محی‌الدین بهرام محمدیان: هیولای کنکور خانواده را درگیر کرده و باید برچیده شود

تهران (پانا) - رئیس سابق سازمان پژوهش و بزنامه‌ریزی آموزشی کنکور را هیولایی دانست که اهداف برنامه درسی و آموزشی و پرورشی را تحت‌الشعاع قرار داده و خانواده را درگیر خود کرده است و اگر برچیده نشود مشکلات حل نمی‌شوند.

کد مطلب: ۸۳۸۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
محی‌الدین بهرام محمدیان: هیولای کنکور خانواده را درگیر کرده و باید برچیده شود

محی‌الدین بهرام محمدیان در برنامه تلویزیونی پرسشگر، سند تحول و برنامه درسی را از اسناد بالادستی دانست و گفت: «زیرنظام برنامه درسی سند تحول تصویب و به اجرا درآمد اما متاسفانه زیرنظام‌های دیگر با تاخیر تصویب و برخی هنوز اجرایی نشده‌اند و برخی نواقص اجرا از همین امر ناشی می‌شود.»

او افزود: «در برنامه درسی توجه به تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه ارتباطی انسان با خدا، خود، خلقت و انسان را انجام و شایسته محوری را در الگوی عملی قرار دادیم و همسوسازی کتب با برنامه درسی ملی را پیش گرفته بودیم.»

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «قرار بود برنامه درسی ملی در 16 سال اجرا شود اما برحسب ضرورت شورای عالی تصویب کرد در هر سال کتب دو پایه بازنگری شوند که حجم کار را سنگین کرد.»

محمدیان ادامه داد: «تقویت هویت اسلامی ایرانی و ترجمه نیازهای عمومی به زبان برنامه درسی را باید انجام می‌دادیم. اکنون مشارکت جمع قابل قبولی از معلمان در تالیف کتب وجود دارد و کتب به سه چهار نفر از معلمان زبده در هر استان داده می‌شود و 120 معلم درباره آن نظر می‌دهند.»

او افزود: «امسال به تغییر کتب پایه دوازدهم می‌رسیم، وعده داده بودیم سال‌های 1399 تا 1400 بازنگری در کتب داریم. برای کاهش تمرکز تالیف کتب هم برنامه‌ریزی کردیم تا سهم 20 درصدی هر استان اتفاق بیافتد که در برخی دروس اتفاق می‌افتد مثل ادبیات فارسی و تالیف استان‌شناسی هم به استان‌ها واگذار شده است.»

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «از چند سال قبل برنامه معلمان مولف شروع شد. باید معلمان توانمند شوند، اکنون دوره‌های حضوری کمرنگ است و برخی با مشکل روبه‌رو می‌شوند و می‌گویند کتب جدید سنگین است.»

او درباره آزادسازی برنامه درسی گفت: «باید اختیار بدهیم و البته طرح شعارگونه آزادسازی مفید نیست و باید اول زمینه را فراهم کنیم. کتب درسی جدید مانند تفکر و سواد رسانه‌ای متکی به رفتار معلم و دانش‌آموز در کلاس است. ما طرحی برای مدرسه محوری در برنامه درسی داشتیم که در شورای عالی معطل مانده است.»

محمدیان در پایان گفت: «کتاب درسی متاثر از کنکور نیست اما اهداف برنامه درسی و آموزشی و پرورشی را تحت‌الشعاع قرار داده است. هیولای کنکور خانواده را درگیر خود کرده و اگر برچیده نشود مشکلات حل نمی‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار