در گفت ‌وگو با پانا

رهامی: شفافیت نیازمند پاسخگویی صریح مسئولان به مردم است

هنوز تکلیف کسانی که در دولت سابق مرتکب تخلف بزرگ شده‌اند به طور کامل مشخص نشده و این وضع باعث ایجاد شبهه برای مردم می‌شود

تهران (پانا) - یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است برای ایجاد شفافیت در جامعه مسئولان باید به طور دقیق و صریح مسائل را برای مردم تشریح کنند زیرا تنها سخنرانی و جلسه نمی تواند تناقض‌های شکل‌گرفته در ذهن مردم جامعه را حل و فصل کند.

کد مطلب: ۸۳۷۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
رهامی: شفافیت نیازمند پاسخگویی صریح مسئولان به مردم است

محسن رهامی در گفت‌و‌گو با پانا در مورد گزارش رئیس‌جمهوری به مردم درباره مفاسد اخیر اقتصادی و وعده رئیس‌جمهوری برای شفافیت و مبارزه با فساد در کشور گفت: «اکنون به دلیل گسترش فضای مجازی حساسیت مردم درباره مسائل کشور بالا رفته است. اکنون باید آقای روحانی پاسخ بدهد که آیا بخش‌هایی از دولت از این فساد خبر داشته یا خیر. مردم باید بدانند که در واردات خودرو، فروش ارز و ... چه افرادی نقش داشته‌اند و چه نسبتی با دولت داشته‌اند. باید مشخص شود کدام‌یک از این افراد غریبه بودند و کدام‌یک منتسب به دولت هستند؟»

او ادامه داد: « باید مشخص شود که آیا خواهرزاده یا برادرزاده مسئولان در مفاسد نقش داشته‌اند یا خیر؟ به هر حال این مسائل در جامعه پخش شده است و نیازمند پاسخگویی از سوی مسئولان است.»

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بیان کرد: «اگر دولت به این موارد پاسخ ندهد نمی‌توانیم در انتخابات بعدی یعنی انتخابات 1400 توجیه یا توضیحی برای مردم داشته باشیم.»

او گفت: «باید برای مردم مشخص شود که تفاوت دولت آقای روحانی با دولت آقای احمدی‌نژاد در چیست. باید با متخلفان برخورد و این موارد به مردم اعلام شود تا بتوانیم اعتماد را به آنها بازگردانیم.»

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «برای مبارزه با فساد ده‌ها جلسه برگزار شده است اما متأسفانه این جلسات مؤثر نبوده و در اصلاح امور اجرائی تنها حرف‌درمانی شده است. این جلسات به درد مردم نمی‌خورد زیرا نتوانسته است مشکلات را حل کند. بازار شدیداً دچار رکود است و بازار مسکن قفل شده است. مردم نمی‌دانند فردا کالا و جنسی که خریده‌اند گران می‌شود یا خیر. کارمندان دولت‌، کارخانه‌داران با توجه به قیمت دلار قدرت خریدشان نصف شده است یعنی کسی که قبل از عید 3 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرد اکنون به‌اندازه 1 و نیم میلیون تومان قبل از عید می‌تواند خرج کند. همه این امور اقتصادی باید اصلاح شود.»

او در مورد اینکه آیا تنها اراده دولت برای رفع مشکلات اقتصادی و مبارزه با فساد کافی است؟ گفت: «همه مسئولان باید برای اصلاح امور مصمم باشند زیرا تنها بخشی از این مسائل و مشکلات به دولت مربوط است و اکنون رسیدگی بخش زیادی از پرونده فساد مربوط به خارج از دولت است. به‌طور مثال پرونده‌های کلان فساد اقتصادی دوره آقای احمدی‌نژاد به قوه قضائیه سپرده شد.»

رهامی تصریح کرد: «اکنون پس از شش سال هنوز تکلیف کسانی که در دولت سابق مرتکب تخلف بزرگ شده‌اند به طور کامل مشخص نشده است و این وضع باعث ایجاد شبهه برای مردم می‌شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «آقای محمود صادقی، نماینده مردم تهران، به بخشی از فساد در مجلس در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری اشاره کرد که نمایندگان در این فساد دست داشتند و رشوه‌هایی با عنوان تراکم و یا کارت‌های هدیه به آنها داده شده است به هر حال همه این موارد در رسانه‌ها و فضای مجازی پخش شده است اما تا کنون پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولان به آنها داده نشده است.»

او گفت: «به‌طور مثال در موضوع ارز گفته می‌شود برخی از مدیران صدا و سیما دست داشتند و یا ارز را گرفته‌اند و کالایی غیر مرتبط با فعالیت‌شان وارد کرده‌اند‌ اما وقتی که این اخبار پخش می‌شود درباره آنها به مردم پاسخ داده نمی‌شود که آیا دروغ بوده یا راست و اگر راست بوده است چه برخوردی با آنها شده است و چه کسانی در این زمینه مسئولند. وقتی که این مسائلی در ذهن مردم انباشته شود و آنها پاسخ دریافت نکنند به‌تدریج اعتمادشان به مجموعه نظام سلب خواهد شد.»

رهامی ادامه داد: «به هر حال بخشی از این مسائل در اختیار دولت و بخشی در اراده دولت نیست. دستگاه‌های بزرگ اقتصادی وجود دارند که دولت هیچ اختیار و نظارتی بر آنها ندارد اما آنها نمی‌توانند بگویند که مشکلات دولت به ما مربوط نیست زیرا همه آنها در مجموع پای نظام نوشته می‌شود.»

او یادآورشد: «باید تغییرات به گونه‌ای باشد که مردم آثار آن را در بازار ببینند و شفافیت در این صورت اتفاق می‌افتد. اکنون بازار به طور کلی راکد است و مردمنمی‌توانند معامله کنند. یک فروشنده نمی‌داند اگر جنسی که اکنون در مغازه دارد بفروشد می‌تواند جنسی را بخرد و جایگزین کند یا خیر به همین دلیل بازار متوقف شده است و بنده این موضوع را در بازدیدی که از بازار داشتم مشاهده کردم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «همین رکود بازار باعث شده است که بسیاری از مغازه‌داران و کسبه نتوانند اجاره مغازه‌های خود را پرداخت کنند و بسیاری از کسبه مانند پارچه‌فروشان و فروشندگان لوازم خانگی کار خود را تعطیل کرده‌اند و کسی که 50 کارگر داشته است اکنون فقط 2 نفر نگهبان دارد. بنابراین هر روز بر خیل عظیم بیکاران افزوده می‌شود. به طور مثال، در شهرک شکوهیه قم ده‌ها کارگاه و کارخانه داشت و صدها کارگر در این کارخانه‌ها کار می‌کردند اکنون تنها چند کارخانه در آن فعالیت می‌کنند که اگر به آنها رسیدگی نکنند مسائل انباشته خواهد شد و آینده نظام دچار خطر شود.»

او یادآورشد: «در وضع جنگ نیز مشکلات وجود داشت اما مردم می‌دانستند که همه مثل هم هستند و در رده بالای مسئولان نیز خبری نیست. مردم با فداکاری وارد جبهه‌ها شدند و از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کردند. اما مردم اکنون می‌دانند درآمدی وجود دارد و یک نفر به هر نحوی وابسته به مسئولی است پول‌هایی را از کشور خارج کرده است مردم نمی‌توانند چنین وضعی را تحمل کنند و متاسفانه حرمت بسیاری از مسائل در حال شکسته شدن است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «همه مردم برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده‌اند و اکنون اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد که نمی‌توانیم پاسخگوی این وقایع باشیم. تبلیغات می‌کنیم که از کالای ایرانی استفاده کنید اما بسیاری از مسئولان از اتومبیل‌های لوکس خارجی استفاده می‌کنند یا در حالی که برای درمان بیماری‌ها به مردم توصیه می‌کنند به بیمارستان‌های داخلی مراجعه کنند برخی مسئولان برای کوچکترین بیماری‌ای به خارج از کشور می‌روند. آنان نمی‌دانند چنین تناقض‌هایی را با سخنرانی برای مردم حل کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار