سازگاری؛ تنها راه مقابله باکم آبی

مشهد(پانا)- مدیردفتررابط عمومی وآموزش همگانی شرکت آب وفاضلاب استان خراسان رضوی گفت: در سال جدید شعار سازگاری با کم آبی جایگزین مقابله با خشکسالی شد

کد مطلب: ۸۳۸۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
سازگاری؛ تنها راه مقابله باکم آبی

سعیدروزی صبح امروزدر گفت وگوباخبرنگارپانااعلام کرد: وضعیت خراسان رضوی از دیرباز از نقاط دیگر کشور بحرانی تر است ، این در حالی است که کاهش بارش ها به کمتر از دویست میلی لیتر در سال رسیده و سفره های آب زیرزمینی به میزان یک و نیم متر افت داشته اند .

وی افزود: همچنین کسری مخاذن آب زیرزمینی به میزان یک میلیارد و سیصد میلیون مترمکعب بوده و همین باعث شد که 34 دشت از 37 دشت استان ممنوعه اعلام شوند درصورتی که طی پنجاه سال اخیر تعداد این دشت ها از تعداد انگشتان دست هم کمتر بود .

روزی گفت: سازگاری با این شرایط به معنای عبور از این بحران نیست بلکه به معنای مدیریت تقاضاست .

مدیر روابط عمومی شرکت آب فاضلاب اعلام کرد: برای سازگار شدن با این بحران باید آب موجود مدیریت شود و الگوی مصارف و روش های استفاده باید تغییر داده شوند ؛ همچنین کشاورزان را باید به سمت کشت های گلخانه ای سوق دهیم و به مرور زمان مدیریت دولتی آب را در این بخش حذف و آن را به عهده خود کشاورزان بگذازیم . ضمن اینکه باید چاه های قابل شرب کشاورزی با پساب فاضلاب ها تعویض شوند تا آب تمیز بجای آبیاری زمین های کشاورزی برای مصارف خانگی نگه داشته شوند . در صنعت هم باید از ادواتی استفاده بهره بگیریم که در عین حالی که مصرف آب کاهش می دهند راندمان را افزایش دهند .

وی ادامه داد: باید فرهنگ سازی کنیم یعنی در بخش خانگی مردم علاوه بر آموزش های درست به سمت استفاده از لوازم کاهنده بروند . در نهایت هنرمندان هم بایدباروحیه هنری واحساسات ودغدغه های مربوط به شاخه ی هنری خودمردم رابه یک عزم ملی فرا بخوانند .

روزی گفت: راهکارهایی از جمله اصلاح الگوی مصرف ، باروری ابرها ، تغییر الگوی کشت تا واردات آب و .... امتحان شدند اما بی نتیجه ماندند علاوه بر این ما سرتاسر نقاط استان را به دنبال آب رفته ایم اما دیگر امکان حفر هیچ چاهی وجود ندارد .

وی اظهار کرد: حال تنها راه وارد کردن آب است و این راه هم هزینه های بسیار گزافی دارد و با این شرایط اگر این راه امتحان هم شود عموم مردم از پرداختن همچین تعرفه ای برای بدست آوردن آب عاجز می شوند .

روزی افزود: البته مردم حق دارند باور نکنند که آب است و با بحران مواجهیم چون وقتی آب با کمترین هزینه نسبت به سایر انرژی ها همچون برق و گاز در هر زمان و مکانی در دسترشان قرار میگیرد منطقی است که بحران جدی گرفته نشود .

وی بیان کرد: چالش دیگر در بخش آب علاوه بر کمیت کاهش کیفیت است که به دلیل حفر بیش از هزاران چاه غیر مجاز و اضافه برداشت از آب های زیر زمینی چاه ها اصطلاحا با معضل « لب شور » مواجه شده اند ؛ آبفا خراسان رضوی هم برای رفع این مشکل اقدام به اجرای پروژه جداسازی آب شرب از مصارف بهداشتی کرده است .

روزی گفت: شرایط بسیار سخت و بغرنج است و ادارات آب و فاضلاب به تنهایی هیچ کاری از دستشان برنخواهد آمد و باید عزم ملی و همگانی شما مردم عزیز پشت اهدافشان قرار گیرد تا خادمان شما در آبفا خراسان رضوی بتوانند بیش از پیش رضایت شما هم استانی های مسئولیت پذیر را در عرصه خدمت رسانی جلب نمایند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار