محمود امانی‌طهرانی:‌ تعریف جمهوری اسلامی از تربیت منحصر به فرد است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با مقایسه تعاریف مختلف تربیت از دیدگاه مکاتب مختلف، تعریف جمهوری اسلامی از تربیت را منحصر به فرد دانست.

کد مطلب: ۸۳۷۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
محمود امانی‌طهرانی:‌ تعریف جمهوری اسلامی از تربیت منحصر به فرد است

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محمود امانی‌طهرانی در دیدار با جمعی از فرهنگیان خارجی به سند تحول و برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راه تدوین کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: «از سال 1383 حرکتی عظیم با هدف تولید اسناد تحولی و سندنویسی در ایران آغاز شد، زیرا قبل از آن، نظام آموزشی ایران مبتنی بر فلسفه غربی یا با اقتباس از آن اداره می‌شد.»

او ادامه داد: «فلسفه تربیت مانند سایر علوم و معارف، ناگزیر با جهان‌بینی فلسفی و نظام ارزشی مورد قبول متفکران تربیتی در هر جامعه ارتباط دارد و در بستر آن‌ها نشو می‌کند. از این رو نمی‌توان درباره هیچ فلسفه تربیتی و محتوای آن جدای از جهان‌بینی آن جامعه سخن گفت، هر چند که در مقام داوری باید محتوای نظری هر فلسفه تربیتی با محک استدلال و بررسی منطقی آزموده شود. فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران، مجموعه‌ای مدون است که حاصل تلاش عقلانی فیلسوفان مسلمان و مربیان متفکر کشور درباره چیستی، چرایی و چگونگی تربیت با تکیه بر مبانی فکری و ارزش‌های مقبول دین اسلام و مبانی فلسفی مدلّل و پذیرفته شده تدوین شده است. این مجموعه با تبیین مبانی هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی و دین‌شناسی، چشم‌انداز تربیت را از منظر اسلام برای سیاست‌گذاران آموزشی ترسیم می‌کند.»

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری دلایل تدوین چنین فلسفه‌ای را جلوگیری از برنامه‌ریزی سلیقه‌ای، پیشگیری از ورود فلسفه‌های وارداتی، مبتنی‌کردن سیاست‌ها و برنامه‌ها بر مبنای اعتقادات اسلامی، ارزش‌های جامعه و فرهنگ اسلامی و سامان‌دهی اقدامات تربیتی متناسب با شرایط اجتماعی و سیاسی کشور دانست و گفت: «بنابراین اولین سند تعلیم و تربیت اسلامی نوشته شد. تعریف اسلام از تربیت با الهام از آیات و احادیث به ویژه آیه شریفه 97 از سوره نحل آمده است. غایت تربیت رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است و این مفهومی بدیع و نوآورانه و ممتاز از سایر تعاریف موجود است که در جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است.»

امانی افزود: «دسترسی به مراتبی از حیات طیبه هم عنصر روشی دارد، هم محتوایی و هم خودارزیابی و ... که تحقق این هدف در 6 ساحت تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبا‌شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری برای رشد متوازن در همه ابعاد تعریف شده است. ساحت‌های یادگیری برای تربیت همه‌جانبه دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان به صورت تک‌ساحتی تربیت نشوند. همچنین 11 حوزه یادگیری نیز پیش‌بینی شده است.»

حوزه‌های تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی، قرآن و عربی، زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و هنر، سلامت و تربیت‌بدنی، کار و فن‌آوری، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی، زبان‌های خارجی، و حوزه تربیت و یادگیری آداب و مهارتهای زندگی و بنیان خانواده یازده حوزه یادگیری هستند که امانی به آنها اشاره کرد و گفت: «کتاب مبانی نظری سند به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است و باید همه دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان آن را مطالعه کنند. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش یا به عبارتی اسناد ملی آموزش و پرورش شامل فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران و رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی است که در 5 سال و با انجام هشتاد پژوهش، ترجمه اسناد و جمع‌آوری پژوهش‌های مختلف و مرتبط انجام شده است.»

50 نفر از مدیران، کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش چند کشور جهان با دیدار از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و انتشارات مدرسه، از نزدیک با فعالیت‌های مختلف این سازمان آشنا شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار