درگفت و گو با پانا

نادره ترکمانی: می‌توان مسائل و آسیب‌های اجتماعی را به زبان کودکانه مطرح کرد

تهران (پانا) - نادره ترکمانی نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان معتقد است گر یک فیلمساز با زاویه دید تلخی درباره کودکان اثر بسازد، باز هم مساله او کودک است و مناسب بودن یا نبودن تماشای آن برای کودکان و نوجوانان بحث دیگری است اما می‌توان مسائل و آسیب‌های اجتماعی را به زبان کودکانه مطرح کرد

کد مطلب: ۸۳۷۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
نادره ترکمانی: می‌توان مسائل و آسیب‌های اجتماعی را به زبان کودکانه مطرح کرد

نادره ترکمانی نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی پانا با اشاره به کیفیت مطلوب برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: به نظرم سال گذشته، شاهد شور و هیجان خوبی در فضای جشنواره بودیم. این موضوع را از چند منظر می‌توان بررسی کرد. نخست حضور پرشور بچه‌ها به عنوان مخاطبان اصلی این جشنواره بود. دوم شکل اجرای آن از هر نظر نسبت به دوره قبل بهبود یافته بود. همچنین تعداد و کیفیت فیلم‌ها فضای مهیج و مفرحی را در جشنواره ایجاد کرده بود. اصفهان هم در مقام میزبان، به عنوان شهری سرزنده و پویا در برگزاری ظاهر شد.
وی افزود: بُعد مهم دیگر تجمع فیلمسازان کودک و نوجوان در جشنواره بود که در کنار هم تشریک مساعی، به آسیب‌شناسی سینمای کودک و نوجوان نیز پرداختند. درباره مسائل مختلفی از جمله تولید، پخش، اکران، گذشته و آینده سینمای کودک صحبت شد و پیشنهادها و انتفادات فیلمسازان، نوعی جریان فکری را در سال جدید تا به اینجای کار ایجاد کرده است.
این کارگردان خاطر نشان کرد: از نتایج این اتفاق باید به راه اندازی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان اشاره کرد که درصدد چاره اندیشی برای حل مشکلات این حوزه برآمدند و ریاست سازمان سینمایی و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره و بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولیان سینمای کودک و نوجوان همکاری خوبی با این مرکز دارند.
وی درباره دو رویکرد فیلمسازی «درباره کودک» و «برای کودک» ادامه داد: مساله هر دو نوع این فیلم، کودکان هستند. اگر یک فیلمساز با زاویه دید تلخی درباره کودکان اثر بسازد، باز هم مساله او کودک است و مناسب بودن یا نبودن تماشای آن برای کودکان و نوجوانان بحث دیگری است اما می‌توان مسائل و آسیب‌های اجتماعی را به زبان کودکانه مطرح کرد و شیوه ارائه هم مناسب بچه‌ها باشد. در این صورت فیلم علاوه بر کودکان، مناسب خانواده‌ها هم هست.
ترکمانی تصریح کرد: اساساً نه تنها مخاطبان کودک و نوجوان بلکه مخاطبان بزرگسال نیز با توجه به وضع سخت جامعه، نسبت به تماشای فیلم‌های غم انگیز و تلخ موضع‌گیری منفی دارند. بنابراین بسیار مهم است که یک فیلمساز در حوزه آسیب‌های اجتماعی محتاطانه عمل کند. از این رو مخاطب‌شناسی نه صرفاً در گروه سنی کودکان و نوجوانان بلکه برای بزرگسالان نیز باید مورد توجه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار