رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد

گزارش بیش از ۲۱ هزار پرونده تخلف ساختمانی در پایتخت طی 2 سال گذشته

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران گفت طبق آخرین گزارش وضع تخلفات ساختمانی مربوط به سال‌های 95 و 96 بیش از 21 هزار پرونده و بالغ بر 5 میلیون متر مربع تخلف در شهر تهران گزارش شده است که هر چند این آمار شفاف نیست اما شرایط توافقات نیز نامشخص است و مبنای قانونی این توافقات مشخص نیست.  

کد مطلب: ۸۳۷۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
گزارش بیش از ۲۱ هزار پرونده تخلف ساختمانی در پایتخت طی 2 سال گذشته

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کسب درآمد از حوزه تخلفات گفت: پیش‌بینی درآمدزایی در شهر تهران با بودجه‌ای کمتر از 80 میلیارد تومان در حوزه ساخت و ساز درنظر گرفته شده و این در حالی است که در برخی از شهرهای کشور این منبع درآمدی به یک سوم هم می‌رسد که دلیل این تفاوت را می‌توان در فعالیت شوراهای معماری در مناطق ذکر کرد که برخی از توافقات در آن جا صورت می‌گیرد، از این رو آمار تخلفات اعلامی در ساخت و ساز دقیق نیست و آمار دقیقی از توافقات حوزه ساخت وساز نیز در دسترس نیست.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به آخرین گزارش وضع تخلفات ساختمانی مربوط به سال‌های 95 و 96 بیش از 21 هزار پرونده و بالغ بر 5 میلیون متر مربع تخلف در شهر تهران گزارش شده است که هر چند این آمار شفاف نیست اما وضع توافقات نیز نامشخص است و مبنای قانونی این توافقات مشخص نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه جریمه هر تخلف ساختمانی باید بر اساس نرخ روز محاسبه و توسط متخلفان پرداخت شود، گفت: اختیار تعیین ضرایب جریمه در کمیسیون‌های ماده صد تعیین تکلیف می‌شود و مثلا برای تخلفات ساختمان‌های مسکونی این عدد بین 5/0 تا 3 متغییر است و تعیین این ضریب خود می‌تواند موجب فساد شود، بنابراین برای کاهش موثر تخلفات باید وحدت رویه داشته باشیم و از حداکثر ضریب استفاده شود.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه با اشاره به میزان تخلفات ساختمانی در شهر تهران گفت: با وجود ساز و کارهای متعدد برای جلوگیری و کاهش تخلفات بر اساس قوانین فرادست و مصوبات شورای شهر همچنان مشاهده می‌شود که تخلفات ساختمانی روند کاهشی نداشته است.

وی با بیان اینکه به ازاء هر پروانه ساختمانی در شهر تهران، 2/1 پرونده تخلف ساختمانی وجود دارد که به کمیسیون‌های ماده صد ارسال می‌شود، گفت: با توجه به آمار نامطلوب فوق، به جدیت از طریق ستاد هماهنگی کمیسیو‌ های ماده صد به ساماندهی این موضوع اقدام خواهیم کرد.

سالاری در خصوص آراء صادره کمیسیون‌های ماده صد اظهار کرد: در آراء‌های قلع و قمع، بناهای مازاد باید تخریب شوند، تغییر کاربری‌ها در آراءهای اعاده نیز به علت رعایت نکردن اصول، فنی، شهرسازی و بهداشتی، باید به حالت اولیه بازگردد ولی نکته حائز اهمیت این است که اکنون کمتر از یک درصد از آراء قلع و قمع اجرا می‌شود و برخی از آراءها به عنوان ابزار و اهرم قانونی به عنوان توافق استفاده می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران درخصوص حوزه ساماندهی و کاهش تخلفات خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع تخلفات یک اصل است که باید تمرکز ما بر این حوزه بیشتر باشد چرا که با شکل‌گیری تخلف نمی‌توان اقدام موثری در رفع اثر آن به انجام رساند، بنابراین تصمیم داریم در حوزه پیشگیری، پرونده‌های سال جاری ارسالی به کمیسیون‌‌های ماده صد را پایش کرده و عوامل مقصر در وقوع تخلفات از سوی شهرداری گزارش و سازوکار انضباطی اعمال شود و نظام مهندسی هم در حوزه نظام مهندسی این موضوع را جدی پیگیری کند که قطعا این روش تاثیر قابل توجهی در کاهش تخلفات خواهد داشت.

در جلسه ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده صد شهرداری تهران درخصوص آسیب‌شناسی تخلفات ساختمانی بیان شد که تعاملاتی بین دیوان پیگیری آسیب‌شناسی تخلفات ساختمانی با مراجع قانونی درجهت حذف اصل وقوع تخلفات ساختمانی از فرهنگ حقوقی و قضایی انجام گرفته است تا کمترین سوء استفاده برای مجریان، ناظران و متولیان نظارت بر امر ساخت و ساز شهری وجود داشته باشد.

جلسه ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده صد شهرداری تهران با حضور محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مصطفی سلیمی شهردار منطقه 3 به میزبانی این منطقه برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار