در گفت‌وگو با پانا

غیرت، حقوقدان: به تصویب برابری دیه زن و مرد امیدواریم

فقه پویا برابری دیه زن و مرد را می‌پذیرد

تهران (پانا) - فریده غیرت، وکیل دادگستری می‌گوید که تصویب برابری دیه زن و مرد، اتفاق بزرگی در کارنامه نمایندگان مجلس محسوب خواهد شد.

کد مطلب: ۸۳۸۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
غیرت، حقوقدان: به تصویب برابری دیه زن و مرد امیدواریم

اواسط تیرماه امسال، پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از آماده شدن طرحی برای تساوی دیه زن و مرد خبر داد و گفت: به زودی امضاهای این طرح جمع‌آوری و به هیات رئیسه تقدیم می‌شود. سلحشوری درباره این طرح توضیح داد: برابری دیه زن و مرد یکی از مواردی است که فراکسیون زنان از ابتدای تشکیل مجلس دهم به دنبال آن بوده است، تدوین طرح تساوی دیه زن و مرد در اواخر سال 96 در این فراکسیون آغاز و پس از بررسی های کارشناسی آماده شد.

بعد از این خبر، این موضوع که در سال‌های مختلف یکی از خواسته‌ها و دغدغه‌های فعالان حوزه زنان بود، مسکوت ماند و خبر بیشتری از پیگیری آن و احتمال رد یا تصویب چنین طرحی منتشر نشد. فریده غیرت، وکیل دادگستری در این زمینه به پانا گفت:‌ من خودم از کسانی بودم که در ارائه این طرح همکاری و ارائه نظر داشته‌ام، این طرح با همکاری معاونت امور زنان و نمایندگان مجلس تهیه شده و در تدوین آن تلاش شده است از جنبه‌های مختلف عرفی و شرعی به دیه زن و مرد پرداخته شود.

این فعال حقوق زنان اظهار کرد: در نگاه عرفی، دو برابر بودن دیه مردان دیگر چندان پذیرفته نیست و مقتضات زندگی امروز،‌ شاغل بودن زنان، حضور آنها در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، این تصور را کنار می‌زند که دیه مردان به دلیل این که بار زندگی بر دوش آنهاست باید بیشتر باشد. از نگاه شرعی هم مستنداتی وجود دارد که می‌توان به برابری دیه زن و مرد با استفاده از آنها حکم داد و فقه پویا چنین حکمی را می‌پذیرد. بنابراین به نظر می‌رسد وقتش رسیده است که قانونگذاران چنین قانونی را تغییر دهند و گام بزرگی در جهت تحقق حقوق زنان بردارند.

غیرت همچنین گفت: البته مطمئنیم که در این راه مخالفت‌هایی وجود خواهد داشت ولی تا جایی که امکان داشته است نظر مراجع را در این زمینه خواستار شده‌ایم و برخی از آنها با چنین تغییر قانونی موافقت داشته‌اند. نظر فقها در این زمینه پرسیده شده و در قم روی این مساله بررسی‌هایی انجام شده است.

این حقوقدان با بیان اینکه اگر برابری دیه زن و مرد تصویب شود، در واقع اتفاق بزرگی را مجلس رقم زده است و نقطه قوتی برای قانونگذاران کنونی محسوب می‌شود، گفت: به تصویب این قانون امیدواریم و بعد از آن می‌توان نابرابری‌های دیگری را که وجود دارد، مورد بررسی قرار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار