ذوالقدر، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس: اجاره مراتع ایران به کشورهای خارجی توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد

تهران (پانا) - اخیرا موضوع اجاره مراتع ایران به کشورهای خارجی برای ایجاد مراکز پرورش دام مطرح شده است؛ به گفته نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی این موضوع در راستای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور مطرح شده است اما یکی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس معتقد است اجرای این‌گونه طرح‌ها توجیه زیست‌محیطی ندارد.

کد مطلب: ۸۳۷۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ذوالقدر، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس: اجاره مراتع ایران به کشورهای خارجی توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد

علی اکبری، نماینده شیراز در مجلس، در گفت‌وگو با پانا درباره اجاره مراتع استان فارس به کشور قطر برای توسعه مراکز پرورش شترمرغ گفت: این موضوع به منظور سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده مطرح شده است و اجرای آن نیازمند انجام کارهای مطالعاتی است و باید پیوست‌های زیست محیطی در آن رعایت شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت نظارت دستگاه‌های مربوطه بر اجرای چنین طرح‌هایی گفت: این‌گونه طرح‌ها به لحاظ قانونی مانعی ندارد اما باید نظارت شود و اگر با انجام مطالعات مشخص شود که با توجه به اوضاع اکولوژیکی استان فارس این طرح امکان‌پذیر نیست، نباید اجرا شود.

وی تأکید کرد: هنوز اجاره مراتع استان فارس به کشور قطر عملیاتی نشده است و فعلا در حد طرح موضوع است.

این عضو مجمع نمایندگان استان فارس درخصوص وضع زیست‌محیطی این استان گفت: از آنجا که مراتع استان‌ها دارای پروانه چرای دام است بنابراین باید برای آنها مزارعی مشخص شود و مراتع مشجر نباید در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون استان فارس یکی از استان‌های پرچالش از نظر محیط‌ زیست است، آیا اجاره مراتع این استان به سایر کشورها توجیه زیست‌محیطی دارد یا خیر؟ گفت: استان فارس هم مانند بسیاری از استان‌های دیگر با مشکلات زیست‌محیطی روبه‌رو است که عمده‌ترین آن مساله آب است. در راستای حل مشکلات مربوط به تأمین آب، طرح‌های آبخیزداری برای احیای منابع آب زیرزمینی در دستور کار قرار دارد اما باید مطالعات کارشناسی برای اجرای چنین طرح‌هایی در نظر گرفته شود و پیوست‌های زیست محیطی آن رعایت شود.

از سوی دیگر، فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، درباره اجاره مراتع استان فارس به منظور ایجاد مراکز پرورش دام به پانا گفت: اکنون کشور ما با بحران‌های زیادی از جمله کم‌آبی و استفاده بیش از رویه از مراتع روبه‌رو است که این موارد آسیب‌های زیادی را به محیط زیست وارد کرده است. اجرای اینگونه طرح‌ها ابتدا باید بررسی شود و اولویت آن باید مشخص شود که اگر واقعا جزو اولویت‌های کشور نیست، اجرا نشود.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تیم کارشناسی سازمان محیط زیست باید مزایا و معایب چنین طرح‌هایی را بسنجد چرا که ممکن است اجرای چنین طرح‌هایی به مرور زمان موجب تخریب محیط زیست کشور شود. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی اجاره مراتع به سایر کشورها اولویتی نداشته باشد و سازمان محیط زیست باید به این مساله ورود کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مراتع کشور در وضع بحرانی قرار دارد و اجاره آن به کشور‌های دیگر در وضع کنونی توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد و باید از آن جلوگیری کرد چرا که در داخل کشور توانایی بهره‌برداری از این مراتع وجود دارد و اجاره آن به کشورهای دیگر کار درستی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار