رئیس اتاق بازرگانی ایران: سازمان‌های موازی به سنگ‌های بزرگی بر سر راه اقتصاد بدل شده‌اند

تهران (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران می‌گوید در زمان تحریم‌های خارجی باید بیش از پیش به رفع موانع داخلی فضای کسب و کار توجه شود که متاسفانه این چنین نبوده است.

کد مطلب: ۸۳۹۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتاق بازرگانی ایران: سازمان‌های موازی به سنگ‌های بزرگی بر سر راه اقتصاد بدل شده‌اند

غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران این روزها وضع خاصی دارد، گفت: عدم تعادل‌های موجود در جامعه سبب شده است تا زمینه‌های تولید و پس‌انداز که زمانی می‌توانست با منابع نفتی رفع و رجوع شود، از بین رفته است و می‌رود تا با اتمام این منابع، برنامه‌ریزی‌های ما را دچار اشکال کند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در جلسه اخیر با اعضای هیات دولت با تاکید بر تولید و اینکه باید نقشه راه داشته باشیم، بر ضرورت تقویت بخش خصوصی تاکید کرد.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه در این زمینه موفق نبوده‌ایم، اظهار کرد: تقویت نشدن بخش‌ خصوصی سبب شده است تا بخش خصوصی ضعیف برایمان پاشنه‌آشیل شود.

به گفته شافعی، اصلاح نشدن ساختارهای معیوب که در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی نقش بازدارنده ایجاد کرده است، سبب شده است تا بازار از جمله بازار ارز به خصوص ارز موردنیاز مواد اولیه با کمبود مواجه شود، در نتیجه وضع از حالت طبیعی خارج شده است و لازم است ضمن حفظ قوانین جاری کشور، بخش‌هایی که می‌توانند به بخش خصوصی کمک کنند، فعال شوند.

وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان بخش خصوصی با تنگناهای دولت آشنا هستیم، خاطرنشان کرد: اما دولت هم باید به کنترل هزینه‌های خود بپردازد و دایره تصمیم‌گیری‌ها را افزایش دهد. جامعه ما طی سال‌های گذشته برای برون‌رفت از مشکل‌ها و مسائل به گونه‌ای پیش رفته است که سبب شده است دولت دست به ایجاد ساختارها و نهادهایی بزند تا از عهده این مشکل‌ها برآید اما آنچنان این سازمان‌ها و نهادها را در پوسته‌های سنگینی قرار داده است و چارچوب‌های غیرمنعطف برای آنها گذاشته است که عملا نه تنها در اقتصاد پیشرو نبوده‌اند بلکه به حلقه‌هایی تبدیل شده‌اند که حرکت زنجیره اقتصاد را کند کرده‌اند.

شافعی با تاکید بر اینکه جامعه ما متحمل اتلاف منابع بسیاری شده است، افزود: سازمان‌های موازی زیادی ایجاد شده است که به بهره‌وری کل اقتصاد کشور ضربه زده‌اند، بنابراین باید برای این سازمان‌ها و نهادها تدبیری اندیشیده شود چون به سنگ‌های بزرگی بر سر راه اقتصاد بدل شده است و برای ایجاد هماهنگی میان آنها مجبور شده‌ایم شوراهای هماهنگی ایجاد کنیم اما این شوراها نیز موفقیتی نداشته‌اند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به ایجاد ستاد هماهنگی سران قوا گفت: امیدواریم این ستاد کارآمدترین نهاد تشکیل شده باشد و اگر به دنبال مشارکت بخش خصوصی هستیم، نباید صرفا در اجرا خلاصه شود. لازم است صدای بخش خصوصی واقعی و صحیح‌العمل شنیده شود تا اگر این صدا به حق بود، حق رای آن محفوظ باشد و به اجرا گذاشته شود.

شافعی در بخش دیگری از این نشست به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه تحریم‌ها اثرهای نامطلوبی در اقتصاد کشور خواهند داشت که افزایش هزینه مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و در نتیجه کاهش قدرت رقابت محصول در بازارهای داخلی و خارجی از جمله این آثار است.

وی سپس به بخش دیگری از آثار تحریم‌ها اشاره و تصریح کرد: مواردی همچون «افزایش هزینه واردات کالا، مواد اولیه و ماشین‌آلات»، «از دست‌دادن تامین‌کنندگان رتبه اول و اجبار به رجوع به تامین‌کنندگان رتبه‌های بعدی و با کیفیت پایین‌تر»، «رجوع به ماشین‌آلات با تکنولوژی پایین»، «مشکل‌های ارسال و دریافت وجوه مالی میان بانک‌های داخلی و خارجی» و نهایتا «افزایش هزینه تامین مالی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد»، «کمرنگ‌شدن تبادل‌های تجار ایرانی با شرکای خارجی»، «از دست دادن بازارهای صادراتی و نبود ثبات در مناسبات تجاری بینالمللی»، «افزایش قیمت تمام‌شده محصول و توقف نهادهای تولیدکننده» و ... از نتایج سوء تحریمها خواهد بود.

شافعی ادامه داد: در چنین وضعی باید راهکارهای مکمل پیش‌بینی شود. محدودیت منابع ایجاب می‌کند تا تخصیص‌ها از منافع ملی پیروی کنند و راه رانت‌جویی و فسادانگیز در تخصیص‌ها متوقف شود.

به گفته وی، همچنین باید به اقتصاد مقاومتی در انتخاب سیاست‌ها، ابزارها و رویکردهای اقتصاد سیاسی توجه شود.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله که هیچ توجهی به آن نمی‌شود و بزرگترین اثر در اقتصاد کشور را دارد، توجه نکردن و نگاه جدی به مشکل‌های داخلی فعالان اقتصادی است. فعالان اقتصادی در دام مشکل‌هایی گرفتار آمده‌اند که به دست خودمان ایجاد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار