خیرین مدرسه‌ساز، سازمان نوسازی مدارس و پانا تفاهم‌نامه سه‌جانبه امضا کردند

رئیس جامعه خیرین‌ مدرسه‌ساز:‌ امیدوارم با این تفاهم‌نامه زمینه مشارکت ۱۳ میلیون دانش‌آموز در مدرسه‌سازی فراهم شود

تهران (پانا) - مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری رسانه‌ای میان جامعه خیرین مدرسه‌ساز، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و خبرگزاری پانا ظهر امروز در محل خبرگزاری پانا با حضور محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز، مهراله رخشانی مهر، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، نعمت بنی‌آدم، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران و مریم جمشیدی، مدیرعامل خبرگزاری پانا برگزار شد.

کد مطلب: ۸۳۹۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
خیرین مدرسه‌ساز، سازمان نوسازی مدارس  و پانا تفاهم‌نامه سه‌جانبه امضا کردند

در این مراسم که در محل خبرگزاری پانا برگزار شد با اعلام عضویت افتخاری مدیرعامل و سردبیر خبرگزاری پانا در جامعه خیرین مدرسه‌ساز، نخستین کارت‌های صادرشده با عنوان «سفیر مدرسه‌سازی» به آنان اهدا شد.

در ابتدای این مراسم مریم جمشیدی، مدیرعامل خبرگزاری پانا با استناد به آیات قرآن، فعالیت خیرین مدرسه‌ساز را بسیار مهم و ارزشمند دانست و در ادامه گفت: «رسانه قدرت جریان‌سازی و ایجاد موج کار خیر در جامعه را بر عهده دارد و تلاش ما این است که این ابزار را در اختیار خیران مدرسه‌ساز قرار دهیم که بتوانیم گوشه کوچکی از کار بزرگ این عزیزان را بر دوش بگیریم.»

جمشیدی احیای سلامت اجتماعی و ترویج امید را از مهم‌ترین کارکردهای فعالیت خیرین مدرسه‌ساز دانست و گفت: «طبق آمار رسمی بیش از 30 درصد مدارس کشور را خیرین مدرسه‌ساز ساختند که این برای جامعه ما باعث افتخار است.»

مدیرعامل پانا گفت: «این خبرگزاری آمادگی دارد که در زمینه فعالیت خیرین مدرسه‌ساز، جمع آوری تاریخ شفاهی، مستندسازی و تولید محتوای رسانه‌ای با محوریت زندگی خیرین مدرسه‌ساز و آثار اجتماعی و فرهنگی فعالیت آنها در کشور فعالیت رسانه‌ای انجام دهد.»

کمک خیران مدرسه‌ساز همیشه از اعتبار دولت بیشتر بوده است

در ادامه این مراسم محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، به فعالیت بیش از بیست‌ساله خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد و گفت: «در همه این سالها کمک خیران مدرسه‌ساز نسبت به اعتبار دولت برای مدرسه‌سازی بسیار بیشتر بوده است. در زمان تحریم نگران بودم که کمک خیرین کم شود ولی ملت ما نشان دادند ارتقای کشور را در ارتقای دانش فرزندان خود می‌دانند و آنان را ترجیح می‌دهند و بیش از گذشته در این عرصه مشارکت کردند.»

او ادامه داد: «اکنون تعداد خیران ما در سطح کشور بیش از 650 هزار نفر است و هزار نفر نیز در خارج کشور از آنها حمایت می‌کنند.»

حافظی گفت: «حضور آقای رخشانی‌مهر در سازمان نوسازی و احترام به خیرین مدرسه‌ساز و توجه به نیاز آنها باعث شد که خیرین ما در سال جاری مشارکت بیشتری در مقایسه با سال گذشته داشته باشند و بیش از هزار و 200 میلیارد تومان را به امر مدرسه‌سازی اختصاص دادند. دکتر رخشانی مهر نظر دولت را برای تخصیص اعتبار برای تکمیل 2700 پروژه نیمه‌تمامی که خیرین سهم خود را پرداخت کرده بودند، جلب کردند و اجازه ندادند خیرین مدرسه‌ساز از تکمیل این مدارس ناامید شوند.»

حافظی در پایان صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که تحقق اهداف این تفاهم‌نامه همکاری زمینه مشارکت 13 میلیون دانش‌آموز در امر مقدس مدرسه‌سازی فراهم شود

راه توسعه کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد

در ادامه این مراسم رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «کشورهای توسعه‌یافته در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که راه توسعه کشور از توسعه آموزش و پرورش می گذرد.»

او ادامه داد: «امسال به کمک دکتر حافظی و همکارانشان، تخصیص اعتبار ردیف تخریب و بازسازی مدارس صد درصد شده است. یعنی امسال حدود 980 میلیارد برای تجهیز و نوسازی مدارس به این سازمان اعتبار تخصیص یافته است و به احتمال زیاد حدود 350 میلیارد نیز به این مبلغ اضافه می شود.»

رخشانی مهر تخصیص این اعتبار را گام بزرگی در مدرسه‌سازی دانست و گفت: «البته این مبلغ کافی نیست و با توجه به تعداد استان‌ها و پروژه‌های نیمه تمام موجود، به اعتبار بیشتری نیاز داریم.»

او گفت: «رسانه‌ها و خبرنگاران همراه با سازمان نوسازی مدارس و فعالیت‌های مربوط به ساخت و توسعه فضای آموزشی بوده‌اند. لازم است ظرفیت‌های این عرصه را بیش از بیش مورد توجه قرار دهند. انعقاد این تفاهم‌نامه با خبرزگزاری پانا گامی در جهت تحقق این موضع است.»

رخشانی‌مهر یادآوری کرد بسیاری از طرح‌های سازمان نوسازی مدارس گسترش و فرهنگ‌سازی برای توسعه مدارس سبز است که نیاز ضروری این مقطع کنونی در ساخت فضاهای آموزشی جدید محسوب می‌شود. او گفت: «با نقش‌آفرینی اصحاب رسانه و نگاه تحلیلی و تخصصی رسانه‌ها تسهیل و تسریع خواهد شد.»
رئیس سازمان توسعه و تجهیز و نوسازی مدارس گفت: «تفاهم‌نامه با خبرگزاری پانا در نظر دارد تا از ظرفیت‌های این رسانه برای گسترش فرهنگ مدرسه‌سازی به ویژه در میان دانش‌آموزان و فرهنگیان در اقصی‌نقاط کشور به نحو بهینه استفاده کند.»

رخشانی‌مهر گفت: «مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده کشور با تخصیص اعتبارات مناسب از محل صندوق ذخیره ارزی در یک دوره ده ساله یک تجربه موفق بوده است و امروز نیز اگر اعتبار سه میلیارد دلاری از محل صندوق ذخیره ارزی بر اساس برنامه ششم توسعه تخصیص یابد، مبتنی بر همان تجربه و توان فنی که امروز در سازمان نوسازی وجود دارد شاهد تحولی بزرگ در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی خواهیم بود.»
او ادامه داد: «بهترین و بالاترین شاخص‌های ساختمان‌سازی در کشور امروز در ساخت مدارس و فضاهای آموزشی وجود دارد. امروز مدارس ساخته شده حداقل عمر مفیدی بالغ بر 70 تا 100 سال خواهند داشت.»

تعامل دولت و خیران مثال‌زدنی است

نعمت بنی‌آدم، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران، نیز گفت: «خیرین مدرسه‌ساز همیشه مدیون اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های اصحاب رسانه و خبرنگاران هستند.»

او گفت: «در کشور ما مسائل معنوی وجود دارد که بر تمام مسائل رجحان دارد و این مسائل معنوی است که فرهنگ دینی و ملی ما را بارور می کند. وقتی می‌شنویم معلم کلاسی در اصفهان به صورت ناشناس کلیه خود را به دانش آموزی می‌دهد قطعا به همین ارزش‌های معنوی بازمی‌گردد.»

بنی آدم ادامه داد:«خیرین مدرسه‌ساز نیز بر اساس همین رفتار معنوی فعالیت می‌کنند. آقای موفقیان، یکی از خیران مدرسه‌ساز، بعد از اختصاص 100میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی به من گفت که هیچ وقت به کار‌های خیر خود فکر نمی‌کنم فقط به این فکر می‌کنم که وظیفه خود نسبت به ایران را انجام نداده‌ام. اگر هرکس به این صورت فکر کند بسیاری از مشکلات ایران حل می‌شود.»

بنی آدم به همکاری دولت و خیران مدرسه‌ساز اشاره کرد و گفت:«امروز تعامل بین دولت و خیران مدرسه‌ساز مثال‌زدنی است و حرف یکدیگر را به خوبی درک می‌کنند. در شرایط فعلی حدود 1200میلیارد از سوی خیرین برای مدرسه‌سازی اختصاص یافته است که در طرف مقابل بعد از حضور آقای رخشانی‌مهر تعهدات دولت تحقق پیدا کرده است. در دوسال گذشته حدود 300 مدرسه با کمک مجمع خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است.»

او ادامه داد: «موفقیت‌های مجمع در گروی همکاری رسانه‌ها است. من از رسانه‌ها درخواست می‌کنم به خیران مدرسه‌ساز فارغ از مشکلات اقتصادی توجه کنند و در این امر مهم مشارکت بیشتری داشته باشند. ما خبرنگاران این حوزه را جزو خیران محسوب می‌کنیم و امیدواریم توجه آنها به این امر مهم تداوم داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار