غلامرضا ظریفیان*

نقش مهم صدا و سیما

مهم‌ترین نیاز کشور برای پاسخ به بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی عزم و سازماندهی دولتی است. در شرایطی که هنوز اقتصاد کشور به نفت وابسته است، تحمیل تحریم‌های جدید بر مشکلات کشور خواهد افزود. همین مساله اتخاذ تصمیمات جدی از سوی کارگزاران نظام را ضروری می‌کند. تصمیماتی که باید در سایه وحدت و انسجام بین مسوولان کشور عملیاتی شود.

کد مطلب: ۸۳۷۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد

مسوولان کشور باید درک درستی از شرایط کشور داشته باشند و متناسب با آن و با نگاه به آینده سازماندهی جدیدی را در قوای کشور انجام دهند. یکی از مولفه‌های عبور از این شرایط سخت توجه به افکار عمومی است. اعتماد مردم به مسوولان نقش فزآینده‌ای در کاهش مشکلات خواهد داشت. یکی از ابزارهای مهم ارتباطی با افکار عمومی رسانه ملی است.

صداوسیما انحصار کلان در ارایه تصویر از عملکرد بخش‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی به مردم را دارد و اگر متناسب با شرایط سخت کشور خود را آماده نکند و همچنان بخواهد در سطح یک رسانه جناحی به تنظیم برنامه بپردازد و به مسوولیت خطیر خود یعنی ارایه درست اخبار به مردم عمل نکند، عبور کشور از بحران‌ها ممکن نخواهد شد. در گذشته شاهد بودیم که رسانه ملی به سیاه‌نمایی عملکرد برخی دولت‌ها می‌پرداخت و در عین حال به اشتباهات دیگر دولت‌ها توجهی نمی‌کرد تا حاشیه امنی برایشان ایجاد کند. صدا و سیما در چنین شرایطی در قامت رسانه ملی ظاهر نمی‌شد.

در شرایط حساس کنونی که جامعه باید به طور منطقی با دولتمردان مواجه شود، نقش رسانه ملی بسیار پر‌رنگ‌تر است. گزارش‌های دقیقی باید از سوی رسانه ملی به اطلاع مردم برسد. جامعه خواهان وعده‌های عملیاتی از سوی کارگزاران نظام است و فضای رسانه‌ای باید رویکرد خود را بر این مبنا تنظیم کند. صداو سیما بیش از اینکه افکار عمومی را بترساند و ناامیدی و نگرانی را در جامعه گسترش دهد، باید تصویر واقع‌بینانه‌ای از دولت به نمایش بگذارد.

منبع: اعتماد

*مشاور وزیر علوم در دولت اصلاحات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار