باز کردن کانال مالی و تضمین فروش نفت نسخه اروپایی برای ترخیص برجام از ICU

تهران (پانا) - بر اساس اعلام مقام‌های اروپایی، دولت‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان به ایران اعلام کرده‌اند که برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران، با بررسی حساب‌های فعال بانک مرکزی ایران با بانک‌های بین‌المللی در تلاش هستند که یک کانال مالی باز کنند.

کد مطلب: ۸۳۷۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
باز کردن کانال مالی و تضمین فروش نفت نسخه اروپایی برای ترخیص برجام از ICU

به گزارش وال استریت ژورنال، این اقدام اولین نشانه است که اروپا می‌تواند به قول خود برای حفظ توافق هسته‌ای ایران عمل کند. دولت‌های اروپایی دور هم جمع شده‌اند تا با سیاست دولت ترامپ برای تحریم ایران و منزوی کردن تهران مقابله کنند.

بعد از اینکه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، ایران اعلام کرد در صورتی که از منافع اقتصادی برجام منتفع نشود، از این توافق خارج خواهد شد. این توافق برخی تحریم‌های ایران را در قبال توقف اقدامات هسته‌ای لغو کرده بود.

مقام‌های درگیر مذاکرات می‌گویند: «فعال کردن حساب بانک مرکزی ایران یا دوباره فعال کردن برخی حساب‌ها که برای سال‌ها بسته بودند، یکی از اقداماتی است که اروپا در حال بررسی آن است. سه کشور اروپایی برنامه خود را در جریان مذاکرات وزیران امور خارجه که در اوایل ماه جاری در وین برگزار شد به ایران ارائه کردند. مقام‌های اروپایی گفته‌اند که آنها همچنان در حال تلاش برای حل جزئیات هستند.

آنها می‌گویند که دیگر دولت‌های اروپایی از جمله اتریش و سوئد اعلام کرده‌اند که به همین ترتیب عمل می‌کنند.

همزمان بر این موضوع نیز تأکید شده که در حالی که مذاکره با بانک‌های مرکزی آغاز شده است، هنوز آنها نتوانسته‌اند اعتبار کافی را به دست بیاورند. مقام‌های بانک مرکزی اروپا اظهار کردند که ایالات متحده آمادگی تحریم‌های مجدد را دارد.

وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد بانک انگلستان هنوز در این‌باره مطلبی را اعلام نکرده است و بانک‌های بین‌المللی فرانسه و آلمان هنوز قبول نکرده اند به این درخواست پاسخ دهند.

از سوی دیگر، هفته گذشته آمریکا در خواست اروپا را برای اینکه شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا در قبال ایران مصون باشند، قبول نکرد.

مقام‌های اروپایی همچنین گفته‌اند که ایران نیز باید مفاد معاهداتی را که برای مبارزه با پولشویی از سوی FATF وجود دارد، اجرا کند.

به گزارش پانا، هر چند که قوانین مربوط به پولشویی هنوز در ایران مورد تصویب مجلس قرار نگرفته است، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با هیأت دولت، «اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پولشویی را ضروروی دانستند.» ایشان گفتند: «باید با سامانه‌های مربوط و یا مقررات قانونی جلوی چنین تخلفاتی گرفته شود.»

اتحادیه اروپا قوانین مسدود کننده را برای حفظ برجام تصویب کرد

به گزارش پانا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز شب گذشته گفت: «با سرعت بالا در حال تلاش برای حفظ برجام هستیم. امروز نیز شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به‌‌روزرسانی قوانین مسدود‌کننده را که دو هفته پیش پارلمان اروپا مجوز آن را صادر کرده بود به تصویب رساند. بنابراین برای حفظ برجام از سوی ما گام‌هایی در حال برداشته شدن است.»

وی افزود: «پیش‌تر در وین نیز در مورد گام‌های آتی با روسیه، ایران و چین در مورد کارهای لازم در سطح فنی گفت‌و‌گو کرده بودیم. به خصوص در مورد بخش بانکی، ایجاد یک کانال مالی و فروش نفت ایران صحبت لازم را انجام داده‌ایم.»

او در این باره که تا چه میزان نتایج این اقدامات را موفقیت‌آمیز می‌داند، اظهار کرد: «باید بگویم که این یک روند بسیار دشوار است چرا که وزن آمریکا در سیستم مالی و اقتصادی جهان بر این موضوع تاثیر‌گذار است‌ اما مصمم هستیم تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم.»

او ادامه داد: «ما معتقدیم که این توافق در راستای منافع امنیتی اروپا منطقه و جهان است. من نمی‌توانم بگویم که تلاش‌های ما و دیگر طرف‌ها برای این موضوع کافی خواهد بود، اما موضوعی که می‌توان گفت این است که ما هر چه در توان داریم انجام می‌دهیم تا از فروپاشی این توافق جلوگیری کنیم و این کار را ادامه خواهیم داد چرا که معتقدیم پیامد‌های این فروپاشی برای همه فاجعه‌بار خواهد بود.»

موگرینی ادامه داد: «در کنار عزم کامل اتحادیه اروپا شاهد تعهد چین، روسیه و دیگر بازیگرهای بین‌المللی هستیم که توافق‌های خود را با ایران حفظ می‌کنند.»

ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه، نیز روز دوشنبه پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام گفت: «ما در وین توانستیم شاهد ادامه برجام باشیم. همچنین خواست ما این است که اطمینان یابیم ایران کماکان می‌تواند نفت خود را بفروشد.»

از سوی دیگر شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای اولین بار در هلینسکی فنلاند دیدار کردند. دیدار پشت درهای بسته به مدت دو ساعت که همان طور که از پیش نیز اعلام شده بود، ایران یکی از موضوعات اصلی این گفت‌و‌گو بود.

ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که در اولین دیدارش با یک ساعت تأخیر رسید پس از این مذاکرات، گفت: «با ترامپ در مورد عقب‌نشینی از برجام صحبت کرده‌ام.»

او ادامه داد: «یاد آور شده‌ام که برجام دارای قوی‌ترین تدابیر نظارتی است.»

چند هفته پیش از برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور وزیران امور خارجه گروه 5 بود که سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران برجام را بیماری دانست که در بخش ICU بیمارستان بستری است و اعلام کرد که این بیمار نیازمند داروهایی است که اتحادیه اروپا باید هر چه سریعتر با ازائه بسته پیشنهادی خود به ایران تأمین کند.

اتحادیه اروپا نیمه‌های تیر بالاخره بسته پیشنهادی خود برای تأمین منافع اقتصادی ایران را ارائه کرد، بسته‌ای که ابتدا به مذاق ایران خوش نیامد و رئیس‌جمهوری کشورمان در تماس با همتایان آلمانی و فرانسوی خود آن را مأیوس‌کننده خواند اما وزیران امور خارجه اروپایی توانستند روز 15 تیر در نشست وین ایران را راضی کنند. آنها جزئیاتی از بسته پیشنهادی و راه‌های عملیاتی آن ارائه کردند که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این جزئیات را در صورت اراده اروپا برای اجرا عملیاتی دانست. با این وجود وزیر امور خارجه تصمیم درباره ماندن ایران در برجام را به تصمیم مقام‌های عالی کشور در تهران و عملکرد اروپا موکول کرد.

اخباری که از اروپا می‌رسد نشان می‌دهد حداقل اروپایی‌ها در عمل در تلاش هستند که به ایران نشان دهند خواهان حفظ برجام و ماندگار کردن ایران در این توافق هسته‌ای هستند. آنها هر چند که شاید چندان امیدی به عملیاتی شدن همه تلاش خود ندارند اما می‌خواهند به ایران ثابت کنند که بیمار ICU برایشان عزیر است و حتی اگر موفق نشوند بیمار را به زندگی عادی بازگردانند حداقل می‌خواهند آن را به تخت عادی بیمارستان بازگردانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار