مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درسمینار ملی مدیرت بحران و تاثیر آن بر سلامت شهروندان :

آثار خشکسالی در خوزستان بیش از آن است که فکر می کردیم

امروز پنج بحران خوزستان به ابربحران تبدیل شده اند و اگر مدیریت نشوند از وضعیت بحرانی عبور می‌کنند و به فاجعه تبدیل می‌شوند

اهواز (پانا) - مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر در بیشتر شهرهای خوزستان از جمله هندیجان مشکل آب شرب وجود دارد، گفت: آثار خشکسالی در خوزستان بیش از آن چیزی که فکر می کردیم در حال نشان دادن علائم خود است.

کد مطلب: ۸۳۸۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
آثار خشکسالی در خوزستان بیش از آن است که فکر می کردیم

کیامرث حاجی زاده در اولین سمینار ملی خشکسالی و تاثیر آن بر سلامت شهروندان که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به بحران های موجود در استان خوزستان اظهار کرد: باید بپذیریم که خوزستان فقط نام استان را یدک می کشد ولی فراتر از یک استان است. خوزستان با مساحت ۶.۴ میلیون کیلومتر مربع، ۲۷ شهرستان، ۸۸ شهر و بیش از ۱۰ هزار روستا و دهستان و جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شرایط متفاوتی نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

وی با اشاره به آب و هوای مناطق مختلف و موقعیت مرزی خوزستان افزود: سال گذشته در یک ساعت پنج مدل آب و هوای مختلف در خوزستان داشتیم به طوری که در یک ساعت آب و هوا در مناطق مختلف استان آفتابی، بارانی، خاکی، برفی و با رطوبت ۹۰ درصدی بوده است. بنابراین شرایط خوزستان نسبت به استان‌های دیگر و استان‌های همجوار بسیار متفاوت است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: استانی که صنایع به این بزرگی دارد، بحران‌های آن نیز بزرگتر از استان‌های دیگر خواهد بود و باید استان "دائم البحران" نامیده شود، از بحران گرد و خاک که عمر بیش از ۱۵ سال در خوزستان را پشت سر می گذارد تا بحران خشکسالی و بی‌آبی.

حاجی زاده ادامه داد: بخشی از بحران‌های ایجاد شده ریشه در عدم وجود زیرساخت‌های لازم در خوزستان دارد که یکی از علل این موضوع این است که زیرساخت‌های خوزستان متناسب با شروع استخراج نفت به وجود آمد و با جنگ تحمیلی از بین رفت و فرسوده شد و سپس نیز در مدیریت‌ها سوءتدبیر داشتیم و به صورت مسکن عمل کردیم. هنوز نیز برخی سوءتدبیرها در برخی دستگاه‌های متولی مشاهده می‌شود.

وی گفت: همه این مسائل و شرایط اقلیمی در 70 سال اخیر به زعم تحلیلهای کارشناسان خارجی و داخلی بی سابقه بوده و مضاعف شده است و موجب شده که خوزستان در هر ۲۴ ساعت و شاید کمتر از این بازه زمانی شاهد یک بحران باشد. بنابراین باید تصمیماتی که امروز گرفته می‌شود بر اساس نظر کارشناسی باشند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه مسئولان و فرمانداران خوزستان باید بدانند که خشکسالی چه تاثیراتی بر سلامت شهروندان ایجاد می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر در هویزه به دلیل مشکلات کمی و کیفی آب موارد ابتلا به اسهال خونی را داریم. بنابراین باید راهکارهای علمی ارائه شوند و مسئولین بر اساس این راهکارها تصمیم گیری کنند.

حاجی‌زاده گفت: خوزستان از ۳۲ بحران ۲۱ بحران بزرگ را در خود جای داده است. امروز پنج بحران خوزستان به ابربحران تبدیل شده اند و اگر مدیریت نشوند از وضعیت بحرانی عبور می‌کنند و به فاجعه تبدیل می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: در گذشته اولین بحران خوزستان گرد و خاک بوده است اما اکنون خشکسالی جای گرد و خاک را گرفته و پس از آن گرد و خاک، زلزله و آتش سوزی و بحران های دیگر در رتبه های بعدی مشکلات در خوزستان قرار دارند.

وی افزود: مشکلاتی که در سال های اخیر در خوزستان به وجود آمده است باید ما را به این رهنمود کنند که به سمت پیش‌بینی و پیشگیری برویم.

حاجی‌زاده گفت: باید بپذیریم که سال کم بارشی در حوضه های آبریز داشته ایم. در پایین دست سدها نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش بارندگی داشتیم اما در بالادست سدها آورده سدهای خوزستان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع باید مدیریت شود. اگر این مسائل مدیریت نشود قطعا در پاییز امسال با بحران آب شرب مواجه خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: در حال حاضر در بیشتر شهرهای خوزستان از جمله هندیجان مشکل آب شرب وجود دارد و می بینیم که مشکلات مسمومیت و یا مواردی مثل اسهال در شهر رفیع هویزه به دلیل مشکل آب شرب ایجاد شده است. بنابراین آثار خشکسالی در خوزستان بیش از آن چیزی که فکر می کردیم در حال نشان دادن علائم خود است.

حاجی زاده با اشاره به وقوع آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم و تاثیر آن بر شهرهای خوزستان گفت: دو سوم تالاب هورالعظیم در کشور عراق قرار دارد و آتش سوزی این تالاب به دلیل خشکسالی موجب مشکلاتی در شهرهای خوزستان شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار