نجات 2000 قطعه ماهی و بچه ماهی در رودخانه قره آقاج ، کهمره سرخی

شیراز (پانا) - کارشناسان نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با اطلاع از جمع شدن مقدار زیادی ماهی زنده در ماندآب های موجود در بخشی از بستر خشک رودخانه قره آقاج در دو مرحله جان 2000 قطعه ماهی و بچه ماهی را از این ماندآب‌ها نجات دادند.

کد مطلب: ۸۳۸۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
نجات 2000 قطعه ماهی و بچه ماهی در رودخانه قره آقاج ، کهمره سرخی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ضمن ابراز نگرانی از خشکسالی های مداوم و کاهش شدید دبی آب در رودخانه مذکور گفت: به محض اطلاع از وضع این رودخانه کارشناسان برای بررسی در مورخ 21 و 22 تیرماه جاری عازم منطقه شدند.

سعید محمودی افزود: با شناسایی محل تجمع آبزیان و بر آورد میزان تعداد ماهی موجود در محل نسبت به تهیه تجهیزات حمل و نقل و شناسایی منطقه مناسب جهت انتقال و رهاسازی آبزیان اقدام شد.

وی ادامه داد: بعد از مهیا کردن جعبه های حمل ماهی مجهز به دستگاه اکسیژن دهی و برداشت ماهی های موجود از نقطه مورد نظر طی 2 مرحله ،در حدود 2000 قطعه ماهی در سایزهای مختلف، شامل گونه هایی از خانواده های کپور ماهیان و لوچ ماهیان ، به یکی از سر چشمه های منتهی به رودخانه قره آقاچ که در بالادست رودخانه، از وضعیت آبی مناسبی برخوردار است منتقل شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: مسدود کردن چشمه‌های منتهی به رودخانه، زهکشی های متعدد برای انتقال آب، حفر چاه های غیر مجاز در حریم رودخانه و برداشت آب از مانداب‌های موجود به شدت اکوسیستم‌های آبی را دچار آسیب و زیستمندان را با مشکل مواجه کرده است.

وی ضمن قدردانی از جوامع محلی آگاه و تشکل های دوستدار محیط زیست که در اطلاع رسانی به موقع همواره یاریگر کارشناسان محیط زیست و محیط‌بانان هستند ادامه داد متاسفانه برخی از افراد منفعت عموم را فدای مصالح کوتاه‌مدت خود می‌کنند که با اطلاع‌رسانی به موقع می توان از اقدامات نابخردانه آنها جلوگیری کرد.

رودخانه قره آقاج از (ارتفاعات بن رود) دامنه کوه تاسک از روستای زنگنه بن رود (حدود ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون) در دهستان دشت ارژن در بخش ارژن شیراز سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان دره‌ای در ناحیهٔ شمال غربی شیراز، از کنار روستای چهل چشمه می‌گذرد و پس از گذر از کنار شهر خان زنیان وارد دهستان کوهمره سرخی می‌شود و سپس از بخش ارژن شیراز خارح و وارد شهرستان کوار می‌شود. رودخانه قره آغاج در مسیر خود همراه چند رود و چشمه، پس از عبور از اراضی زراعی خفر، کوار، جهرم، قیر و کارزین از طریق استان بوشهر به نام رود مند وارد خلیج فارس می‌شود.

دبی متوسط سالیانه این رودخانه ۱۸ متر مکعب در ثانیه در ایستگاه تنگ کارزین می‌باشد. حداقل دبی در این ایستگاه ۳٫۵ متر مکعب در ثانیه و حداکثر ۴۳ متر مکعب در ثانیه می‌باشد. در حالت سیلابی آمار ثبت شده نشان می‌دهد دبی ۶۰۰۰ متر مکعب در ثانیه است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار