۵۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه ارومیه به پارک حیات وحش تغییر کاربری می‌یابد

ارومیه (پانا) - مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ۵۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه ارومیه پس از انجام مطالعات لازم به سبب مستعد بودن جنوب دریاچه به پارک حیات وحش یا پارک طبیعی تغییر کاربری می‌یابد.

کد مطلب: ۸۳۸۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد
۵۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه ارومیه به پارک حیات وحش تغییر کاربری می‌یابد

پرویز آراسته، مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی، با اشاره به این که 500 کیلومتر مربع از دریاچه ارومیه پارک می‌شود، اظهار کرد: در رودخانه‌های جنوب دریاچه ارومیه در اطراف شهرستان بناب در استان آذربایجان شرقی همانند زرینه روز و سیمینه رود که تغذیه‌کننده دریاچه هستند رسوباتشان در این منطقه ته‌نشین شده است.

وی تصریح کرد: به سبب این رسوبات تراز دریاچه در این مناطق افزایش یافته حتی اگر تراز اکولوژیک دریاچه به 1274.1 هم برسد و در نتیجه آب موجود در دریاچه به 13 یا 14 میلیارد مترمکعب نیز برسد در این مناطق رسوب‌گذاری‌شده با آب پر نمی‌شود و به صورت خشکی باقی می‌ماند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برای این که منطقه یاد شده به کانون ریز گردها تبدیل نشود مشاوران موضوع تبدیل این منطقه به پارک طبیعی یا حیات وحش یا تغییر کاربری را مورد مطالعه قرار داده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور نتایج مطالعات به دستمان خواهد رسید.

وی در پاسخ به سؤالی که آیا این موضوع امکان پذیر است یا نه تاکید کرد: تغییر کاربری به آن صورتی که می‌توان تصور کرد نیست و تلاش می‌کنیم منطقه را در وضعیت فعلی نگه داریم و پوشش گیاهی افزایش یابد و از تبدیل شدن منطقه به کانون ریز گردها جلوگیری کنیم.

آراسته خاطرنشان کرد: از آن جایی که شست و شوی نمک در این منطقه انجام شده و رسوب گذاری شده پوشش گیاهی بسیار مناسبی را شاهد هستیم که اگر در این منطقه فنس کشی و نگهداری‌های لازم را اعمال کنیم می‌توانیم گوشه‌ای از حیات وحش را به این منطقه منتقل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار