل آموزش و پرورش را باهم مرور کردیم اما نباید فقط به مرور کردن اکتفا شود، ما به ظرفیت عملکردی تشکل‌ها نیاز داریم و این فراتر از مرورکردن مسائل است. نیاز داریم که اعضای تشکل‌های فرهنگیان پیشنهاد دهند که چگونه می‌توان نگرش جامعه را به آموزش و پرورش تغییر دهیم و برای این منظور برنامه دهید.»

او افزود: «بی‌شک ارتقای جایگاه معلم در جامعه شرط لازمه توسعه است، اما مشکل تبیین این گزاره نیست و چگونگی اجرای این شرط مهم و ضروری است که با چه برنامه‌ای با توجه به مقدورات و‌ واقعیات می‌توان این جایگاه را ارتقا داد.»

وزیر آموزش و پرورش به اهمیت مدرسه‌محوری اشاره کرد و گفت: «مدرسه‌محوری دروازه ورود آموزش و پرورش به نظام آموزشی پیشرفته است و برای رسیدن به این هدف شما اعضای تشکل‌های فرهنگیان، برنامه‌هایی طراحی کنید که بتوانیم حداقل تا یکسال دیگر فاصله با مدرسه کمتر شود و به سمت مدرسه‌محوری حرکت کنیم.»

بطحایی ادامه داد: «تشکل‌ها می‌توانند نقش موثری در مسیر پرفراز و نشیب آموزش و پرورش داشته باشند و آمادگی لازم را داریم تا امکانات و منابع لازم را در اختیار شما قرار بدهیم و این حرکت شکل بگیرد و شروع شود.»

ساختار هیات‌های اندیشه‌ورز طراحی و پیش‌نویس نمودار سازمان آن تهیه شده است

در ادامه این نشست عادل عبدی، مشاور وزیر آموزش وپرورش به نگرش مثبت وزارتخانه به فعالیت تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: «این نشست سومین جلسه مشترک تشکل‌ها با حضور وزیر آموزش و پرورش است که تشکل‌های تربیت اسلامی، مجمع فرهنگیان اسلامی، کانون صنفی، جامعه اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، انجمن اسلامی معلمان و کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان حضور دارند و در ادامه نشست از نظرات و پیشنهادات و انتقادات نمایندگان تشکل‌ها استفاده می‌کنیم.»

او ادامه داد: «با توجه به پتانسیل تشکل‌های فرهنگیان، باور وزارتخانه و مسئولان بر این است که از ظرفیت آنها برای کمک به آموزش و پرورش و بهبود شرایط استفاده کنیم و برای حضور قانونمند، نظامند و موثر تشکل‌ها، ساختاری به نام هیات‌های اندیشه‌ورز طراحی و پیش‌نویس نمودار سازمانی تهیه شده است که امروز برای بررسی در اختیار شما قرار گرفته و شامل کمیته‌ها و شورای سیاست‌گذاری است که برای آن مکانی در نظر گرفته شده و در حال تجهیز است در نظر داریم و با معرفی اعضای منتخب جلسات و نشست‌هایی با حضور مدیران وزارتخانه و صاحب‌نظران تشکیل شود که اعضای تشکل‌ها به طور کلی از برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت‌خانه باخبر می‌شوند و یقینا نتایج نشست‌ها را در برنامه‌ها و سیاست‌ها مدنظر قرار می‌دهیم.»

تغییر نگرش جامعه به ویژه مسئولان به مسائل آموزش و پرورش، افزایش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی، افزایش انگیزه نیروی انسانی با ارتقای مسائلی رفاهی و مالی، اجرایی‌شدن سند تحول، ارتقای ارزش و منزلت معلم، رشد همه‌جانبه علم، مشخص شدن جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش و به کارگیری افراد در تخصص‌های مربوطه از مطالبات، پیشنهادات و انتقادات اعضای تشکل‌ها در ادامه این نشست بود.

تلاش می‌کنیم تشکل‌ها اتاق فکری برای کمک به آموزش‌وپرورش باشند

جعفری از اعضای کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان درباره برگزاری نشست‌های مشترک با وزیر آموزش و پرورش گفت: «خوشبختانه با حضور آقای بطحایی و وعده‌هایی که برای برگزاری نشست‌ها و هم‌اندیشی با تشکل‌ها داشتند، امروز سومین جلسه تشکیل شد و وزیر آموزش و پرورش از ما خواستند که کمک نظام آموزشی باشیم و ماهم تلاش می‌کنیم در تشکل‌ها با برگزاری اتاق فکر برنامه‌ریزی لازم را برای این منظور داشته باشیم و باید اشاره کنم که این نشست‌ها و جلسات بسیار تاثیرگذار است و سعی می‌کنیم مسائل مختلف حوزه‌های عملکردی خود را به اطلاع وزیر و اعضای دیگر تشکل‌ها برسانیم و مسائل و راه‌حل‌ها را بررسی کنیم.»

طاهره نقی دبیرکل سازمان معلمان ایران نیز در این باره گفت: «ما باید در جلساتی که با حضور وزیر تشکیل می‌شود مسائل را در وقت بیشتری مطرح کنیم. قرار بود در این نشست‌ها برنامه‌های اجرایی وزراتخانه بررسی شود اما متاسفانه به دلیل فاصله زیاد بین برگزاری جلسات این همفکری برای برنامه‌های اجرایی وزراتخانه کمتر به وجود می‌آید. اگر مشخص شود که جلسات با چه زمان‌بندی برگزار می‌شود برای برنامه‌ریزی و آمادگی اعضا خیلی بهتر است و در نتیجه تاثیر بیشتری هم دارد.»

او افزود: «با توجه به پیشنهاد مشاور وزیر، گام موثری درباره تخصیص مکانی برای همفکری تشکل‌ها و برگزاری نشست‌ها برداشته شده است که معاونان وزیر با حضور در آن نشست‌ها و جلسات می‌توانند مشکلات و مسائل را بگویند و افراد صاحب‌نظر برای یافتن راه‌حل‌های مطلوب کمک کنند. به نظر می‌رسد ما از ظرفیت‌های‌مان در رسانه‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنیم و با این نشست‌ها و فعال‌کردن کانال‌های ارتباطی می‌توانیم ابهامات را رفع کنیم.»

هیچ‌وقت ندیدم وزیری برای گفت‌وگو با تشکل‌ها اینقدر زمان بگذارد

همچنین سیدهادی عظیمی، از انجمن اسلامی معلمان نیز برگزاری چنین جلساتی را باعث ارتباط نزدیک بین تشکل‌ها و ایجاد ذهنیت مشترک بین آنها و مسئولان اجرایی دانست و گفت: «اگر این ذهنیت بتواند به مرحله اجرا برسد می‌تواند هم به تشکل‌ها و هم به مسئولان دولتی کمک کند تا نیازهای جامعه را بهتر بشناسند و اگر انتقادات متفاوت و متقابل در این جلسات مطرح شود می‌تواند زمینه‌ساز حرکت‌های مشترک شود و این موضوع بسیار عالی است.»

عظیمی افزود: «وزیر محترم در این جلسه بسیار خوب صحبت کردند البته ما نباید انتظار داشته باشیم در این فرصت محدود همه مشکلات مطرح شود همین که وزیر با روی گشاده حضور پیدا کردند و حرف‌ها را با صبر و تحمل شنیدند، نقطه بسیار خوبی برای تقویت تعاملات بین تشکل‌ها و وزیر آموزش و پرورش است.»

حسین احمدی، از کانون تربیت اسلامی نیز یکی دیگر از افزادی بود که درباره برگزاری چنین نشست‌هایی گفت: «ابتدا از وزیر محترم به خاطر برگزاری چنین نشست‌هایی تشکر می‌کنم، به واسطه سابقه‌ای که در آموزش و پرورش دارم، هیچگاه به خاطر ندارم که وزیر برای گفت‌وگو با تشکل‌ها این قدر وقت بگذارد، حرف‌های آنها را بشنود، تندی‌ها و انتقادات و انتظاراتی را که تشکل‌ها دارند را با سعه صدر پاسخ دهد، بنابراین این اقدام بسیار موثر و مبارکی است و امیدوارم آنچه مطرح می‌شود به مرحله اجرایی نیز برسد.»

اقدام آموزش‌وپرورش برای جمع‌کردن همه فعالان سیاسی و صنفی و انجام گفت‌وگو ارزشمند است

حبیبی، قائم‌مقام جمعیت اسلامی فرهنگیان نیز ابراز امیدوارم کرد که با استمرار این جلسات شاهد پویایی این جلسات باشیم. مریم خدیوند، عضو شورای مرکزی جمعیت اسلامی فرهنگیان اما گفت: «همفکری و ارائه راهکار از سوی فرهنگیان در این جلسات می‌تواند به حل مشکلات آموزش و پرورش کمک کند.»

فرج کمیجانی، دبیر‌کل مجمع اسلامی فرهنگیان نیز افزود: «توانایی آموزش و پرورش در اینکه همه فعالان سیاسی و صنفی با گرایش‌های مختلف را کنار هم برای انجام گفت‌وگو جمع کند، اقدام ارزشمندی است و اگر این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند، نتایج ارزشمندی از این جلسات به دست می‌آید.»

محمود ایمان‌زاده، عضو هایت مدیره کانون صنفی معلمان ایران هم در این نشست گفت: «با توجه به صحبت‌های وزیر محترم باید بتوانیم علاوه بر بیان مشکلات و مسائل، راهکارهای آن را ارائه دهیم و از این لحاظ مناسب‌تر است تا تشکل‌ها روی یک یا دو موضوع تمرکز کنند و با درک مشکلات و مسائل بتوانند راهکارهای آن را نیز ارائه دهند و با برنامه‌ریزی از قبل جلسات می‌تواند کمک کنند و مفید‌تر واقع شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار