در گفت‌وگو با پانا

سونامی بیماری‌ها نتیجه کاهش مصرف میوه

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران: اگر قیمت موادغذایی کاهش نیابد در آینده نزدیک با سونامی انواع بیماری‌ها مواجه می‌شویم

تهران (پانا) - رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران معتقد است که اگر برای کاهش قیمت مواد غذایی تلاش نشود،‌ در آینده نزدیک با سونامی انواع بیماری‌ها مواجه می‌شویم.

کد مطلب: ۸۳۸۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
سونامی بیماری‌ها نتیجه کاهش مصرف میوه

در روزهای گذشته خبری منتشر شد که البته در بین خبرهای اقتصادی و سیاسی، مورد توجه زیادی قرار نگرفت؛ خبری مبنی بر کاهش مصرف میوه. حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان، چند روز پیش، از کاهش شدید تقاضای مردم برای خرید میوه خبر داده و گفته بود: تقاضای بسیار پایین مردم برای خرید میوه باعث شده است به رغم سرمازدگی امسال درختان، کمبود میوه در میادین نداشته باشیم.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در واکنش به این خبر به پانا گفت: با بالا رفتن قیمت ارز و کاهش قیمت ریال، می‌بینیم که قیمت اجناس در بازار افزایش داشته و قدرت خرید مردم کاهش داشته است. این اتفاق باعث شده است روز به روز سفره‌های مردم کوچکتر شود و اجناس بیشتری از سبد خرید اغلب افراد جامعه جا بماند. اگر تا پیش از این، قیمت گوشت افزایش زیادی پیدا کرده بود، حالا نوبت به میوه و سبزیجات و همچنین لبنیات رسیده است.

این پزشک اشاره کرد: نکته ناراحت‌کننده اینجاست که رفته رفته این وضع برایمان عادی می‌شود اما مردمی که قادر نباشند مواد غذایی ضروری را تهیه کنند، با انواع و اقسام مشکلات و اختلالات جسمانی و روانی مواجه خواهند شد. گوشت یکی از مواد ضروری است که باید هفته‌ای یکی،دو بار مورد مصرف قرار بگیرد اما حالا بسیاری از افراد قادر نیستند این ماده غذایی را تهیه کنند. لبنیات و سبزیجات که زمانی یکی از ارزان‌قیمت‌ترین مواد غذایی بود هر روز با افزایش قیمت مواجه است و حتی کسانی که می‌توانستند قوت غالبشان را با نان و پنیر و میوه بگذرانند، به مرور این امکان را هم از دست می‌دهند. همچنین روستایی‌هایی که خودشان لبنیات تولید می‌کردند، به دلیل خشکسالی و کم‌آبی دیگر قادر نیستند شیر و لبنیات تولید کنند و برای خرید آنها به شهر می‌آیند، همچنین در مدارس شیر توزیع می‌شد که آن هم ظاهرا قطع شده است.

خسرونیا با بیان اینکه حذف مواد غذایی ضروری از سفره مردم، عوارض کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت دارد، توضیح داد:‌ اگر این روند همین‌طور پیش برود باید در انتظار این باشیم که در نتیجه کمبود مواد غذایی ضروری، بیماری‌های متعددی بر مردم غلبه کند. کم‌خونی، سیروز، انواع سرطان‌ها و ... مواردی است که باید انتظار آن را کشید. وقتی مردم نتوانند میوه و سبزیجات مصرف کنند، دچار کمبود انواع مواد لازم برای بدن می‌شوند، کمبود ویتامین سی به بیماری اسکولیوز منجر می‌شود، در اثر کمبود پروتیین، کبدها دچار مشکل می‌شود و سیروز کبدی در انتظار است که مرحله بعد از آن سرطان خواهد بود.

او افزود: با توجه به تمام این مسائل از مسئولان خواهش می‌کنیم با کاهش قیمت مواد غذایی، از ابتلای آنها به انواع بیماری‌ها در آینده پیشگیری کنند و بدانند اگر اکنون برای یارانه هزینه کنند، بهتر از این است که در آینده مخارج دولت و سازمان‌های بیمه‌گر برای درمان بیماری‌ها سر به فلک بکشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار