در گفت‌وگو با پانا:‌

معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزیر صنعت:‌ اجزای سیستم مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت باید به هم متصل شوند

تهران (پانا) - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است در زمینه مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت خلاء قانون در کشور وجود ندارد اما اجزای سیستمی که منجر به مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت می‌شود‌ باید به هم متصل شوند تا شفافیت به نحو مطلوب در کشور وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۸۳۷۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ، پژوهش و فناوری  وزیر صنعت:‌   اجزای سیستم  مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت باید به هم متصل شوند

برات قبادیان درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد:‌ شفاف‌سازی خواست و مطالبه‌ای عمومی است و هر فردی که اعتقاد به درستی و راستی دارد و عاشق کشور و مردم است باید به دنبال شفافیت باشد. عواملی در کنار هم قرار می‌گیرند تا در نظام اقتصادی یک کشور شفافیت به وجود آید. به عبارت دیگر شفافیت زنجیره‌ای است که حلقه‌های آن به هم پیوسته است و البته در کشور ما تا رسیدن به آن نقطه راه طولانی در پیش است.

قبادیان ادامه داد: البته این به آن مفهوم نیست که رسانه‌ها به وظیفه خود در این زمینه عمل نکنند و مسئولان نیز خود را ملزم به پاسخگویی ندانند. یکی از راههایی که می‌تواند شفافیت را در هر جامعه‌ای به دنبال داشته باشد این است که مردم مطالبه و خواسته‌های خود را به صورت صریح از مسئولان درخواست کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: رسانه‌ها یا افرادی که در زمینه شفافیت، پاسخگویی و ایجاد فضایی در جامعه که دستگاه‌های اجرایی را ملزم به پاسخگویی می‌کند فعالیت می‌کنند، نقشی مهم و اساسی در هر جامعه دارند و هیچ خط قرمزی هم نباید در این زمینه وجود داشته باشد. بنابراین هر سوال منطقی یا حتی غیرمنطقی که در ذهن مردم باشد باید از طریق رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی از مسئولان پرسیده شود.

اجرای درست قوانین، کشور را به مسیر مبارزه با فساد هدایت می‌کند

قبادیان عنوان کرد:‌ همچنین باید مسئولان خود را نیز ملزم به پاسخگویی بدانند. به نظر می‌رسد در جهت ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد به اندازه کافی قانون وجود دارد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:‌ اگر قوانین کشوربه درستی اجرا شوند مشکل‌ها قابل حل خواهند بود و کشور را مسیر درست مبارزه با فساد هدایت می‌کند.

وی ادامه داد:‌ در کشور دستگاه‌هایی برای اجرای امور و دستگاه‌هایی نیز برای نظارت بر اجرا وجود دارند اما دستگاه‌های نظارتی گاهی نه تنها کار نظات را انجام نمی دهند بلکه امور دیگری را نیز انجام می‌دهند که در حیطه وظایف آنها نیست.

مجلس به وظیفه نظارتی خود عمل کند

قبادیان عنوان کرد:‌ سه قوه در کشور وجود دارد و یکی از مهمترین آنها قوه قانونگذاری است که بخشی از وظایفش وضع قانون و بخشی دیگر نظارت بر قوانینی است که در کشور تصویب شده است اما متاسفانه گاهی مجلس به بعد نظارتی قوانین چندان نمی‌پردازد و از سوی دیگر، گاهی به اموری ورود پیدا می‌کند که در راستای وظایف مجلس نیست.

وی تصریح کرد:‌ مجلس به عنوان دستگاهی که نقشی مهم در نظارت دارد باید با توجه به وجود ناظر در تمامی دستگاه‌ها به وظیفه نظارتی خود عمل کند. اگر ناظران دستگاه‌ها هر جا که نتوانستند اعمال نظارت کنند یا با محدودیتی در نظارت مواجه شوند به رسانه‌ها به صورت شفاف اعلام کنند بسیاری از مسائل حل می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:‌ اجزای سیستمی که منجر به مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت می‌شود‌ در کشور وجود دارند و باید به هم متصل شوند تا شفافیت به نحو مطلوب در کشور وجود داشته باشد. راه درازی تا ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد وجود دارد.

وی اضافه کرد:‌ هر مسئول و هر مدیری در هرمسئولیت که قرار دارد باید تلاش کند تا امور را به نحو مطلوب انجام دهد. اگرهمه مدیران با این تفکر به مسئولیت خود عمل کنند امور اجرایی کشور به درستی به جلو می‌رود و مبارزه با فساد و شفافیت نیز نهادینه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار