مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری البرز مطرح کرد: تبدیل البرز از استانی گذرا به مقصد گردشگری

کرج (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری البرز ازمرمت و بازگشایی  میراث ماندگار البرز خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۸۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری البرز مطرح کرد: تبدیل البرز از استانی گذرا به مقصد گردشگری

فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری البرز، در آیین بازگشایی کاروانسرای شاه عباسی کرج، اظهار کرد: این بنا ازآثارتاریخی ارزشمند البرز است که در قلب شهر کرج واقع شده که در سال ۱۳۶۷ کار مرمت آن آغاز شد و فاز دوم مرمت آن از سال ۸۹ تا ۹۲ ادامه یافت و ازآن زمان به بعد آماده بهره برداری شده است و اکنون به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امکانات لازم برای پذیرایی از مهمانان در این مجموعه صورت گرفت.

صابری در ادامه به فعالیت مجموعه های زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی البرز اشاره کرد و گفت: در البرز ۴۶ واحد اقامتی با تامین ۳۲۸ فرصت شغلی فعال است و در کنار آن ۱۰۶واحد مرکز پذیرایی با نظارت میراث فرهنگی و با ایجاد اشتغال برای یکهزار و ۳۲ نفر در این استان فعالیت می کند.

وی از وجود ۳ مراکز سرگرمی تفریحی در البرز با ظرفیت اشتغال زایی ۵۵ نفر سخن گفت وافزود: دفاتر خدمات مسافرتی - گردشگری هم مشتمل بر ۱۲۸ مورد است که ۴۹۶ نفر زیر نظر این مجموعه ها به اشتغال رسیده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری البرز افزود: امید است با فعالیت مستمر کاروانسرای شاه عباسی کرج در کنار دیگر مجموعه های تاریخی البرز از جمله کاروانسرای ینگی امام شهرساوجبلاغ که سازمان یونسکو برای مرمت آن اعلام آمادگی کرده است و یا کاخ مروارید مهرشهر که به همت سازمان میراث فرهنگی اقدامات مرمتی آن دنبال می شود، بتوان البرز را از استانی گذرا برای مسافران به مقصد گردشگری تبدیل کرد.

وی توضیح داد: درالبرز سه حوزه مهم برای جذب هرچه بیشتر مسافران و گردشگران وجود داردکه نیاز به برنامه ریزی و اقدامات موثر آن هم با مشارکت بخش خصوصی دارد. از جمله حوزه گردشگری، که برای معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی این استان است و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای اقامت و پذیرایی از گردشگران و بازدیدکنندگان در این حوزه امری مهم است که مشارکت بخش خصوصی را می طلبد.

صابری گفت: دومین حوزه موثر در البرز برای جلب توجه بیشتر مسافران که تاثیر آن به حضور اقوام موثر در این استان باز می گردد این است که به حوزه صنایع دستی بیشتر پرداخته شود به همین دلیل استقرار بازارچه دائمی صنایع دستی در راستای حمایت از هنرمندان حوزه صنایع دستی البرز به همت کانون جهانگردی در کاروانسرای شاه عباسی دایر شده و فعالیت می کند تا در طول سال پذیرای تعداد زیادی از مسافران و گردشگران باشد.

وی در بخشی دیگرازسخنان خود با اشاره به ضرورت رسیدگی ویژه به ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی البرز بیان کرد: لازمه بهره برداری هرچه بیشتر از بناهای تاریخی و میراث ماندگار استان برای کمک به جذب گردشگران و مسافران، مرمت و حفاظت از این آثار تاریخی ماندگار البرز است که با توجه به اقدامات مهم و موثر سازمان میراث فرهنگی کشور در حمایت از این بناهای تاریخی از جمله کاخ مروارید مهرشهر که در سال های گذشته کالبد آن آسیب جدی دیده قرار است در راستای مرمت این بنای تاریخی زیبا و مهم اقدامات موثر انجام شود.

مدیر کل میراث فرهنگی البرز در پایان اشاره کرد: در جهت رفع موانع سرمایه گذاری در حوزه های مختلف زیرمجموعه این اداره کل با همکاری دیگر ارگان های فعال و موثر استان اقدامات لازم انجام خواهد شد تا با شکوفایی هر چه بیشتر حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهد رونق و درخشش البرز باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار